Trött på att fiska - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trött på att fiska

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trött på att fiska

Kära fiskebröder,

Nu är det mer än 6 veckor sedan jag var ute. Känner inget sug längre och ingen lust. Någon som har något tips på hur man hittar tillbaka? Vill inte tappa intresset men förmår mig inte ens att ta upp båten ur vattnet...

Nu har ju visserligen jag inte fått fiska denna hösten men jag tycker snarare att jag ser fram emot nästa säsong någonstans i januari, snarare än att se fram emot det kallaste fisket på hösten.

Fiske för mig är så mkt mer än stora fiskar, klart jag gillar storfisk men jag tycker det är lika härligt med en varm sommardag i tisse och shorts, dricka cola, käka gifflar snacka skit och rycka 10 snipor.

Tycker också att jag får nytändning av att köpa någon ny utrustning som man ser fram emot att få testa framåt vårkanten.

Nu vet jag inte om detta var några supertips men summa summarum, tänk på de bekymmersfria dagarna på sjön med en polare och ett nytt spö i handen :-).

Sen är det ju tyvärr så att många ledsnar på vilken hobby dom nu än har. Dock brukar nog de flesta komma tillbaka efter nåt år eller fem.

Hoppas du får rätsida på dina tankar om fisket.

Mvh Matte

Kommentera

Ursprungligen postat av shank Visa inlägg
      Kära fiskebröder,

Nu är det mer än 6 veckor sedan jag var ute. Känner inget sug längre och ingen lust. Någon som har något tips på hur man hittar tillbaka? Vill inte tappa intresset men förmår mig inte ens att ta upp båten ur vattnet...
      Lyckliga du ! Att tappa sugen och lusten är något dom flesta fiskare önskar ska hände. Det är den perioden hjärnan behöver för att ta igen sig och lagra alla info, sortera intrycken och bygga upp nya förväntningar och ur detta kommer lusten tillbaka.

Om du försöker tvinga tillbaka ett sug och lust som du inte har (bara för att du tycker att du vill fiska) så kan det bara gå på ett sätt, nämligen rakt in i väggen. Och efter det så kommer du garanterat inte att fiska mer.

Lägg ner och fokusera på något annat, släpp fisket och njut av det din lust säger till dig att göra, inget annat.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Börja snida beten, om du inte redan gör det? Det är något jag vill göra men inte hinner, pga fisket som tar för mycket tid
        Bara ett kast till...

Kommentera

Äh..det är väl bara att hålla upp ett tag..Om du känner en liten ryckning i fisketarmen
          så sätt dig framför youtube och kolla lite fiskefilmer...brukar göra susen

Kommentera

säger som Mats, vad är egentligen problemet? Har man inte lust att fiska skall man väl inte göra det heller.....att du inte tar upp båten är väl mer ett utslag av lättja....
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Vet inte du ska göra för att få tillbaka sugen. Men du ska definitivt inte tvinga fram något. Då är det kört och som någon skrev, du blir bränd och får bara ännu svårare att bli sugen igen.
              Som proffesionell hobbypsykolog rekommenderar jag å det bestämdaste att du helt enkelt lägger ner fisket. Stoppa in grejerna i
              I förrådet och se till att få upp båten. Så ska du se att du nog har sug så det räcker och blir över innan isen är borta till våren.
              Du kan ju hänga lite här å tjattra med folk och tycka om ditt å datt i olika trådar för att inte tappa kontakten helt (man vill ju inte riskera att få en ny hobby som tar platsen).
              Men tvinga inte för då blir det bara värre.
              Mvh

Kommentera

Som andre skriver, ikke forsøk å tvinge frem noe. Suget etter fiske går opp og ned her i livet, det er helt normalt. Årsakene kan være mange, men to gjengangere er langvarig tregt fiske og omveltninger ellers i livet. I slutten av tenårene fisket jeg ikke på to år, og under studietiden ble det heller ikke mye fiske, du kan si at det var andre lyster som stod i fokus.

Et tips er å variere fisket. Hvis du primært har fisket ørret, så prøv å fiske gjedde eller torsk for den slags skyld. Er du egentlig spinnfisket, så prøv å meite etc. Dra på fisketur med noen andre enn du pleier, gjerne en som er helt nybegynner, det gir nye impulser. Uten at vi skal dra sammenligningen altfor langt, er variasjon viktig for at et forhold skal vare livet ut.
                Team Colibri

Kommentera

Kan man bli det. Då beror det säkert på att du fiskar efter en art eller använder en metod. Eller kanske inte ens fiskar på vintern. Du får annars bredda ditt fiske så att variationen blir större och det blir mer utmaningar.
                  Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Blir nog en hel del upprepningar.
                    För många år sedan så tappade även jag suget. Sysslade nästan uteslutande men kustfiske från tråkiga pirar efter torsk, spätta m.m. Då växlade jag helt till flötmete efter sutare, braxen och mört i sjöar. Sedan blev det feedermete i åar, pimpelfiske, ismete... och för något år sedan återvände jag till de karga betongpirarna när jag upptäckte multen. Sportfiske kan betyda mycket olika saker - alla intressanta på sitt sätt. Själv fiskar jag verkligen allt nu. Hinner inte tröttna på någon art, metod eller miljö.

Ett annat tips är att göra fisket enkelt mellan varven. Fiska utan båt någon gång... båt kräver lite ork och det kanske är det du har ont om nu.

Finns det inget inom sportfisket som lockar? Ta time-out på obestämd tid.
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 073 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art