Unikt, supersmart och enkelt sätt att kolla djupet i okända fiskevatten! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Unikt, supersmart och enkelt sätt att kolla djupet i okända fiskevatten!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har för mig att grundare områden kompleteringssjömäts med lidar , laser.
    Du har säkert rätt, det jag ville visa på är att när du mäter för ett sjökort, så är ekolod det som gäller fram till 3 meterskurvan, först på grundare vatten än tre meter används annan teknik. I alla fall var det så en bit in på -90 talet. Så ett relativt enkelt flygfoto/sattelitfoto kan kanske ge en skaplig bild av de grundare områden, men jag tror inte du generellt kan skilja på om det är 8, 15, eller 30 meter djupt utifrån färgskiftningarna på ett foto.....

Kommentera

Ursprungligen postat av Hackke Visa inlägg
      Jises christ arrogansen hägrar kring "veta bäst" 40-50-60 -talister!
      Är ny på detta forum och kanske lite framfusig, innovativ, tänker högt, pratar innan jag tänker.
      Men som på alla andra forum (tyvärr inte detta unikt) ska man inte klampa in och tro att man är nått.
      Sjukt tråkig mentalitet!
      Om ni visste detta så väl redan, varför inte tipsat om det?

Jag ursäktar mig så hemskt mycket för en helt "missvisande" rubrik.
      Men det går tyvärr inte att redigera den.

Är helt säker på att i runda svängar 70% av medlemmarna i detta forum, förmodligen precis som jag inte tänkt på att man kan ta till detta som hjälpmedel när man ska fiska på okända vatten.
      Som sagt, jag tycker att det är befriande att någon - som du - lägger ut ett tips om något han kommit på och själv betecknar det som unikt och supersmart och att det är värt respekt. Det är däremot inte din reaktion enligt citatet ovan.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
        Som sagt, jag tycker att det är befriande att någon - som du - lägger ut ett tips om något han kommit på och själv betecknar det som unikt och supersmart och att det är värt respekt. Det är däremot inte din reaktion enligt citatet ovan.
        Då tolkade jag din kommentar helt galet och är ledsen för det. Men kändes lite otydligt och lät först för mig som du skrev det ironiskt
        Men nu förstår jag, Tack
        Senast ändrad av Hackke; 2014-01-09, 11:01.

Kommentera

Har kollat en sjö jag fiskat en del i. Vissa grunda grund går tydligt att se men sen är det som någon dimma runt alla öar osv ungefär som att dom målat kartan med vattenfärg och de börjat rinna ut... Det kan nog misstolkas som grund det med.

Kommentera

Har man tur så hittar man flyg/sat foto där ljuset legat på rätt och så och då går det ju att se.
            Vissa bilder är det ju fläckvis med sjöis på,alger,molnslöjor,krusat vatten,slam från tilllopp m.m och så vidare.

Kommentera

Jag säger bara en sak: JANTE!

Kommentera

Bra tips angående bildjusteringen! Hade inte tänkt på det själv och inte läst det tidigare så rent logiskt så, för mig, var det unikt och relativt supersmart. givetvis är tekniken inte felfri men få tekniker är utan sina brister. Dessutom kan att redigera statelitbilder på sjöar bli årets vinternöje.

Kommentera

Tyckte det var ett bra tips

Kommentera

Ja alltså det fungerar utmärkt om man haft tur med bilden - is kan man ju ofta gissa sig till om man tittar på terrängen bredvid och så.
                    Har själv gjort så tidigare.

Laserlodning är ju också gjort med ljus...

Kommentera

Bara funderar... Sjöarna reflekterar ju en hel del så det kan lika gärna vara moln på himlen man ser i ljuskillnaden?

men som nämts tidigare, dom grundare partierna borde det funka rätt ok för vilket i sin tur kan visa vilka partier som INTE är grunda... Detta kan vara rätt bra "start-karta" för en okänd sjö, framörallt bättre än inget

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 076 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art