Handborra 200mm hål i norrlandsis. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Handborra 200mm hål i norrlandsis.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Handborra 200mm hål i norrlandsis.

Orkar man handborra ett par 200mm hål i en norrlandsis? Jag funderar nämligen på om jag ska köpa 150 eller 200mm borr, jag är ute efter gädda men känns som det mesta går igenom ett 150mm också.
    Känns inte som att man kommer isfiska särskilt ofta om det tar 10 min att få upp ett hål hehe
    KassPåAttHåva

Abborre: 46cm 1,25kg
    Gös: 77cm 4,56kg
    Gädda: 109cm 10,41kg

Harr: 590g 40cm
    Öring: 500g+
    Röding: 1,03kg 46cm
    Regnbåge: 2.5kg 53cm
    Havsöring: 4,07kg 78cm

Tänk dig om du står där med din drömdam på kroken och du får inte upp den.. (höhö)

Skaffa motorborr så o då kan du lika gärna dra till med 250mm

Kommentera

Kört med 200mm handborrat 3 säsonger nu. Det är inget roligt då det är dubbelisar och 70+cm.... Speciellt inte om man ismetar och ska dra upp 6 hål på raken.. Axelmördning! Det går men det är fan inte roligt.

Om du inte ska ismeta så föreslår jag mora nova 160cm (ädelfisk) och ska du prompt ismeta - köp en motorborr eller lid!

Kommentera

Det brukar inte vara några problem. Jag använder 200mm handborr tills isen är runt 30 cm. Därefter föredrar jag motorborr men handborr går ju bra om man inte har motor. Enda gången det är riktigt jobbigt med200mm är under vårvintern när det är 70cm stöpis. Då suger borren fast rätt ordentligt i slasket och man bör vara relativt stark om man ska borra mer än några hål efter varandra.
        Jag hade inte valt 150mm borr. Visst får man upp det mesta även i de hålen men när isen börjar bli tjock så kan det vara riktigt besvärligt att styra in dom i ett så litet hål, omöjligt nästan. Då är det värt att vara lite trött i armarna.
        Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Ja alltså pengarna räcker inte till en motorborr som det ser ut just nu och en skruvdragare orkar väl knappast dra runt en 200mm?
          Jag körde med skruvdragare på 150mm borr i fjällen ifjol och det funkade utmärkt
          Har iofs pengarna till en motordriven också men vet inte om det är värt eftersom det knappt blev 10 pass förra vintern men iår räknar jag med dubbla iaf:/
          KassPåAttHåva

Kommentera

Det är 200 mm som gäller. Du vill inte ha ett hål som är mindre. Inga problem att göra några hål per dag. En borr är en långsiktig investering.

Kommentera

En motorborr är en investering!! både för fisket och axlarna, kör på miljöbensin! Bara att göra en förflyttning av grejjorna kan rädda vilken dålig dag som helst.
              pripps blå -en klass för sej

Kommentera

finns ju billighetsmotorborrar från biltema/CO som inte kostar skjortan samt att man kan konvertera en Jula jordborr för 2000kr om man redan har en krona - men man bör nog kunna meka själv om man lägger 2-4000kr..

Ska man prompt köpa en handjagad pga av ekonomin - då är det smart att köpa en som du sedan kan konvertera till en motordel, tex en lazer. Så kan du göra två "mindre" inköp istället för ett stort.
                Senast ändrad av hewzter; 2013-11-28, 08:43.

Kommentera

Ursprungligen postat av hewzter Visa inlägg
                  finns ju billighetsmotorborrar från biltema/CO som inte kostar skjortan samt att man kan konvertera en Jula jordborr för 2000kr om man redan har en krona - men man bör nog kunna meka själv om man lägger 2-4000kr..

Ska man prompt köpa en handjagad pga av ekonomin - då är det smart att köpa en som du sedan kan konvertera till en motordel, tex en lazer. Så kan du göra två "mindre" inköp istället för ett stort.
                  Lät intressant, ska kolla upp det.

Det ska alltså gå att hitta lösa motordelar? jag hittar en Lazer men inga motordelar som ska gå att köpa till den? sen så hitta jag en Mora ICE PRO som ska vara ungefär detsamma?
                  Senast ändrad av Cookie o0; 2013-11-28, 15:49.
                  KassPåAttHåva

Kommentera

Kart det går att handborra norrlandsis med 200mm! Du behöver bara lite hår på bröstet om du ska ut med 15-20 spön!

Så här ser det ut i alla fall:

Och jag säger som de ovanstående, du ska ha minst 200mm. Du vill inte stå där med din drömgädda och inte få henne genom hålet.

/Ville
                    Senast ändrad av leg_lock; 2013-11-28, 21:32.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 125 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art