Dubbla fjäderringar till havsöring? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dubbla fjäderringar till havsöring?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dubbla fjäderringar till havsöring?

Läste en artikel i fiskefeber där dom "tipsade" om att köra med dubbla fjäderringar mellan bete och krok när man fiskar havsöring. Nån som provat detta och märkt nån skillnad?

Tycker det är svårare att få sommaröringen att stanna kvar på kroken, men det kan ju naturligtvis ha med kvaliteten på krokarna att göra. Haft alldeles för mycket tappad denna sommaren
    Kullens Sportfiskeklubb

Du kan också köra med ett lekande mellan ringarna!

Kommentera

det viktigaste enligt mej är att krokarna är ordentlig vassa. jag har landat mycket öring både med och utan extra fjäderring och har inte märkt nån avsevärd skillnad, så länge man är noga med krokarna. använd inte dubbelkrokarna som följer med vissa beten (t.ex. tormentor), dom är värdelösa, om du frågar mej.

Kommentera

Tror inte det påverkar så mycket, däremot för hård ställd slirbroms i onödan
        är förödande.
        Finns ovala fjäderringar också för den som vill prova.
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Dubbla fjäderringar är standard bland havsöringsfiskare, i alla fall i Stockholm. En extra fjäderring påverkar gången något, speciellt märktbart på Sandgrävlingen. Har dock inte märkt lägre huggfrekvens med två ringar. Har bara haft problem en enda gång då jag landade en HÖ på 4,5 kg och hade enbart en fjäderring på Ludde. Upptäckte att fjäderringen var uttöjd och trekroken nära på att glida av. Om det nu berodde på dålig kvalité på fjäderingen eller att öringen bände draget mha hävstångseffekt får man aldrig veta...

Kommentera

Har du kontakt med öring uppe i Höganäs nu alltså? Svårt att få dem att nappa? vilka tidpunkter ca?

Fiskar mest söder om h-borg, har inte provat så mycket på sommaren, varit ganska dött de få gånger jag provat!

Kommentera

Var och fiskade öring i helgen fick 12 st "trollade på insjö" de flesta fiskar låg på mellan 9 hg - 1,5 kilo. Körde enkla fjäderringar och det funkar bra för mig. Men ofta är originalfjäderringar på t.ex rapala av ganska dålig kvalite, så för att garantera styrka bör du köpa nya och sätta på.

Kommentera

Olof: Det är kväll/natt/tidig morgon som gäller nu. Fiskat mest i Skälderviken, men vet att det tagits några i sundet också. Bland annat en på 7kg vid Ålabodarna på en sandgrävling i snabbt tempo vid 22-23 tiden.

Jag kör med flätlina och har bromsen ganska löst ställd, för jag vet med mig att jag har en tendens att rycka för mycket när det nafsar på kroken.

Nu ställer jag nästa fråga i samma tråd utan att ha sökt i forumet innan, hehe

Vilken typ av krok rekommenderar ni till öringen då, och gärna var de finns att tillgå?
                Senast ändrad av Schade; 2005-07-12, 06:18.
                Kullens Sportfiskeklubb

Kommentera

Ursprungligen postat av Schade
                  Olof: Det är kväll/natt/tidig morgon som gäller nu. Fiskat mest i Skälderviken, men vet att det tagits några i sundet också. Bland annat en på 7kg vid Ålabodarna på en sandgrävling i snabbt tempo vid 22-23 tiden.

Jag kör med flätlina och har bromsen ganska löst ställd, för jag vet med mig att jag har en tendens att rycka för mycket när det nafsar på kroken.

Nu ställer jag nästa fråga i samma tråd utan att ha sökt i forumet innan, hehe

Vilken typ av krok rekommenderar ni till öringen då, och gärna var de finns att tillgå?
                  Jag kan rekommendera Owner, Gamakatsu och VMC7541 Perfection Vanadium Needle Cone Cut.

Är det i grunda vikar du fiskar på natten? Typ på samma ställen som på våren?

Kommentera

Ursprungligen postat av Zonker
                    Jag kan rekommendera Owner, Gamakatsu och VMC7541 Perfection Vanadium Needle Cone Cut.

Är det i grunda vikar du fiskar på natten? Typ på samma ställen som på våren?
                    Zonker har blykoll på lämpliga krokar till HÖ-fisket. Självklart ska man ha minst 2 st. ringar till öringfisket. Helst 3....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 234 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art