fiske, en dyr hobby och livsstil? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

fiske, en dyr hobby och livsstil?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
    Jag vet inte om någon liknande tråd finns redan, sökte men utan framgång. Men om så är fallet flytta eller lås denna.
    Jag har fiskat som nästan alla här sen barnsben. Men då med ett enkelt metspö från biltema och mask från komposten.
    Dom senaste tre åren har intresset av olika anledningar ökat extremt och framförallt gäddfisket (men också till en ganska stor del fjällfiske med torrfluga) men framförallt jerk/spinn-fiske efter gädda.
    Har sambo och en dotter på 1,5år så tiden (som bekant också är pengar) är knapp.
    Man har ju köpt på sig ALLT nödvändigt, och även massa som egentligen inte behövs och lagt ut åtskilliga kronor på fisket. Under en ganska kort tid.
    Är lite intresserad över om ni andra har stenkoll på hur mycket pengar ert fiske/intresse kostar per år. Och vad det kostat under dom åren ni fiskat? Jag skulle inte säga att jag är extrem på något sätt när det gäller fisket, skulle gärna satsa ännu mycket mer men av olika anledningar går det inte.
    När jag tänker på den ekonomiska biten inkluderar jag allt tänkbart som hör fisket till, och lite därtill. Så som bränsle till båt/fiskekort/båtförvaring/håvar/tänger/småplock/färg osv för er som bygger beten/försäkringar/service osv osv..

    Och en till fråga. Jag tror många känner igen sig i -ska du ut nu igen, kan du aldrig va hemma och mysa. - Men du va ju ute förra helgen också! -Vad har du köpt nu igen? Va fan kostade det där?
    Hur tar er familj det? =)
    Jodå det va en omröstning om det 2012. Här:


    Problemet med en öppen tråd i ämnet är att många inte vill skylta med hur mycket dom spenderar. Det ger ju en vink om din ekonomiska status för övrigt.

    Men jag kan säga så här mycket att om den omröstningen hade haft en valmöjlighet till uppåt hade den också blivit ifylld

    Ordet DYR är väldigt relativt,
    Senast ändrad av Exxet; 2014-01-17, 17:17.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

    Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

    Kommentera


    • #12
      Jag kan inte räkna dem alla men jag har fiskat så fort möjlighet givits sedan 1955 så visst är det många kronor som kastats i sjön under resan fram till nu. Jag har dock med tiden kommit fram till vilket fiske jag trivs med. Vägen dit har inneburit att en del allvarligt menade satsningar slagit totalt fel. Av den anledningen står vinterfiskeutrustningen orörd sedan många år och samma med hela paketet av allt som hör ihop med flugfiske.

      Under tiden jag var gift och barnen var små var den fångst jag tog hem en förmildrande omständighet även om det då och då klagades på min frånvaro. Jag antar att mitt behov av att få vara helt solo på sjön emellanåt trots att jag var försiktig med kostnaderna och bidrog mer till hushållet än vad jag lade i pengar på fisket ändå var en av anledningarna bakom skilsmässan.

      Idag har inte samma möjligheter att fiska som förr men jag brukar kunna fara iväg till några av de gamla ställena och de resorna kostar inklusive rumsryra, hyrbil, komplettering av utrustning samt fiskekort mindre än 10 000 kronor per år.

      Nytt köper jag bara om det gamla inte går att använda längre. Jag behöver inte vara värst eller ha mest då jag dör, så länge jag är bäst och det tycker i alla fall min katt att jag är de gånger jag kan bjuda honom på hjärtan från regnbåge eller abborre.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

      Kommentera


      • #13
        Har blivit kanske 12k sista halvåret. och för dom pengarna blev det en ny rulle, Isfiske prylar, dropshot kit, och en massa andra prylar.
        Men för dom pengarna jag lägger ut så får jag tillbaka något som inte går att sätta en prislapp på, en grym natur upplevelse och avkoppling som heter duga ^^

        //Mattias

        Kommentera


        • #14
          Mitt PB är 177 fiske dagar på ett år sen fick jag barn och något år fiskade jag knappt alls nu är barnen vuxna och jag kan fiska ganska mycket igen , det är tveklöst inte värt att offra familjen för fisket . Ibland när jag ser unga fiskare tänker jag stakars ni , ni skall frysa, lida och lägga en förmögenhet på fisket ( liksom jag skälv men fan va kul det varit).
          Senast ändrad av RK99; 2014-01-17, 19:42.
          "HalvDan var här"

          Kommentera


          • #15
            Fisket är dyrt och en hobby jag låter kosta pengar.

            Har sen sagt att minst en dag i veckan på sommaren vill jag fiska om det finns tillfälle och jag kan övriga dagar ställa upp att ta ansvar för dottern.
            Det det brukar aldrig vara problem att komma ut en kväll efter jobbet plus 6-8 timmar på lördagen eller söndagen.

            Ekonomiskt funkar det bra. Vi har delad ekonomi och delar lika på hus, hem och mat. Resten är helt individuellt så ingens hobby, bil eller intressen påverkar den andra.

            Har under 2014 budgeterat 150000 på fisket och då är 1800 i månaden i amortering på båten enligt villkor och yttligare 10000 i extra för att försöka bli kvitt lånet under året. Kommer dock inte hållas helt då jag kommer lägga 20000 på nytt ekolod så antingen spricker budgeten eller får man dra ner på amorteringen någon tusing.

            Tanten bara skakar på huvudet och är nog tacksam att vi kör delad ekonomi
            Alumacraft så klart!

            Kommentera


            • #16
              Martin,

              skall du inte köpa nå andra fiskegrejer eller köra med båten??
              Never let your memories be greater then your dreams...

              I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

              Kommentera


              • #17
                Jo fisket kan förvisso säkert hållas billigt. Men det beror väl också på hur seriöst man väljer att bedriva fisket på. Tycker man att ett billigt haspel och några fladen wobbler räcker, och bor på gångavstånd till ett vatten där man kan kasta från land så okej. Men vilken seriös golfspelare köper det billigaste golfsetet, och spelar på enbart banor som är gratis (ni kanske kan förstå liknelsen)
                Men jag som åtminstånde försöker va seriös, och värnar om miljön och fisken kräver lite mer. Och lite mer blir ofta mycket mer... Har jag märkt. En annan sak som alltid blir ett irritationsmoment när jag ska iväg är att jag "låser upp tjejen & dotter" i och med att jag måste ta bilen.
                Har gått i tankarna med en extra skitbil som jag kan ha när som helst. Men då är jag där igen med med den ekonomiska biten.

                Edit; det är absolut ingen pik till er som svarat i tråden, om någon tyckte det lät så!
                Senast ändrad av stahre87; 2014-01-17, 18:36.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                  Martin,

                  skall du inte köpa nå andra fiskegrejer eller köra med båten??
                  Jodå, hämtade ut beten för 900 idag men båten har jag fulltankad och den drar knappt något när jag bara har någon minut i transportsträckor och kör mest elmotor.

                  Avslutade ju säsongen -13 med lite uppgraderingar också.
                  Förhoppningsvis är det lite fiskekort nu bara utöver.

                  Sålde även en båt i höstas och fick in lite där.
                  Alumacraft så klart!

                  Kommentera


                  • #19
                    Ojojoj.. Ja detta fiskeintresse är då rakt ingen billig hobby. Tänk dig då två fiskenördar i samma hushåll!!
                    Jag/Vi vågar nog inte ens tänka på hur många tusenlappar det går åt eller hur många som redan gått åt. Bara resan vi gjorde förra året kostade närmare 60 000 kr, för 9 dagars fiske.
                    Det är ju inte bara fiskeutrustningen som kostar, kläderna vi bär och prylarna som man bara måste ha gör att utgifterna skenar iväg.
                    Men, skulle jag satsa på hästen i samma omfattning så skulle det nog kosta lika mycket där.
                    Att behöva ursäkta sig för att ha ett intresse, slipper jag helt ifrån vad gäller sambon.
                    Däremot är det släkt och vänner som inte fattar riktigt vad vi håller på med och varför vi då och då åker bort någon helg i månaden. Ska ni åka nu igen?
                    Jag svarar bara att JA, det ska vi!
                    Andra "par" kanske drar iväg och shoppar en helg, tar en weekend i någon stad, går på bio ofta, äter på restaurang, fikar m.m. det kostar också. Ingen tycker att det är konstigt med det, men däremot är det konstigt att jag drar iväg på en fiskeweekend.

                    De flesta tjejer lägger tusentals kronor på smink, frisörbesök, skor, kläder, fester och annat. Detta är något jag prioriterat bort då jag hellre lägger motsvarande pengarna på just fisket.

                    Jag får också ständigt kommentarer att "hur orkar/hinner" du med detta eviga fiskandet?
                    Enkelt, jag har inga barn alltså har jag tid över till det jag själv vill göra och jag frågar då tillbaka hur dessa mammor/pappor hinner med att både ta hand om barn/hem/jobb och skjutsande hit och dit. Det blir ganska tyst då, om man säger så.
                    Jag skäms inte för att ha ett intresse, eller rättare sagt tre, då jag tycker det är så otroligt viktigt att fylla tiden med må bra energi.

                    Om du är hemma och myser sex dagar i veckan, räcker inte det? Om du skämmer bort din andra hälft lite extra mycket som tack för att du får ge dig ut och fiska en dag i veckan så kanske det blir lättare Hjälp till hemma i förebyggande syfte, typ diska, städa, laga mat, handla, renovera m.m. så accepteras det nog bättre när du väl tar en dags ledighet och rastar dina spön.
                    Fråga om hon vill följa med ut och i så fall fixa barnvakt.
                    Detta ifrågasättande angående vad saker och ting kostar, fråga nästa gång vad hårsprayen/mascaran/nagellacket/frisörbesöket kostar så ska du se att det inte är så billigt det heller ;
                    [FONT=Book Antiqua]Fiskande Fjälla [/FONT]
                    http://www.fisheco.se/blogg/sussissymfoni/

                    Kommentera


                    • #20
                      Är inte speciellt dyrt för mig, ett par tusen på beten varje år.
                      Den enda egentliga utgiften är bensinen, vilket landar på kanske max 20000kr per år, räknar då bil och båt.
                      -----------PB's!-----------
                      Gädda 8,7 kg
                      Harr 0,5 kg
                      Abborre 0,8 kg
                      Torsk 2,4 kg
                      Havsöring 3,5 kg
                      Näbbgädda
                      Strömming
                      Mört
                      Skrabb

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      66 svar
                      14 806 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art
                       
                      Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                      22 svar
                      3 148 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av geson, 2010-08-05, 15:29
                      9 svar
                      912 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman
                       
                      Startad av BigF, 2011-09-30, 16:59
                      26 svar
                      8 305 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Kr0nbl0m  
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      12 svar
                      2 647 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Arbetar...
                      X