fiske, en dyr hobby och livsstil? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

fiske, en dyr hobby och livsstil?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det här är svar till sussuissyfoni! Vi har ett bra förhållande, och det är inga problem att åka en eller flera gånger i veckan. Jag gör som jag vill där. Problemet är att jasg får dåligt samvete, när jag är borta flera gånger i veckan, eller under en helg.
    Min sambo är ingen festprisse, sen vi fick barn för 1,5 gånger kan jag räkna på en hand hur många gånger hon vart ut, och det är ingen överdrift. Hon är heller ingen storkonsument av smink, kläder eller annat "typiskt tjejigt", mer ett helt normalt (knappt det, bara det nödvändigaste) och som jag skrev har hon inget speciellt intresse. Men hon trivs med att bara få vara hemma med oss två.
    Däremot har vi en stor familj, på hennes sida framförallt. Och många helger är uppbokade till förmån för diverse träffar middagar födelsedagar osv.
    Vi jobbar båda, jag 7-16, och hon 8-17. Sommartid kan man ju dra iväg någon kväll också. Men eftersom jag inte bor jättenära bra vatten, eller har båt blir der ändå ett projekt att ta sig iväg.
    Nu är det köpstopp pga av pappaledighet och andra planer med boende mm framöver.

Kommentera

Så länge man inte börjar ta sms-lån för att ha senaste spöt och att det fungerar ekonomiskt i övrigt så är det ju som sagt bara relativa siffror. Drar man in 700' per år och köpte villan på 90- talet så är det nog inga problem att köpa några Stella rullar om året. Är man student och har 100' per år och en svindyr studentlya så kanske man tycker en exage duger bra.

Kommentera

Jaha.. Men då är det en samvetsfråga.. Det är en helt annan sak!
        [FONT=Book Antiqua]Fiskande Fjälla [/FONT]
        http://www.fisheco.se/blogg/sussissymfoni/

Kommentera

Ja dels en samvetsfråga för mig, men minst lika mycket ekonomisk.
          Men skulle gärna ha en sambo som antingen delade intresset för mer förståelse eller hade ett eget! =)

Kommentera

Bättre att lägga pengarna på fiskeprylar och fisketripper, de finns de som fortfarande hänger på krogen och tror att de är 20 trots att de snart fyller 40.

Har lite samma dilemma hemma, frugan har ingen direkt hobby och inga större utgifter. Medans man själv har en hundkoja man restaurerar och fisket som drar iväg. Men trots detta är är hon förstående och har inget emot att man är ute o fiskar ganska ofta. Men fisket har inte fått ta tiden jag lägger på min son där sätter jag gränsen. Halva semestern går på fisketripper, då är det hela året, man tar ledigt på fredagar för helg tripperna. Andra halvan till att vara med familjen. Visst har man känt lite att varför är det bara jag som köper saker hela tiden och hon får inget, kompenserar detta genom att köpa saker hon tittat på eller behöver, ex ny mobil, laptop, klocka, fotbad osv. Samt att man ibland bara råkar ta en sväng förbi guldaffärn :P

Sen vad gäller kostnaderna för fisket är det svårt att uppskatta eftersom man inte köper så himla mycke prylar nu eftersom man har sakerna man ville ha. Man lägger lite extrakrut i början och får sakerna man vill ha då håller de länge om man tar hand om prylarna.

Att fisket är en dyr hobby, det skulle jag inte säga direkt att det är. Som flera har påpekat finns det dyrare hobbies. Ett bra exempel är ett brinnande bilintresse, där kan pengarna verkligen rusa iväg.
            FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
            SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

"Va fan ska du me det te", "Du får ju ändå ingen fisk". Kan va för att jag släpper tillbaka den! Och för mig är nya prylar hälften av nöjet. I vissa fall är fisken bara en bonus.
              "Man kan aldrig njuta och få fisk samtidigt" -Okänd
              Följ mitt fiske: http://tubbesmete.wordpress.com

Kommentera

Fisket är ingen livsstil för mig, en av aktiviteterna jag gör när jag är ute i naturen. Frugan älskar husvagnslivet, att rulla runt och se nya platser och återvända till gamla favoriter. Passar bra att ta fram fiskeprylarna när hon läser bok och ungarna hittat nya kompisar.
                Har lagt några 10kkr under senaste året på ny utrustning efter ett väldigt långt uppehåll. Däremot behöver det inte vara dyrt. Det handlar ju om vad man själv vill, och hur mycket man tycker sig ha råd att lägga på ett fritidsintresse bland andra. Jag fångade mycket fisk på abu stamina setet för 599 som jag började om med för lite drygt ett år sen. Det lever och är friskt fortfarande, så de dyrare prylarna jag köpt efter hand är egentligen helt onödiga.

Båten räknar jag inte som kostnad på fiskekontot, den hade jag haft även om jag inte fiskat, älskar havet och utflykter i skärgården.

Jag har 5 km till båtplatsen, vi har flera bilar i familjen, hade jag inte kört till båten, hade jag kanske åkt på någon annan utflykt så där går inga extra pengar.

Köpt lite kläder för vinterfisket, men det har inte belastat ekonomin mer än de båt och friluftskläder jag köper till andra aktivitetet. Och köper inte flytoveraller och andra plagg som endast funkar till fiske, utan seglarställ, kängor, jackor handskar etc. som funkar till promenad med hunden, allmänt friluftsliv med husvagnen som bas etc.

VHF köpte jag nyligen, och den hade jag avstått om det inte varit för fisket, blir så många fler båtturer i kallt och blåsigt väder under vinterhalvåret.

Fisket behöver inte vara speciellt dyrt om man bor nära till bra vatten. Men har man pengar att spendera kan det kosta hur mycket som helst, men aldrig att mina personliga intressen skulle få gå ut över familjens gemensamma intressen.....

En eller ett par gånger i veckan går lätt att komma iväg, drar min del av lasset i hushållet, lägger tid på att ta väl hand om hustruns hund, fast jag inte ville ha den. Engagerar mig i ungarnas skolgång och fritidsaktiviteter. Så det är sällan någon protesterar när jag drar iväg...

Planerar väl inte att lägga så många tusenlappar på fisket under 2014 mer än ersätta förlorade beten, komplettera linor om det behövs, kanske något spö eller rulle på rea.

Kanske styr jag någon helg med husvagnen till bra fiskevatten, men det skiljer ju inget i kostnad mot andra resmål.

Däremot tittar jag på nya båtar, men det räknar jag inte på fiskekontot...
                Senast ändrad av sparetime; 2014-01-17, 22:31.

Kommentera

Som tidigare sagt är det vad man gör det till. Har man problem med att man handlar för mycket saker kan det vara bra att sätta upp en budget att så här mycket får jag lägga på fiske varje månad.

Själv har jag bara en hobby, ingen sambo och väldigt låga fasta utgifter så helt ärligt skulle jag inte vilja veta hur mycket jag lägger på fisket varje år. Å andra sidan så har jag ca: 100 fiskedagar på ett år och jag får göra det jag älskar hur mycket jag vill. Så då får det kosta hur mycket det vill.

Kommentera

Intressanta reflektioner! Kul med så många svar. Själv ligger jag i sängen, och kom på mig själv precis. Va in och kolla på sportfiskeboden av en slump, blev intresserad av lite trimsatser men såg att det blev lite dyrt.. Kolla vidare på sidan och hitta lite små grejer som tumstöd i ALU. Så tänkte jag på tråden jag skapade tidigare idag...

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
                      Själv ligger jag i sängen, och kom på mig själv precis.
                      Det skulle lika gärna kunna varit Aftonbladet som postar det här citatet, helt taget ur sitt sammanhang m.a.o.. Men jävlar, du bjöd på dagens garv

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 063 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art