Mora Nova, köpa lös sprial? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mora Nova, köpa lös sprial?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mora Nova, köpa lös sprial?

Tjenare!

Jag har sen förra året en Mora Nova, men en kort sprial på 110mm, efter att ha tänkt och tyckt tvivlar jag på att en borre med lite storlek (typ över kilot) skulle gå upp genom hålet. Så jag frågar er med mer pimpelerfarenhet? Kommer jag kunna pressa ett personbästa genom 110mm? 1,4kg+ alltså :3 Skulle detta vara tveksamt har jag hört att man kan köpa lösa spiraler till Nova? Har inte hunnit kolla upp någonting... Men ni brukar vara snabba med svar och ha bra koll här på forumet, så jag får hoppas på lite tur

Ha're gött och sketfeske på er!

Tjena Albin! 110mm räcker långt! Är du bara försiktig får du upp en borre på 1,8 kg! Kompisen lyckades med detta! Och jag har tagit många över kilot i 110 hål i St Färgen! 1462gram störst hitills! Men om du kör med balans så är det lätt att det hakar i iskanten! Kolla om du inte kan byta enbart kronan istället till en 130mm! Då kan du bara byta tillbaka kronan om du vill snabb fiska på tex tävling! Och 130mm klarar du alla abb som finns i sjöarna i närheten! Vet inte dim på nova om dom har större? Men 130 räcker gott! Och bara byta kronan är säkert billigare än en hel spiral...... Vet flera som sätter större krona på Rantanen......... Lycka till med borret och skitfiske på dig...
    Senast ändrad av Tävlingsochmatfiskare; 2013-10-18, 13:11. Anledning: stav fel

Kommentera

Jag skulle ha bytt till en större krona. Dels för att det blir enklare för dig att få upp firrarna och dels för att fiskarna mår bättre om du skall sätta tillbaks dom. Du kan ju enkelt räkna ut omkretsen, och en abborre är ju inte ens nära rund
      sigpic

Kommentera

Denna killen vet var det finns ett!

Kommentera

Minns själv när min första kg+ abborre satt på kroken för 15-20 år sen. När den kom upp till hålet med vidöppet gap tog det stopp. Lite lirkande, och sen lossnade den. Då såldes Rantanen 110:an och en 135:a inköptes. Den gjorde stor skillnad, men när ett par 1,5kg fiskar krånglat fast balansaren i hålkanten samma helg gick jag över till en Mora Nova 160mm och har inte ångrat mig.

Då kan få upp en riktigt stor abborre i ett 110-hål, men den måste vara krokad bra. Det går att använda större krona så länge isen inte är några dm tjock, då blir det tungt när den lilla spiralen inte jobbar upp issörjan som den ska.

En ny krona är ganska dyr. Jag hade hellre sålt 110:an och köpt en större.

Hoppas det var till någon hjälp, lycka till!

Kommentera

Alltid gött med litet hål när man ska borra och stort hål när man ska fiska, så jag får väl se till att hitta en balans mellan dom två... Jag ska kolla runt lite mer, snackat med folk så jag vet ungefär hur detta blir. Vi kanske möts ute på isarna i vinter. Då har jag förhoppningsvis ett större borr

Sketfiske!
            //Albin

Kommentera

Jag har både 110mm och 130mm.Men bara en vev.Enkelt att byta.Kolla med Ofc(http://www.ofc.nu/isborrar-mora-nova...r-c-176-1.aspx) i Orsa som har nästan allt ang Novan.En ny större krona kostar ca 600 utan skär då tycker jag det är lika bra att köpa en ny spiral.Anv 110mm när jag tävlingsfiskar och 130mm när jag tex fiskar i ädelfiskvatten efter regnbåge, öring eller stor röding.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
              7 svar
              1 534 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
              Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34