Minn kota - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Minn kota

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Minn kota

Är det någon som har erfaranhet av dessa? Tänkte köpa en endura i storlek 40-50. Tror ni att det går att använda i tex. Löddeå, det behöver inte gå så fort bara man kan transporteras en bit uppströms(100-400 m). Har en plastbåt på 4 meter.

Tacksam för svar.

Jag är inne på min andra säsong med en minn kota 36. Själv har jag en 3,75m lång plastbåt som jag fiskar med i en mindre sjö. Själv var jag väldigt skeptiskt till elmotor innan (kört bensinare under flera år innan) - men hade snackat en del om att en sån kanske skulle vara bra. Detta snack la min fru på minnet varvid det dök upp en inslagen elsnurra när jag fyllde trettio . Det är en fröjd att fiska med den och jag är fullt nöjd med ex. hastigheten i det vatten jag fiskar (om jag nån gång byter till större vatten kompletterar jag direkt med en bensinare för transport). Ska du handla så nöj dig med en 36:a, den presterar så det räcker och blir över - dessutom blir det lite billigare

EDIT; vet inte hur det ser ut i lödde å - men en kalasfin grej till jag gillar med motorn riggen går att höja-sänka. I mitt fall har jag stor glädje av det då min båt står inne i en grund och trång kanal (4-5 dm) - innan bökade jag mig fram där med hjälp av årorna, nu gör elsnurran jobbet
    Senast ändrad av Evert; 2005-06-29, 19:30.

Kommentera

Jag har den minsta, vad den nu har för nummer, sen några år tillbaka. Fungerar utmärkt att transportera min lilla plastbåt och mig på vår sjö. Häromveckan så flötestrollade vi i 7 timmar i sträck med en Linder 400 på samma 60A batteri utan problem.
      När du köper batteri så ta ett fritidsbatteri. Dom är gjorda för att ge lite ström under lång tid medans de vanliga bilbatterierna är gjorda för att ge mycket stark ström under kort tid. Det drar kräm att dänga runt en startmotor!
      !!!!!

Kommentera

Jag funderar också på elmotor till en lödde-båt!
        hade tänkt köpa modell 46, är ju rättså strömt i kävlingeån på våren (på vissa ställen)
        om du ska upp där o fiska
        /Lazinko

Kommentera

Är det någon som vet var man kan köpa billiga minn kotas i Sverige?

Kommentera

Ursprungligen postat av _Unregistered_
            Är det någon som vet var man kan köpa billiga minn kotas i Sverige?
            Ohlsons fiske köpte jag min 36a, för en billig peng! dom har bra priser på sina elmotorer!

Kommentera

Jag har haft min 36:a i 4-5 år och den funkar ypperligt till min Buster M vid heldags flötestrolling. Passar även fint till gummibåten vid transport/flötestrolling! Använder den i små-/storasjöar och kusten.

Kommentera

Ursprungligen postat av jögge
                Jag har haft min 36:a i 4-5 år och den funkar ypperligt till min Buster M vid heldags flötestrolling. Passar även fint till gummibåten vid transport/flötestrolling! Använder den i små-/storasjöar och kusten.
                Låter oerhört intressant. Bustern är i ungefär samma storlek som min egen så nu vet jag vilken storlek som borde passa. Dessutom undrar jag lite över vilken batterikapacitet ni använder och hur länge man kan köra osv.

Skitfiske! / Jann

Kommentera

Ursprungligen postat av Jann
                  Låter oerhört intressant. Bustern är i ungefär samma storlek som min egen så nu vet jag vilken storlek som borde passa. Dessutom undrar jag lite över vilken batterikapacitet ni använder och hur länge man kan köra osv.

Skitfiske! / Jann

På 36an, så är rekomenderingen att man ska använda ett 90ah batteri, men jag tror inte att det är många som har ett så stort batteri med sig i båten, bättre att ha 2st mindre som jag har, (2 st 75ah)
                  på motorn står det hur länge man kan köra, står följande,och då utgår jag ifrån att man testat med ett 90ah batteri, om man kör på 1ans växel, så ska den räcka i 12 timmar, 2ans växel: 10-11timmarca, 3ans växel: 10 timmar,
                  4ans växel: 7 timmar, 5ans växel: 5 timmar, men som sagt, jag har ju ett 75 ah batteri, och då får jag kanske dra av lite ifrån dessa höga siffror:-)
                  ska väl sägas att, jag inte hunnit använda min motor speciellt mycket än, så det kan finnas nån annan som har nåt annat att säga i den här frågan.

lycka till.

Kommentera

jag kör med ett 75ah batteri och det räcker, vid blandad körning - dvs. från mellanväxeln 3 till högsta växeln 5 (mestadels 3-4:an) ca 7-8 timmar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 119 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg uditsen
                    av uditsen