Hjälp med prisvärd systemkamera!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med prisvärd systemkamera!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    600D filmar jättefint, men för att få ett riktigt bra resultat måste man nästan köra med en rigg, stativ kanske också kan fungera? Till den kan du köpa canons fasta 50mm 1,8. Kostar 990 kr och är en kanonglugg för den pengen :-) jag skulle absolut överväga en gopro ändå! Tror att det blir mer filmande då.

    Edit: oj lite sen ser jag! Hehe

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av luddson Visa inlägg
      Hejsan

      jag hoppar in i tråden med lite tips å trix.

      om jag vore dig å skulle jag imförskaffa mig en gopro. det jag ser att folk har missat är att du busenkelt kan ändra från fishyebilden på 170 grader till en "vanlig 50 mm vinkel. detta görs genom gopros egna app där du med tre knapptryckningar fixar detta. det so mkan vara värt att tänka på är att filmen inte direkt ser lika supergrymm ut som i reklamfilmer från Gopro (rätt obvious ändå). du behöver då ett bra redigeringsprogram. nu säger jag inte att windows moviemaker inte fungerar, för det gör det. jag har investerat i Adobe premiere pro cs6. i det programmet så har du verkligen ALLT. lite dyrt men det lönar sig då du märker vad du med tiden lär dig.

      vad gäller tålighet så är gopron riktigt grym, näst intill överlägsen. den tål det mesta helt enkelt.

      du har ju en hel uppsjö av olika tillbehör och fästen, så du har lite att välja bland när du ska filma. dessa fästen är generellt ganska dyra, men det är gjorda i riktigt bra kvalitet.



      systemkamera.

      canon vs nikon?


      jag använder dessa frekvent till filmning och har både erfarenhet av canon och nikon vid filmning. utan vidare så rekomenderar jag en canon 60D då du har mycket mer inställningar för att optimera din filmning än med nikons kameror. speciellt bländarinställningar. om du nu tänker filma med en systemkamera så kan det vara bra att införskaffa dig en sk rigg. denna hjälper oerhört mycket med stabiliseringen och i kombination med en fjärrutlösare och lite eltejp så kommer du se ut som ett proffs i fiskeekan. om du nu köper dig en kamera i denna kalibern, tänk då på att satsa på ett vädertätat objektiv. annars så är kamerans vädertätning helt värdelös.

      objektiv. kitobjektiven som följer med kan generellt stoppas upp LÅÅNgt upp i mumundalen. för filmning där du vill få ett naturligt utseende så skulle jag satsa på ett bra fast 50 mm objektiv. dessa kostar inte skjortan och du får en ljusstark glugg som ger fina sekvense (mycket upp till filmaren)

      canon 60D: http://www.netonnet.se/art/foto/syst...FaHVcgodFzgA7g
      rig: https://www.cyberphoto.se/info.php?article=spiderrig

      hoppas att detta hjälper dig något

      mvh ludvig
      Tack så mycket, jo det hjälpte väldigt mycket måste jag säga Tror du Nikon d 5100 kan vara ett bra alternativ annars förutom canon eos 600d? Tycker att den passar min prisklass väldigt bra för övrigt.
      http://www.youtube.com/user/Allround...n?feature=mhee

      Fishing for life!

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av erikschmidt Visa inlägg
        600D filmar jättefint, men för att få ett riktigt bra resultat måste man nästan köra med en rigg, stativ kanske också kan fungera? Till den kan du köpa canons fasta 50mm 1,8. Kostar 990 kr och är en kanonglugg för den pengen :-) jag skulle absolut överväga en gopro ändå! Tror att det blir mer filmande då.

        Edit: oj lite sen ser jag! Hehe
        Okej tack, Gopro tror jag inte det blir. Just nu är jag lite inne på systemkamera eftersom att jag har en vattentät kompakt-kamera som ger riktigt schysta undervattensbilder bl.a
        http://www.youtube.com/user/Allround...n?feature=mhee

        Fishing for life!

        Kommentera


        • #34
          Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	610,6 KB
ID:	1771993

          Denna kan jag rekommendera!

          Edit: Såg att bilden blev konstig.
          Kameran är vattentät ner till 13 meters djup och stötsäker från 2 meter. Den klarar även över 100 kilos tryck! Fotar i 16,1 mp och filmar i full hd. Kameran har gps funktion och inbyggd wi-fi och NFC teknik gör att det är enkelt att lagra och dela bilder och filmer. Avancerad färgkorrigering för användning under vattnet är fint som snus för dig som vill skjuta egna fiskefilmer.

          Kameran heter: Panasonic Lumix FT5
          Senast ändrad av Husflon; 2014-03-02, 22:01.

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen postat av Husflon Visa inlägg
            [ATTACH=CONFIG]64884[/ATTACH]

            Denna kan jag rekommendera!

            Edit: Såg att bilden blev konstig.
            Kameran är vattentät ner till 13 meters djup och stötsäker från 2 meter. Den klarar även över 100 kilos tryck! Fotar i 16,1 mp och filmar i full hd. Kameran har gps funktion och inbyggd wi-fi och NFC teknik gör att det är enkelt att lagra och dela bilder och filmer. Avancerad färgkorrigering för användning under vattnet är fint som snus för dig som vill skjuta egna fiskefilmer.

            Kameran heter: Panasonic Lumix FT5
            Okej ja den låter bra. Däremot har jag en liknande:
            Shop the latest mirrorless & DSLR cameras and NIKKOR lenses from the official Nikon eCommerce site. Explore our innovations and photo equipment!

            http://www.youtube.com/user/Allround...n?feature=mhee

            Fishing for life!

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av Allroundfiskaren Visa inlägg
              Okej ja den låter bra. Däremot har jag en liknande:
              Shop the latest mirrorless & DSLR cameras and NIKKOR lenses from the official Nikon eCommerce site. Explore our innovations and photo equipment!

              Okej, ja den såg likvärdig ut.
              Glömde skriva hur panasonicen låg till prismässigt vilket är runt 3900kr.

              Kommentera


              • #37
                Det är en ok kamera som inte kommer att göra dig besviken. den saknar dock mycket av det "Lullull" som du får med canon. men med den kameran och ett 50mm så är du i hamn. vet inte om det är en värstingkamera med massa funktioner eller en bra kamera som du ej behöver justera så mycket med utan bara trycka på record. d5100 är mångsidig och du får en bra mellanformatskamera för pengarna. med en rig som komplettering och lite övning så kommer du att bli riktigt vass på det du gör. go for it
                www.elveberglures.weebly.com

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen postat av Allroundfiskaren Visa inlägg
                  Okej, innan har jag använt en Nikon Coolpix AW 100 kompaktkamera, som kan filma under vattnet och har en hyffsad skärpa och fokus. Det jag söker är en systemkamera som ger fina naturbilder på film o.s.v tack för tipset ska kontakta honom också SKitfiske
                  Det som (vid filmning) gör att (ibland) får bättre bildkvalitet med en systemkamera än med en kompaktkamera är objektivet. Dessvärre är bra objektiv dyra så själva premissen att köpa systemkamera för att få bättre filmer men samtidigt ha en mycket begränsad budget är, tyvärr, tveksam.

                  Kommentera


                  • #39
                    Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                    Det som (vid filmning) gör att (ibland) får bättre bildkvalitet med en systemkamera än med en kompaktkamera är objektivet. Dessvärre är bra objektiv dyra så själva premissen att köpa systemkamera för att få bättre filmer men samtidigt ha en mycket begränsad budget är, tyvärr, tveksam.
                    Sant även om det beror mkt på vilken brännvidd man vill filma. Tar man 50mm 1,8 så kostar de inte mkt och de är generellt mkt skarpa.

                    Kommentera


                    • #40
                      Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                      Sant även om det beror mkt på vilken brännvidd man vill filma. Tar man 50mm 1,8 så kostar de inte mkt och de är generellt mkt skarpa.
                      I och för sig sant men med en budgetvänlig systemkamera ger en 50 mm-lins en bildvinkel motsvarande vad man får med ett 75 mm-objektiv på en 35 mm kamera eller en DSLR med fullstor sensor och jag föreställer mig att det kan bli aningen begränsande om man tänker sig att filma fiskevideos. Tex när fotografen och den han vill filma sitter i samma båt...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      14 895 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art
                       
                      Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                      22 svar
                      3 184 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av geson, 2010-08-05, 15:29
                      9 svar
                      952 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman
                       
                      Startad av BigF, 2011-09-30, 16:59
                      26 svar
                      8 364 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Kr0nbl0m  
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      12 svar
                      2 665 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Arbetar...
                      X