Unikt, supersmart och enkelt sätt att kolla djupet i okända fiskevatten! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Unikt, supersmart och enkelt sätt att kolla djupet i okända fiskevatten!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

I början på -90 talet körde jag mätbåt och hanterade skrivande ekolod vid sjömätning i hav och skärgård. Vi stoppade alltid mätbåtarna när vi hittade tremeterskurvan. När sjökorten ritades på Sjökarteavdelningen i Norrköping kompletterades djupangivelser innanför kurvan med uppgifter som gick att hämta ur flygfoton. Kan inte svara på om det var ren uppskattning eller om det fanns någon teknik utvecklad för mer exakta uppgifter.

Använder ofta Eniro som sjökort, hybrid, karta, flygfoto, för att titta på kända och okända fiskeplatser och eventuellt få fram mer information som kan vara nyttig. Hur exakt det blir är svårt att säga, men det är ju inget svårt att hitta grundflak och stora stenar. När man har ett sjökort som är mätt i hyfsat modern tid känns det ju som att "bilden" man skakar fram tillsammans med foto och egna iakttagelser ger ganska mycket information........ Men så särskilt nytt och unikt vet jag inte om det är....

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
      Det är faktiskt befriande att se någon beteckna något han uppfattar sig själv ha kommit på som unikt och supersmart. Respekt!
      Jises christ arrogansen hägrar kring "veta bäst" 40-50-60 -talister!
      Är ny på detta forum och kanske lite framfusig, innovativ, tänker högt, pratar innan jag tänker.
      Men som på alla andra forum (tyvärr inte detta unikt) ska man inte klampa in och tro att man är nått.
      Sjukt tråkig mentalitet!
      Om ni visste detta så väl redan, varför inte tipsat om det?

Jag ursäktar mig så hemskt mycket för en helt "missvisande" rubrik.
      Men det går tyvärr inte att redigera den.

Är helt säker på att i runda svängar 70% av medlemmarna i detta forum, förmodligen precis som jag inte tänkt på att man kan ta till detta som hjälpmedel när man ska fiska på okända vatten.
      Senast ändrad av Hackke; 2014-01-08, 20:09.

Kommentera

Är helt säker på att i runda svängar 70% av medlemmarna i detta forum, förmodligen precis som jag inte tänkt på att man kan ta till detta som hjälpmedel när man ska fiska på okända vatten.
        Vågar mig inte på några påståenden om hur stor andel som använder Eniro eller andra hjälpmedel, men helt klart är att det inte är direkt ovanligt att använda flygfoto och sjökort etc, för att spana in nya och gamla fiskeplatser.

Kommentera

Ursprungligen postat av sparetime Visa inlägg
          Vågar mig inte på några påståenden om hur stor andel som använder Eniro eller andra hjälpmedel, men helt klart är att det inte är direkt ovanligt att använda flygfoto och sjökort etc, för att spana in nya och gamla fiskeplatser.
          Kanske inte ovanligt, men jag hittar ingen annan tråd om samma "tipps".

Är övertygad om att nån skön fiskelirare någonstans i Sverige kommer slå sitt PB, kanske pga att han/hon hittat ett djupare parti i skogstjärnen i låt oss säga mörka Småland! Kanske också för att den sköna fiskeliraren just läst denna tråd!

Kommentera

Kanske inte ovanligt, men jag hittar ingen annan tråd om samma "tipps".

Det är ett bra tips, utan tvekan. Jag har skrivit om det i flera trådar, även om jag inte lagt upp en särskild tråd för en inte så ovanlig företeelse....

Tror mest att människor inte tycker det är speciellt "unikt supersmart" utan ganska "common sense" att använda de hjälpmedels som står till buds. Andra släpar med sig tunga batterier och portabla ekolod....

Ett bra tips som sagt......

Kommentera

Tycker det var klockrent.
              Kartorna har man givetvis kollat på tidigare men att ändra i Photo Shop var något nytt!
              Bra där !

Kommentera

OBS. Efter att ha kollat runt på vatten jag känner till är jag redan medveten att detta inte funkar lika klockrent på alla ställen, tex större sjöar osv. Där funkar det inte alls mer bestämt.
                Antagligen på grund av att satellit bilderna är av skiftande kvalité, har skuggor, hur bra siktdjup det är i vattnet m.m.

Men jag tänkte jag skulle dela med mig av detta i alla fall, då det förmodligen kan hjälpa en del som ska ut på okända vatten!
                Det svåra blir ju just att veta vad som stämmer och hur stora differenserna är. La lite tid på ett par sjöar jag simmat, paddlat och fiskat i sen jag var ett litet barn. Visst går det även i humusfärgade sjöar se att det skiljer på djupet i vattenmassan. Men i den ena sjön kunde jag inte få fram större noggrannhet än ca 10-15 meter. Alltså där jag vet att det är 3-4 meter får jag samma färg som där det är närmare 16-17 meter, men där djupet sticker iväg till djupare än 20-25 meter blev en tydlig ändring av färgen.
                I ett område av sjön som i stort ligger på 3-4 meter kunde jag inte urskilja de djuphålor på 6-7 meter som jag vet finns där.

I en sjö som är betydligt klarare gick att få skaplig uppfattning över delar av sjön, men på andra delar av fotot som förmodligen var taget vid annat tillfälle fanns lite sjögång på ytan som störde alla försök till utvärdering.

Som någon annan skrev, det kan mycket väl vara strömmar, temperaturskillnader, slamning etc. som syns som färgskiftningar.

Jag har mest använt flygfoto över Östersjön och där känns det som att tillförlitligheten tar slut när man inte längre ser botten skina igenom vid 3-4 meters djup, sen kan det lika gärna vara skiktning med olika temp, salinitet, strömmar, slamning etc.

Men hur som helst, ett bra tips att använda kartor, flygfoton etc, för att försöka få fram ny info...

Edit; Jag kanske är en dålig fotoshopare. Men vill man testa tillförlitligheten så kan man ju jämföra med ett uppmätt sjökort, mina hemmavatten till exempel.

Jag kan inte fotoshopa fram något som liknar djup och grundområden på sjökortet från flygfotot. Men jag kanske behöver mer träning.....
                Senast ändrad av sparetime; 2014-01-08, 23:46.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hackke Visa inlägg
                  *I min Hybris av att jag upptäckte hur bra jag kunde se djupet i tjärnen jag skulle besöka. Så blev rubriken något missvisande och överdriven. Ledsen för det. Är absolut inte Unikt!
                  Däremot ett smart komplement och enkelt sätt att kolla djupet i okända fiskevatten.

Vill börja med att säga att jag många många gånger sökt febrilt på internet flertal gånger jag ska ut på olika vatten som för mig är helt nya, efter ev sjökort. Eller mer information om djup, djupfåror osv. Men oftast gått lottlös.

Nu till själva upptäckten.
                  För någon dag sedan då jag tänkte bege mig ut och ismeta på åter igen ett okänt vatten. Närmare sagt en okänd liten tjärn där jag aldrig varit och pga väldig otillgänglighet att ta sig dit plus att jag inte hade tid att åka dit och för reka så letade jag återigen efter info på internet om tjärnen. Men kammade noll!
                  När jag sökte på tjärnen kom jag av en slump in på eniro.se och vidare in på kartor (egentligen ointressant tyckte jag, då jag redan kunde vägen dit) Men här sker upptäckten!
                  Jag hade hamnat i läget "Hybrid" på kartan på Eniro. Vilket jag i det läget > zoomade in tjärnen och till min förvåning märkte att jag kunde.. men väldigt väldigt svagt och otydligt se att vattnet hade skiftningar på bilden.
                  Detta fångade mitt intresse och jag sparade ner bilden på min dator efter att "print screenat" den. Öppnade upp den i Photoshop och pulade och skiftade med färger och balanser tills jag helt plötsligt fick ett helt galet bra resultat.
                  Alltså till min stora förvåning hade jag helt plötsligt ett klockrent sjökort över tjärnen genom en sattelitbild från Eniro!

Här är resultatet:
                  Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users.

Original bild utzoomad:
                  Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users.

Jag åkte dit dagen efter och fiskade och allt stämde helt klockrent! Fisket var värdelöst tyvärr, men jag var lika glad ändå när jag nu märkte att jag kan ta till detta sätt flera gånger!

OBS. Efter att ha kollat runt på vatten jag känner till är jag redan medveten att detta inte funkar lika klockrent på alla ställen, tex större sjöar osv. Där funkar det inte alls mer bestämt.
                  Antagligen på grund av att satellit bilderna är av skiftande kvalité, har skuggor, hur bra siktdjup det är i vattnet m.m.

Men jag tänkte jag skulle dela med mig av detta i alla fall, då det förmodligen kan hjälpa en del som ska ut på okända vatten!

MVH Team tigerfiske Hackke
                  Varför inte jämföra en liten tjärn som har en djupkarta gjord redan?
                  Finns massor med ex.vis P&T sjöar där djupen är väl kända.

Kommentera

satt och testa detta lite igår, ingen ny info fick man fram om tjärnarna man kikade på, MEN genom att ändra lite i photoshop som trådskaparen gjort var det lättare att urskilja det grunda och djupare partierna.

Eftersom jag har fiskat där tidigare så vet jag ungefärlig djup vid ena strandkanten, men nu vet jag att det är även vadningbart på andra ställen med. Visst bilderna är inte perfekta men det ger en ungefärlig bild.

Bra tips att ändra lite på färgerna i photoshop
                    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av sparetime Visa inlägg
                      I början på -90 talet körde jag mätbåt och hanterade skrivande ekolod vid sjömätning i hav och skärgård. Vi stoppade alltid mätbåtarna när vi hittade tremeterskurvan. När sjökorten ritades på Sjökarteavdelningen i Norrköping kompletterades djupangivelser innanför kurvan med uppgifter som gick att hämta ur flygfoton. Kan inte svara på om det var ren uppskattning eller om det fanns någon teknik utvecklad för mer exakta uppgifter.

Använder ofta Eniro som sjökort, hybrid, karta, flygfoto, för att titta på kända och okända fiskeplatser och eventuellt få fram mer information som kan vara nyttig. Hur exakt det blir är svårt att säga, men det är ju inget svårt att hitta grundflak och stora stenar. När man har ett sjökort som är mätt i hyfsat modern tid känns det ju som att "bilden" man skakar fram tillsammans med foto och egna iakttagelser ger ganska mycket information........ Men så särskilt nytt och unikt vet jag inte om det är....
                      Jag har för mig att grundare områden kompleteringssjömäts med lidar , laser.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 077 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art