Ursprungligen postat av Foppa
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Harr på 3,6 kg
Collapse
X
-
Tror att du är ute och cyklar rätt bra nu..Ursprungligen postat av FoppaRekordet liggr på 2.85, denna skulle altså överträffa det med 750g. Låter högst påhittat/felvägt.
Det nuvarande rekordet är som du säger 2,85...
Men det vägdes in en harr på Polisstationen i Gällivare för många år sedan, och den vidimerades av 2 poliser dessutom.
Den vägde bra mycket över 3 pannor, och borde gälla som svenskt rekord...
Skulle tro att maxvikten på Harr ligger kring 4- 4,5 kg...
har själv några kring 2 pannor...
Sen angående Sorsele, så skulle jag tro att det inte är en älvharr det är frågan om, utan en från en av de många bra Harrsjöarna som finns i området!
(Vill inte nämna dom vid namn av förståeliga skäl..
)
Senast ändrad av truttakungen; 2005-07-15, 20:54.
Kommentera
-
??
Har sett kort på Harren på 2,85kg på någon webbsida (hittar den tyvärr inte nu, så jag kan inte länka till den) & skulle vilja säga att jag är rätt tveksam på att allt inte riktigt är som det ska med den fångsten. Pga just bilden.
Dom var nog rätt snälla som lät den bilden bli gokänd som "bevisbild" trots att det var 1986 (men det krävdes kanske inte bild på fångsten då?).
Bilden som var i svartvitt var så kass att man knappt kunde se att det var en fisk, och ännu mindre en harr.
Ska väl säga att jag övervägde att INTE skriva detta pga att jag känner mig som en skurk att ifrågasätta ett rekord, men om någon kan visa upp en vettigare bild på harren så ska jag be om ursäkt att jag drog upp detta här.
Om någon vet var man hittar en bild på harren så lägg ut eller länka till den är ni snälla.
//tvivlaren
Kommentera
-
Letar för fullt efter gamla foton från när farsan tog konfirmation, dagen före tog han en abborre på över 3 kg. Foto finns men vi har tyvärr inte hittat dom än... men jag har gett mig fan på att hitta.Ursprungligen postat av ezoxsvenska rekordet på abborre är däremot 3,15
Kommentera
-
Den abborren skulle jag vilja se!Ursprungligen postat av ManhoodLetar för fullt efter gamla foton från när farsan tog konfirmation, dagen före tog han en abborre på över 3 kg. Foto finns men vi har tyvärr inte hittat dom än... men jag har gett mig fan på att hitta.
Jag har bott granne med killen som fick 2.85 kg harren, och han fick skicka in den för kontroll.Ursprungligen postat av truttakungenTror att du är ute och cyklar rätt bra nu..
Men det vägdes in en harr på Polisstationen i Gällivare för många år sedan, och den vidimerades av 2 poliser dessutom.
Sen angående Sorsele, så skulle jag tro att det inte är en älvharr det är frågan om, utan en från en av de många bra Harrsjöarna som finns i området!
)
Om jag inte minns fel så var harren 14 år gammal, och jag tycks minnas att den korrekta vikten var 2865g.
Kommentera
-
Intressant i jämförelse är att när svenska rekordet på insjööring sattes så slogs rekordet med hela 5 kilo. En ökning på 42% om mina avancerade :-) kalkyleringar stämmer.
Om harren verkligen vägde 3,6 kilo så skulle ökningen varit 26%.
Visst kan det sättas Bob Beamon-rekord, även om man alltid kommer betvivla fångsten tills den blir 100% dokumenterad och verifierad.
Kommentera
-
Instämmer. Gunnar Westrin har ju malt på rätt bra i flera böcker om det "gammla rekordet" som du skriver om. Gällde tills krav på krönt våg infördes. Har själv sett kort på harr från sjö i Norrbotten som når 70cm-strecket på en tumstock. Togs på 80-talet, helt grotesk!Ursprungligen postat av truttakungenTror att du är ute och cyklar rätt bra nu..
)
Kommentera
-
Kolla denna länk
Här finns lite fakta kring en harr på 3,350 kg.
//Tantor[FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 125 visningar