Hjälp Isfiske pimpla efter Regnbåge! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp Isfiske pimpla efter Regnbåge!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp Isfiske pimpla efter Regnbåge!

Tänkte fara ut och pimpla efter Regnbåge i helgen, och behöver alla tips jag kan få för att fånga regnbågen.
    Tips på bete? utrustning?
    och hur man bör gå tillväga, och var man bör söka regnbågen på vintern.
    som sagt alla tips ni kan dela med er av skulle vara guld värt!

Tack på förhand.

1,5-3m djup.
    räka, laxrom, maggot
    ul haspel + modernt minispö för pimpling, ligth-medium men vanligt pimpelspö duger!
    mormyska och flugupphäng
    blink är hett ibland!

Kommentera

Tack! När du nämner mormyska och blink, bör man använda något slags rödingblänke och fästa blinken bakom? eller bara en mormyska eller bara en blink? +Vilken färg på blink brukar vara hett eller spelar de ingen roll?

Kommentera

Jag brukar använda alla tre lösningarna gällande blänke och blink,

Jag har alltid med mig flera färdiga tafsar (riggbin is the shit!) med dessa kombinationer (samt olika variationer i färg på fluga, myska, blink och blänke):

variant 1.
        upphängarfluga->blink->blänke->myska

variant 2.
        upphängarfluga->blänke->myska

Variant 3.
        Upphängarfluga->myska

Generellt startar jag alltid med variant 1 eller 2 - är det en sådan dag att blink fungerar brukar det vara bra fiske. Fungerar inte det så går jag över till att fiska utan blink med bara upphängarfluga och en myska. Ett ekolod är kanon i sådana lägen, ser man inte att det kommer in fisk i din ekolodsstråle då du har en blink på ska du testa byta till att köra utan och kolla om det då kommer in fisk i strålen.

Ibland då jag fiskar (främst röding) så kan ett klassiskt rödingblänke ge bättre fiske utan blink - men det har jag bara upplevt nån enstaka gång - och då har det varit ett extremt aktivt fiske med mycket rörelser över stora djup där man fiskat bara någon meter under isen.

På båge brukar ett ganska stillastående bete ge bäst fiske, dvs om man inte har ett ekolod tillgängligt. Har man ett ekolod ser man oftast hur en båge kommer in ganska snabbt och rusar mot ett av dina beten, om man då drar undan betet i en jämn rörelse uppåt så brukar hugget vara stenhårt då bågen jagar efter.

Rödingarna brukar gilla endera stillastående beten helt och hållet eller det klassiska "rödingdarret", med ekolod är det enklare att se vilket typ av dag det är.

Färg på blinken känns inte som att det skiljer så mycket hur bra fiske folk generellt har, men man har ju sina favoriter... På båge kör jag alltid dubbelblink i grönt, på röding kör jag alltid rosa och på öring kör jag aldrig blink...
        Senast ändrad av hewzter; 2013-11-22, 09:49.

Kommentera

Hur menar du med '' På båge brukar ett ganska stillastående bete ge bäst fiske'' skulle du kunna specificera dig lite grann på den punkten!
          mvh

Kommentera

Jag menar att betet hålls inte i rörelse via ryck/darr (som vid tex abborrpimpel och rödingfiske) - du håller spöt (och betet) helt stilla.

Kommentera

om det fiskas bäst på ett stilla stående bete, är det inte bäst att flötmeta eller bottenmeta då?

Kommentera

jag kör spöhållare på min pulka så jag brukar fiska stillastående beten pelagiskt också (blir ju som att använda flöte) och bottenmete är det sällan jag använder - men jag har polare som enbart bottenmetar med rom/räka efter bågar... Ibland dominerar deras metod och då brukar jag vara snabb att sänka ner också..

I helgen dominerade dock "rörelse" fiske på sjön jag besökte. 2 av 18 fiskar tog stillastående beten (på botten) medans 16st tog beten som "drogs undan" då fisken var under hålet (ekolod's fiske). Andra dagar har siffrorna kunnat se spegelvända ut.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                14 964 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art
                av .art