Unikt, supersmart och enkelt sätt att kolla djupet i okända fiskevatten! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Unikt, supersmart och enkelt sätt att kolla djupet i okända fiskevatten!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Unikt, supersmart och enkelt sätt att kolla djupet i okända fiskevatten!

*I min Hybris av att jag upptäckte hur bra jag kunde se djupet i tjärnen jag skulle besöka. Så blev rubriken något missvisande och överdriven. Ledsen för det. Är absolut inte Unikt!
    Däremot ett smart komplement och enkelt sätt att kolla djupet i okända fiskevatten.

Vill börja med att säga att jag många många gånger sökt febrilt på internet flertal gånger jag ska ut på olika vatten som för mig är helt nya, efter ev sjökort. Eller mer information om djup, djupfåror osv. Men oftast gått lottlös.

Nu till själva upptäckten.
    För någon dag sedan då jag tänkte bege mig ut och ismeta på åter igen ett okänt vatten. Närmare sagt en okänd liten tjärn där jag aldrig varit och pga väldig otillgänglighet att ta sig dit plus att jag inte hade tid att åka dit och för reka så letade jag återigen efter info på internet om tjärnen. Men kammade noll!
    När jag sökte på tjärnen kom jag av en slump in på eniro.se och vidare in på kartor (egentligen ointressant tyckte jag, då jag redan kunde vägen dit) Men här sker upptäckten!
    Jag hade hamnat i läget "Hybrid" på kartan på Eniro. Vilket jag i det läget > zoomade in tjärnen och till min förvåning märkte att jag kunde.. men väldigt väldigt svagt och otydligt se att vattnet hade skiftningar på bilden.
    Detta fångade mitt intresse och jag sparade ner bilden på min dator efter att "print screenat" den. Öppnade upp den i Photoshop och pulade och skiftade med färger och balanser tills jag helt plötsligt fick ett helt galet bra resultat.
    Alltså till min stora förvåning hade jag helt plötsligt ett klockrent sjökort över tjärnen genom en sattelitbild från Eniro!

Här är resultatet:
    Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users.

Original bild utzoomad:
    Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users.

Jag åkte dit dagen efter och fiskade och allt stämde helt klockrent! Fisket var värdelöst tyvärr, men jag var lika glad ändå när jag nu märkte att jag kan ta till detta sätt flera gånger!

OBS. Efter att ha kollat runt på vatten jag känner till är jag redan medveten att detta inte funkar lika klockrent på alla ställen, tex större sjöar osv. Där funkar det inte alls mer bestämt.
    Antagligen på grund av att satellit bilderna är av skiftande kvalité, har skuggor, hur bra siktdjup det är i vattnet m.m.

Men jag tänkte jag skulle dela med mig av detta i alla fall, då det förmodligen kan hjälpa en del som ska ut på okända vatten!

MVH Team tigerfiske Hackke
    Senast ändrad av Hackke; 2014-01-08, 23:16.

Inte illa, kul med nya ideer
    member of team TMT sportfiske

Kommentera

Vore väl ganska smart att säga vilka inställningar du använde i photoshop.

Kommentera

bra ide, men tyvärr så tror jag att denna "djupkarta" kan vara väldigt missvisande. Om vattnet är klart med bra siktdjup blir det nog bra, men om det inte är så blir nog hela sjön "grund"

Men ska kika på detta när jag kommer hem då man fiskar en del uppe i fjällmiljö och där brukar vattnet vara väldigt klart med bra siktdjup
        FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
        SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Uffe5 Visa inlägg
          Vore väl ganska smart att säga vilka inställningar du använde i photoshop.
          Tror jag använde i stortsett alla inställningar som finns i "bild justeringar" eftersom du kan urskilja lite skiftningar redan, så är det ganska lätt att bara "justera" runt och märka vilket som gör det tydligare. Använde nog mest "skugga/högdalar" lr vad det heter och "selektiv färgändring"

Kommentera

Beror nog en del på algblomning och vind hur det ser ut också.

Kommentera

Ibland blir man förvånad: Upptäckte eniro nu 2014 ?

Annars kan du prova Google maps och välja satelit, kan ge bättre resultat.

Sedan ska du välja flygfoto på Eniro och inte hybrid, visserligen samma bild men du slipper all text och symboler.

Till sist kan jag säga att det stämmer inte i alla lägen. För det du ser är i vissa avseenden korrekt men färgskiftningarna du ser är strömstråk med grumligt vatten, olika tempererat vatten, i skärgården saltskikt mm. Jag har länge använt dessa som kompliment till gamla ofullständiga sjökort och vet av erf. att bilden du ser inte stämmer med verkligheten. Visserligen kan det funka bra i en rund tjärn där allt vatten är lika och inga strömmar eller tillflöden mm rör runt vattnet. Så det kan ge en fingervisning men man ska veta att det inte är sanningen du ser.

Jag är verkligen ledsen om jag tog ifrån dig din Unika, supersmarta ide. Allt vi kommer på har till 99,9% någon annan redan provat. Det gäller mig också. Men jag hoppas att du fått lite mer insikt i vad som ger dessa skiftningar på flyg och satelitfoton. Men om du kollar upp ett område från en tid till en annan så kan du se förändringar. Du kan också nyttja detta genom att du kan se strömmar och dolda tillflöden tex: Syns som ett gråare fält ut från land mm. Så din upptäckt går att nyttja till mycket mer än du själv anar. Mixa flygfoto och sjökort ger ytterligare information.
              Senast ändrad av Exxet; 2014-01-08, 11:22.
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

För mig var detta helt nytt och väldigt intressant även fast jag suttit på Eniro mer än bara i år..och ursäkta min Hybris om det lät som en världsupptäckt...vilket det såklart inte är!
                Antog såklart att flera kommit på detta som komplement till fisket etc. Men eftersom jag sökte i forumet och jag inte hittade något om detta tänkte jag varför inte dela med mig av det.

Vet självklart att massor av aspekter kan påverka till en felaktig bild, men har man lite kunnande om vatten och sjökort. Så ser man ganska tydligt vad som är djupet i sjön och vad som är dom andra olika faktorerna.

Men du lär ju hålla med om att det blev ett rätt klockrent resultat på en mindre tjärn!

Kram Hackke

Kommentera

Ursprungligen postat av Hackke Visa inlägg
                  Så ser man ganska tydligt vad som är djupet i sjön och vad som är dom andra olika faktorerna.

Men du lär ju hålla med om att det blev ett rätt klockrent resultat på en mindre tjärn!

Kram Hackke
                  Ja självklart håller jag med om att ditt arbete med bilden va klockren. Jag kunde nog inte tro att man kunde få ut så mycket mer info genom att leka med bilden i photo-redigerare. Och snällt av dig att tänka på att dela med dig.

Däremot så säger min erf. i alla fall i skärgårdsnära vikar å vatten, att du inte ser skillnad på djup och strömmar av grumligt vatten. Tvärtom så luras du av mörkblå partier som egentligen är grunda. och gråa grunda fält där viisa partier är djupa men djupet döljs av utströmmande grumligt vatten. Men när man väl känner till dom faktiska djupen så får du som jag sa en dimension till att jobba med då bilden avslöjar strömmar och var du har grumligt vatten. Speciellt när du fiskar Gädda är detta till viss fördel.
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Det är faktiskt befriande att se någon beteckna något han uppfattar sig själv ha kommit på som unikt och supersmart. Respekt!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 077 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art