Trött på att fiska - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trött på att fiska

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ta ett break och låt det komma naturligt någon dag. Jag gjorde så med fisket och när det kom tillbaka var det de roligaste jag visste!

Mitt andra intresse elgitarr dock brände jag ut mig. När jag kände att jag var fast efter att spelat väldigt intensivt i 6 år och inte njöt av det gjorde jag allt för att försöka reparera intresset. Jag försökte sätta mig in i andra musikstilar och testa andra bandkonstellationer. Men det blev bara värre och tillslut ville jag bara sälja alla prylar och säga adjö till det för gott.

Men jag vet inte kanske funkar för dig att ta en resa, göra nytt inköp eller testa en ny gren inom fiske eller va fan som helst. Men det är helt ok att känna sig trött på nånting och ta avstånd
    Instagram: Zenfisherman

Kommentera

Tack alla tips. Började ta upp båten igår, breddfull med vatten och is. Kändes bra att se sjön i alla fall.

Kommentera

Kändes bra att se sjön i alla fall.
        Vatten, sjö, hav, vattendrag......finns inget bättre, och den öppna oceanen är oslagbar! Men det betyder inte att man måste fiska! Ta det lugn, njut av livet.........Reser i jobbet, och känner mig vansinnigt instängd när jag hamnar långt från havet, även om det finns sjöar i närheten........fiskar ibland i någon sjö, men det blir aldrig samma frihetskänsla som att känna saltvattnets lukt och smak.....

Kommentera

Håller med de andra som sagt att du inte ska tvinga dig att fiska om du inte vill det. Själv känner jag tvärtom, ett starkt sug för att fiska då det var några veckor sedan sist. Sen dessutom ska det bli kul att planera för en fisketripp till våren med.
          http://enamatorfiskare.blogspot.se
          Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Personligen fiskar jag efter olika artar beroende av årstid och testa nya ställen i Umeälven som är en motivationsfaktor för mig. Jag är dock strikt metfiskare oavsett vad jag går efter men mitt fiskeår t.ex har sett ut sådan här: Maj: Lite små försök på havsöring i älven men annars mest fokus på mete med död agn efter gädda. Juni: Första abborrefisket men även lite efter mört som jag tycker är ett trevligt och mysigt sätt att fiska. Även mete med levande agn efter gädda. Fick även en fet id i denna perod på 1,7 kg på mitt metspö. Juli - Augusti var det abborrefisket som gällde - oftast från land då jag inte har egen båt men har även lånat en roddbåt ett par gångar och fiskade kring öarna vid Umeälvens delta. September har jag flötmetat efter Harr i Umeälven. Oktober har jag bottenmetat efter mört och sedan efter abborre och lite deadbait efter gädda i Österfjärden efter älvens utlopp. November har jag bottenmetat efter Lake. Förutom det om isen äntligen blir säker vill jag ut efter Sik, men även om isen skulle försvinna kör jag sikfiske på danska vilket vill säga bottenmeta med mask :-) Förutom det handlar det för mig att göra fisket enkelt, inte att göra det svårare än nödvändigt - det kanske innebär ett par missade fisk i förhållande till dem som gör det mer seriöst än jag men vad gör det när jag ändå fångar mer än rikligt. Förutom det planera jag fiske i Gudenåen i Danmark till sommar och Gudenåns många och ofta djupa sel omkring området från Tange - Silkeborg (hemstad) - Ry, men även fiska i Århus eller Hvide Sand efter Plattfisk/Torsk/Havsöring :-) Jag tar fisken som en del av upplevelse och fisket som ett sätt att koppla av på. Det är ett sätt att för mig att hålla ångan uppe :-) Kör alltid enklaste riggs, bryr mig inte om riggs som överskrider barnnivån :-) Slänga ut, slå sig ned och mysa och vänta på napp, dra in ett par fisk och käka dagens fångst till middag - det är mitt fiske :-) Peace out :-)

Kommentera

Känner igen mig helt i det du skriver shank.
              Den här hösten har jag totalt tappat lusten för allt vad fiske heter, vilket jag verkligen upptäckte när jag loggade in här i förrgår och det stod att det fanns över 17.000 olästa inlägg.
              Fast i mitt fall beror nog den bristande motivationen mycket på att jag bytt jobb, så nu är man borta större delen av veckorna och kommer hem sent på kvällarna. Tidigare fanns det inget som kunde stoppa mig från att dra ut och fiska. Sven, Ivar och allt vad stormarna som dragit in över vårat land hetat den här hösten hade inte kunnat stoppa mig. Men den här hösten kunde jag inte ens förmå mig att ge mig ut bara för att "det var lite regn i luften".

Har haft fiskeprylarna med mig i bilen när jag legat ute men har hellre gått och tagit en pilsner, och sedan hoppat i säng tidigt än att bege sig iväg för att utforska nya fiskevatten. Att säsongen för min del började riktigt dåligt med riktigt skit fiske i mina hemmavatten har nog oxå varit en bidragande orsak. Har man fått några fina fighter i början på säsongen så jagar man dom konstant resten av säsongen, nu blev det mer "det blir väl inget idag heller" mot slutet. Så nu har jag gömt prylarna långt in i en garderob så jag slipper se dom under vintern. Hoppas detta kan bli ett vinnande recept för att återfå suget inför nästa säsong.

Kommentera

Gör som du Martin, stänger ner fiskelådan och planerar inte att trampa ut på isen iår. Håller tummarna för att suget är åter till Våren.

Kommentera

Byt art, plats eller metod! Eller tvinga dig att sticka ut när det är bra förutsättningar, väl på plats så kommer suget tillbaks!
                  sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
                    Byt art, plats eller metod! Eller tvinga dig att sticka ut när det är bra förutsättningar, väl på plats så kommer suget tillbaks!
                    Hade sagt precis samma sak som du säger när jag hade det där monster suget.
                    Men när man väl hamnat i svackan så är det inte lika enkelt. Och att tvinga sig ut är helt fel melodi om man skall få suget tillbaka, i alla fall för min del. För mig är fiske lika mycket avkoppling från en stressig vardag som det är sport och nöje.
                    Och om jag tvingar ut mig själv så kommer jag inte kunna njuta av det på samma sätt och då tror jag att jag skulle hamna ännu djupare ner i "träsket".

Och att byta art och metod betyder i de flesta fall ny utrustning. Och ingen som är vid sina sinnens fulla bruk går och köper ny utrustning när dom inte har det där riktiga suget. Och för min del kan det ha varit just nyfikenheten på att prova någonting nytt som gjorde att jag tappade lusten, detta då jag inför säsongen fick för mig att jag skulle börja med jerkfiske. Nu har det iofs inte blivit så mycket fiske alls så har inte kunnat utröna om det är rätt eller ej för min del. Men det har inte varit det där extra som jag trodde det skulle vara, vilket till viss del kan bero på att det bara varit småskit som jag fått upp på jerk.

Kommentera

Du som fiskar i Ärtingen ska ju rikta fisket efter abborre. Går ju monster i den sjön och utrustningen kostar inte mycket.

Hojta till om du är sugen så ska jag visa vart dom finns.
                      Sluta snacka, ut o fiska..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 117 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art