Gös-jonas - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gös-jonas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gös-jonas

Senaste Fiske-feber! (Pren på G)

Grym, artikel i senaste fiske-feber! Här ska inhandlas: tips på djupgående/ettriga vobblers? tips på större sävligare (både grund- och djupgående)? tips på billig hand-gps som man kan plotta in heta zoner på? Har väldigt lite pengar, men ska ta ett litet lån: tips på hemsidor?

Åker själv så det får bli kort lina på 4 spön (bra väder). Räcker 15-20 meter? Och sidoparavanerna 20 meter åt sidan och 10 bakåt?

En hemlig sak som jag lärde mig av en lokal fiskeguru: Jerk-utr, trevägslekande, 50cm "brott-taffs" till 200g sänke och drygt 200cm taffs till en liten conrad, gärna grönaktig - men ska prova andra också. Sen åker man sakta över heta platser och dunkar den i botten. Men det blir svårt med mer än ett spö då. Möjligtvis ett sidospö med kort lina och ytgående vobbler. Även om man är fler i båten måste varje fiskare som fiskar (?) hålla i sitt spö eftersom sänket släpar på botten hela tiden och man får dra och slita hela tiden.

Till Jonas Karlsson:

--I möjligaste mån släpper jag tillbaks all fisk jag fångar, helst i vattnet--
    Senast ändrad av timo; 2005-06-29, 04:36.

Det beror lite på hur djupgående och ettriga du vill ha dom, men Bomber 25A, Manns Stretch 20+/25+, Luhr Jensen Power Dive Minnow, Little/Big Mac, Smithwick är några som du kör på 5-7m beroende på lina,linlängd och fart (25+ kan nå ännu djupare). Lite mer grundgående och sävliga wobblers kan vara Westins Jätte, Bomber 16A/17A, Nils Master, Swim Whizz (främre öglan) osv..osv..utbudet är stort. Vill du ha den grundgående, yviga gången lite djupare så är det bara att blya med bly + gummisnodd eller spiralbly. Skitfiske.
    12 hours
    1,440 casts
    2 followers
    1 strike
    DAMN!, I hope it's this good again tomorrow.

Kommentera

Kör på tacklade löjor !

Finns liten historia om hur det gick då jag testade det för första gången här

under Gösfisket förra helgen. Wobblerna gick tomma och fiskarna knep löjorna trots bristfällig tackling

Var ute en annan ggr då fiskekompisen körde löja vilket reulaterade i ett par fiskkontakter då wobblerna gick tomma.

Har svårt att tro på monotona beten i vilket avseende det än är tyvärr, naturligt är alltid bättre i mina ögon, men det är min osikt och givetvis finns det även undantag i mina ögon.

Nästa tur blir det kanske ett försök med levande fisk och flötetrolling, vem vet.

Dock skulle jag snarare köra 10m till bly sedan 30m till yellowbirden och sedan några meter till för att få ut birden. På kväellen kan du köra rena ytspön rakt bakom bptem i vissa fall ger dessa bättre.
      sigpic

Kommentera

Cisco Kid >> Stort tack!

Flodebanan >> Dessa linlängder/bly blir ohållbart med 3-4 spön ensam i en alu-båt utan styrpulpet

Kommentera

Ursprungligen postat av timo
          Cisco Kid >> Stort tack!

Flodebanan >> Dessa linlängder/bly blir ohållbart med 3-4 spön ensam i en alu-båt utan styrpulpet

Om du använder Yellowbird så kan du ju ha minst 3 spön.

Yellowbirden trasslar ju ALDRIG ihop sig och sedan ett spö rakt bakåt.
          sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Cisco Kid
            Det beror lite på hur djupgående och ettriga du vill ha dom, men Bomber 25A, Manns Stretch 20+/25+, Luhr Jensen Power Dive Minnow, Little/Big Mac, Smithwick är några som du kör på 5-7m beroende på lina,linlängd och fart (25+ kan nå ännu djupare). Lite mer grundgående och sävliga wobblers kan vara Westins Jätte, Bomber 16A/17A, Nils Master, Swim Whizz (främre öglan) osv..osv..utbudet är stort. Vill du ha den grundgående, yviga gången lite djupare så är det bara att blya med bly + gummisnodd eller spiralbly. Skitfiske.
            Du glömde ju Cisco Kid med skeden böjd så mycket neråt som går och sedan massa bly (80g för 10m fiske)
            sigpic

Kommentera

Dessutom så: Bomber 26A blåsilver går något djupare än 25A.......
              Hälleflundrafiskare

Kommentera

Sjön jag fiskar i har ett stort medeldjup med många djupbranter osv. VAr ska jag koncentrera mitt fiske? Största delen av sjön har djup mellan 10-20 meter medan djupbranterna snabbt går upp emot 1-2 meter. Största djupen är 40-50 meter. Stor sjö. Stora ytor. Svårt att hitta bra stråk - därför blir det en handburen GPS.

Kommentera

Kul att du tyckte den var bra!
                  Hoppas den kan ge dig nått för framtida fisken.

mvh

Jonas

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 048 visningar
                  1 gilla