Handborra 200mm hål i norrlandsis. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Handborra 200mm hål i norrlandsis.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det är bara färg. Easy har sämre skär som inte borrar lika snabbt, sen går den inte att fälla ihop lika mycket som dom andra så den tar mer plats i packningen. Det är definitivt värt att köpa någon av de dyrare enligt mig.
    Edit: det är väl dumt att säga att skären är sämre, det lär vara lika bra stål i dom. Men dom är utformade så att det är lättare att borra men det går långsammare, vilket jag tycker är dåligt.
    Senast ändrad av HR; 2013-11-30, 15:44.
    Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Det är en smaksak,går fortare med de två första och tyngre, men långsammare och lättare med den sista.
      Sen kan man sätta skims under skären om man vill ha en större skärvinkel. Oja de två första är tyngre också..

Easy är den sista.. stämde inte med referensen i ditt inlägg...
      Senast ändrad av keldor; 2013-11-30, 17:25.
      I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
      http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
      http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Ja, jag körde ju ismete på vårisarna med en 200mm ice pro/lazer, det går, det är svindrygt då det är dålig is, men vafan, det GÅR!

Så jag kan väl lägga en röst på dom då!

Kommentera

Ursprungligen postat av HR Visa inlägg
          Det är bara färg. Easy har sämre skär som inte borrar lika snabbt, sen går den inte att fälla ihop lika mycket som dom andra så den tar mer plats i packningen. Det är definitivt värt att köpa någon av de dyrare enligt mig.
          Edit: det är väl dumt att säga att skären är sämre, det lär vara lika bra stål i dom. Men dom är utformade så att det är lättare att borra men det går långsammare, vilket jag tycker är dåligt.
          Okej då blir det inte en lazer iaf om det bara är färgen som skiljer då den är 200kr dyrare, tycker "lättare att borra men det tar längre tid" verkar ganska trevligt fast det beror ju på hur mycket längre tid det tar också?
          Om man ska borra många hål så är det väl positivt att det går lätt?

Ursprungligen postat av keldor Visa inlägg
          Easy är den sista.. stämde inte med referensen i ditt inlägg...
          Förstår inte riktigt vad du menar men det är easy som går långsammare och lättare? Är det mitt senaste inlägg du menar eller någon annans? lite svårt att veta då du inte citerat någon och vad jag kan se så är alla referenser rätt i mitt inlägg?
          Men tack för tipsen angående skims!

Känns som att det blir en easy då den är så pass mycket billigare och jag är en sommarfiskare i grund och botten eller rättare sagt "öppet vatten fiskare"
          Jag fattar det som att easy tar mindre is i stöten än vad de andra gör men den går lättare att borra med medans de andra tar mer is fast kräver mer kraft. Man borde alltså kunna lägga den kraften på att istället borra fortare med easy eftersom den går lätt?
          KassPåAttHåva

Abborre: 46cm 1,25kg
          Gös: 77cm 4,56kg
          Gädda: 109cm 10,41kg

Harr: 590g 40cm
          Öring: 500g+
          Röding: 1,03kg 46cm
          Regnbåge: 2.5kg 53cm
          Havsöring: 4,07kg 78cm

Kommentera

Ungefär så kan man väl se det. Men egentligen borde det inte spela någon roll om man tänker på hur trött man blir. Med easy så behövs mindre kraft men du måste hålla på längre tid så det går åt lika mycket energi ändå i slutändan, grovt sett. Visst man kan borra fortare i varv/sekund men hålet kommer inte borras snabbare för det eftersom den avverkar mindre is för varje varv. Det här är dock ganska onödiga saker att tänka på, det är en isborr, inte en bil, det kan liksom inte gå fel. Så köp en easy du, inget fel på dom och speciellt inte på priset.
            Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Ursprungligen postat av HR Visa inlägg
              Ungefär så kan man väl se det. Men egentligen borde det inte spela någon roll om man tänker på hur trött man blir. Med easy så behövs mindre kraft men du måste hålla på längre tid så det går åt lika mycket energi ändå i slutändan, grovt sett. Visst man kan borra fortare i varv/sekund men hålet kommer inte borras snabbare för det eftersom den avverkar mindre is för varje varv. Det här är dock ganska onödiga saker att tänka på, det är en isborr, inte en bil, det kan liksom inte gå fel. Så köp en easy du, inget fel på dom och speciellt inte på priset.
              Tack, hade nästan glömt att det bara var en isborr!
              KassPåAttHåva

Abborre: 46cm 1,25kg
              Gös: 77cm 4,56kg
              Gädda: 109cm 10,41kg

Harr: 590g 40cm
              Öring: 500g+
              Röding: 1,03kg 46cm
              Regnbåge: 2.5kg 53cm
              Havsöring: 4,07kg 78cm

Kommentera

Ursprungligen postat av Cookie o0 Visa inlägg
                Okej då blir det inte en lazer iaf om det bara är färgen som skiljer då den är 200kr dyrare, tycker "lättare att borra men det tar längre tid" verkar ganska trevligt fast det beror ju på hur mycket längre tid det tar också?
                Om man ska borra många hål så är det väl positivt att det går lätt?

Förstår inte riktigt vad du menar men det är easy som går långsammare och lättare? Är det mitt senaste inlägg du menar eller någon annans? lite svårt att veta då du inte citerat någon och vad jag kan se så är alla referenser rätt i mitt inlägg?
                Men tack för tipsen angående skims!

Känns som att det blir en easy då den är så pass mycket billigare och jag är en sommarfiskare i grund och botten eller rättare sagt "öppet vatten fiskare"
                Jag fattar det som att easy tar mindre is i stöten än vad de andra gör men den går lättare att borra med medans de andra tar mer is fast kräver mer kraft. Man borde alltså kunna lägga den kraften på att istället borra fortare med easy eftersom den går lätt?
                Lite virrigt blev de, men ja easy går lättare derör att den tar lite mindre is i varje varv. Den är lättare rent viktmässigt också.
                Jag har använt både den och en lazer de senaste åren. och är det bra is så föredrar jag lazern, men med dubbelis och slask så tar jag hellre easy`n. Fast bäst är motorborren,,,,
                I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
                http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
                http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 322 visningar