inför båtkörkort (eller idioter på sjön del2) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

inför båtkörkort (eller idioter på sjön del2)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• inför båtkörkort (eller idioter på sjön del2)

Jag Vet att det redan finns en tråd som tar upp ämnet, men idag lackade jag så brutalt och ohämmat att jag gav upp min fisketur efter redan 1 timma.

Jag kollar med hjälp av ekolodet upp en udde där det sluttar brant ner till c:a 15 meter och ingen ligger och solar, folktomt för en gång skull.
    Sätter på mina nya STORA relaxjiggar med tunga huvuden på tafsen ochg börjar fiska. Inga napp eller ens känn. Efter c:a en halvtimma ser jag en båt i ögonvrån, de ska lägga till på nästa udde "lungt då" tänker jag. Helt plötsligt får de dock för sig att byta till den udde jag står och fiskar vid.
    Under vilt gestikulerande överväger de vart de ska göra an båten, tror ingen ens ser att jag står där. De är påväg RAKT mot min båt.
    Snabbt som attan upp med ankaret o dra vidare mot nästa ställe då.

Ställer mig nu där jag räknar med att båtar håller avstånd, kastar c:a en halvtimma då en båt åter uppenbarar sig på väg åt mitt håll.
    Denna gång är det uppskattningsvis 2 familjer nerproppade i en aldeles för liten båt med en unge på en "flytring" på släp. Plattan i botten och aldeles för lite vett i skallen har de oxo.
    Båten i fråga, (som ni säkert förstår drar upp HÖGA vågor med sitt släp och relativt höga fart) drar förbi på ett halvt kasts avstånd. Först skiter jag i det men sen upptäcker jag att det inte går att stå i min lilla stackars båt utan att bli ivägskickad till månen av vågorna. Jag sätter mig därför ner och håller i mig och hoppas på hjälp av högre makter.

Allvarligt talat, inför körkort för småbåtar eller liknande, folk vet inte hur man ska uppföra sig på sjön, alla hämningar släpper och många (ABSOLUT INTE ALLA) tror att det är OK att åka 5 meter från en annan båt och "fråga om läget".
    Nu vart jag så sur att jag åkte hem o satte mig o skrev detta ist för o fiska, det får blir nattfiske tills sommaren är över tror jag. Mina argaste tankar om de som kör dessa båtar platsar inte på det här forumet så jag håller mig, men säkert förstår ni.

Jg förstår och sympatiserar med din upprördhet. Men jag tror inte att 'körkort' hjälper ett dyft. Att veta hur man borde göra och att tillämpa det är två olika saker. Tyvärr..

Kommentera

det är det sunda förnuftet som det är fel på. dom tar ingen som helst hänsyn.
      Fish On!

Kommentera

Och båtfyllan verkar på många håll vara ett accepterat fenomen, SKANDAL !
        sigpic

Kommentera

ja flode, helt sant.
          Dock ska jag väl inte hyscha med att man tagit en folköl eller 3 på en fisketur nån gång, och en värmande wiskeyslatt i kaffet under ismetet har oxå slunkit ner, men att köra snabba båtar full, ibland redlös som vissa gör. Det är en lek med döden

Kommentera

Ursprungligen postat av danbanan
            ja flode, helt sant.
            Dock ska jag väl inte hyscha med att man tagit en folköl eller 3 på en fisketur nån gång, och en värmande wiskeyslatt i kaffet under ismetet har oxå slunkit ner, men att köra snabba båtar full, ibland redlös som vissa gör. Det är en lek med döden
            Mmm, det du beskriver kan väl knappast benämnas båtfylla.

Självklart skall man kunna ta några folköl på sjön! Men det måste nog bli bra många för att man överhuvudtaget skall kunna känna av dem.
            Att sedan sitta på skärgårdskrogen och kröka en hel kväll för att sedan krypa ner till båten och dra på i full fart hem... Är väl inte direkt det bästa

Sen verkar det vara en hel del som missar att man faktiskt måste titta åt sidorna och bakåt när man måste göra en ny manöver. Även folk som är vana att köra bil i Stockholmstrafiken.

/D
            Senast ändrad av Danne67; 2005-06-24, 15:02.

Kommentera

Ursprungligen postat av danbanan
              ja flode, helt sant.
              Det är ju helt upp till dom själva om dom vill köra ihjäl sig och sina passagerare, det skiter jag fullkommligt i !

Men problemet är ju att dom inte är själva och sätter andras liv på spel också !

EDIT; Dricker dock aldrig alkohol längre p.g.a kronisk magsjukdom, men ser inte ner på dom som tar en folköl under fisket.
              sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              64 svar
              15 116 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg .art