Gös - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gös

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gös

Tja jag och ngra polare ska ut o fiska gös om ngn vecka vi har aldrig provat på detta fiske innan och vore tacksamma för tips har sökt i förumet men har inte hittat ngt intressant.
    Vi ska fiska efter gös mestadels med drag och mete.

Mvh Vibrax

Gös är inte alltid så lätt

Tänkte jag skulle dela med mig lite av mina egena erfarenheter angående gösfisk.
    Gösen är inte alltid så lätt att fånga, en plats som vid tidigare tillfälle var väldigt bra kan man helt plötsligt vid ett senare tillfälle finna mycket svårfiskad. Gösen är en värmeälskande fisk med en trivseltemperatur på 14 grader. Den är en nattjagande fisk som oftast är i "hugget" i gryning samt skymning, men man kan lyckas fånga den även dagtid och nattetid. Jag brukar oftast fiska kvällstid då gösen stiger i vattenskicktet och jagar fisk i de övre delarna av vattnet samt går upp på grund och närmare stränderna. Jag har faktiskt fångat en 5KG gös ca 5 meter från strandkanten på en liten liten mört. Somliga kvällar kan man höra gösen plaska till uppe i ytan när de attakerar sitt byte. På dagtid vid Trollingfiske skulle jag rekomendera er att använda lite mer "färgglada" wobblers i 8-14 cm klassen, om ni är säkra på att det är en sjö utan nämnvärt mycket gädda använd ingen ståltafs, annars brukar jag använda en tunnare tafs (15 pund) som jag tillverkar själv av seven strand eller något liknande märke. Ett ekolod är att föredra men inget måste, fiska på djup mellan 4-8 meter med djupdykande wobblers alternativt blya ner de vanliga wobblerna med ett sänke 10 gram till en flytande bomber B14A 9cm vid fiske på 5 meters djup, vid större wobblermodeller krävs givetvis lite mer bly. Ett rätt eftektivt sätt att fiska är att gå i stora Zick-Zack kurvor ut och in mot strandkanten. Något som attraherar gösen mycket är när man gör rätt skarpa svängar, då brukar huggen komma. Var inte rädda för att göra nittiograders svängar men det krävs lite övning med 4 spön eller mer utan yellowbirds eller andra alternativ av sidoparvaner. Ta det lungt i början av svängen och öka hastigheten något för att räta ut linorna och det är oftast då huggen kommer Linlängd på spöna är som regel att man ska ha några meter längre lina på de yttersta spöna än vad man har på de inre, ett lätt sätt att veta hur mycket lina man ska släppa ut är att lägga spöna hemma på gräsmattan i den ordning ni har tänkt er att ha dem i båten, dra ut rätt antal meter lina (vad som är rätt antal meter lina kan ju disskuteras, om jag ror brukar jag sällan använda över 15 meter lina, vid trolling med motor bör man använda några extra meter. Men huggen brukar komma om man har linan ungefär där det virvlar till lite efter motorn en 20-25 meter bakom båten, speciellt kvällstid då fisken har stigit i vattnet och lockas av att de tror att det är en betesfisk uppe i ytan.) som ni planerat att använda och ta en *ursäkta felstavning* Turshpenna och målar linan.
    Vid fiske kvällstid brukar jag använda mörkare färgade wobblers alltid flytande och fiska av grundkanter samt in mot strandkanten. Sund och utlopp/inlopp är också andra intressanta plattser att fiska av.
    Mete efter Gös: finns så fruktansvärt många alternativ, men jag tar några som är rätt simpla att hantera. Att dragrodda eller Slowtrolla gösen är mycket effektivt, det sker genom att ni har ett antal tacklade spön, ungefär samma princip som vanligt flötmete, med betesfisk lämpligt är mört, löja, sarv eller någon annan liten blänkande vitfisk i storleken 8-14 cm. Här går det lika bra med deadbait som med levande bete. Något att tilllägga och att föredra är att använda 2 krokar på tafsen, gör ni egena tafsar är det inga problem att fästa en extra krok på tafsen men med tradisionella tafsar kan man enkelt fixa detta genom att trä på en extra krok på tasen som löper längsmed taffsen.
    Man kan även fiska med en lite tjockare nylontafs.
    Den övre kroken----->
    fästes i munnen eller någonstans långt fram på fisken och den andra fästes i stjärten eller bakre delen av betesfisken. Sen är det bara att ror runt eller om ni har tillgång till en elmotor dra sakta runt och söka av heta platser. Att föredra är att fästa en liten lysstav på flötets ovansida för att se flötena då det börjar mörkna ute.
    Ifrån båt kan man även fiska på botten med hjälp av ett "parternoster-tackel" innebär att man fäster sänket på en liten lina strax ovanför betesfisken.
    Ett annat smidigt sätt om man vill fiska ifrån land är att införskaffa sig ett par ålbjällror fästa dem i toppen på spöt, kan även fästa en lysstav om det är mörkt ute, och fiska med ett löpande tackel med principen bottenmete brukar ge bra resultat använd en klyka av en Y-formad gren som spöhållare eller införskaffa ett par Banksticks.
    Nu orkar jag inte skriva mer men jag hoppas att det jag skrivit gett er något nyttigt till fisket.
    Ett riktigt skitfiske på er!
    MVH Fidde

Kommentera

5-6m djup.... wobler.. ljus blåa, papegoja, lite med gul/röda magar...
      funkar fint

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
      14 svar
      3 123 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg uditsen