sutare! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

sutare!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• sutare!

VArt finns dom? Är det en inplanterad art eller förökar de sig i sverige är inhemska? Tillväxt hastighet mmmm skriv ner lita fakta ...vore kul att få veta lite mer om dessa fiskar nu när jag har tagit min första....
    Hur fiskar man dem på bästa sätt osv ???? Läxa upp mig
    www.rixman.se
    http://monarch-dok.sehttp://monarch-dok.com
    http://www.miekofishing.se

Huruvida sutarna fanns i Sverige före kristendomen vet jag inte. Däremot införde klostren sutare att äta under fasteperioder då rött kött var förbjudet. Via klostren spred sig sedan arten till lämpliga sjöar och är nu vanligt förekommande i södra och mellersta Sverige. Sutarna förökar sig lätt i våra vatten förutsatt att de håller tillräckligt hög temperatur tillräckligt länge på sommaren.

Om sutaren inte är ursprunglig så är den i allra högsta grad naturaliserad och etablerad sedan minst 500 år.

Här hittar du en del uppgifter om sutare http://www.fiskbasen.se/

Skulle du få tag på boken ”Silverlöjan och den fattiges tröst” av Gunnar Brusewitz, utgiven 1977 på Wahlström & Widstrand, har du en hel del kulturhistoriska kuriosa om bla sutare men även många andra vanliga sportfiskearter för att inte tala om obskyra fångstmetoder. Den boken är en guldgruva att gräva ur i pannlampans sken medan man väntar på att sutaren ska ta för sig. Den fattiges tröst är för övrigt just sutaren.

Drar du nu upp en läcker sutare så vet Brusewitz ett lika läckert italienskt recept att tillreda den efter.

”Doppa sutarna hastigt i kokande vatten och gnid av skinnslem och småfjäll.
    Koka två gula löka, en stjälk blekselleri och ett par morötter i olja, alltsammans finskuret tills det blir en vacker pure.
    Späd denna med tre glas gott rödvin, salta och peppra, samt strö över lite passande kryddor - nejlikor, timjan e.d. allt efter smak och lägenhet.
    Slå blandningen efter några minuters kokning över sutaren som placerats i en fiskkittel. Lägg ett oljat papper över fisken och låt den puttra i ugn något mer än en halvtimme.
    Sedan flyttas den försiktigt över på ett serveringsfat och garneras med gula glaserade lökar omväxlande med krutonger med stekta bitar av ål och abborre som späckats med gurkstrimlor.
    Såsen hälles upp särskilt sedan den avsmakats med lite ansjovissmör och citronsaft.”

Detta kallade han ”Sjömansgryta på sutare” (Tinca alla marinara).

Det är en kul bok det där!
    Senast ändrad av BeBest; 2005-07-10, 23:29.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av Rixman
      VArt finns dom? Är det en inplanterad art eller förökar de sig i sverige är inhemska? Tillväxt hastighet mmmm skriv ner lita fakta ...vore kul att få veta lite mer om dessa fiskar nu när jag har tagit min första....
      Hur fiskar man dem på bästa sätt osv ???? Läxa upp mig
      Sök på forumet, du kmr hitta MASSOR !

använda även google.se - finns det verkligen om man iunte hittar det på google?
      sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
      64 svar
      14 992 visningar
      1 gilla
      Senaste inlägg .art