Båt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Båt

Tjena.
    En liten fråga kanske kan tänkas vara lite dum men jag ställer den iallafall.
    Kommer i veckan få en båt (köpa) jag har nog rätt bra koll men vill ändå kolla
    med er som har mer erfarenhet, vad behöver jag för att låsa/surra fast båten, kommer ha den i en hamn med Y-bommar.
    Fridens

Klass 3 lås samt klass 3 kedja och en klass 3 stävöggla i båten för att försäkringen ska gälla. Sedan behöver du 4 stycken rep med fjädrar, 2 fram och två bak. Beroende på hur det ser ut kan det också vara en fördel med karbinhakar för att fästa fjädrarna som du sätter i ringarna vid y-bommen.

Alltid kuld med nya prylar

Kommentera

Beroende på storleken, det finns trevliga gummi-fjädrar som man sätter på linan.
      Antingen hakar eller så gör du en fast konstruktion med öglor.

Sedan tycker jag att fendrar är bra att ha så att inte vinden trycker upp båten mot bommen eller grannen. Bra att ha om man ligger vid en brygga oxo.

Lycka till med nya båten, vad blev det?

Kommentera

Båt

Ursprungligen postat av Zil
        Klass 3 lås samt klass 3 kedja och en klass 3 stävöggla i båten för att försäkringen ska gälla. Sedan behöver du 4 stycken rep med fjädrar, 2 fram och två bak. Beroende på hur det ser ut kan det också vara en fördel med karbinhakar för att fästa fjädrarna som du sätter i ringarna vid y-bommen.

Alltid kuld med nya prylar
        hade sådan tur så med försäkringsbolag ( Länsförsäk) har inge krav på klass 3 lås mm.
        Fridens

Kommentera

Ursprungligen postat av esobus
          Beroende på storleken, det finns trevliga gummi-fjädrar som man sätter på linan.
          Antingen hakar eller så gör du en fast konstruktion med öglor.

Sedan tycker jag att fendrar är bra att ha så att inte vinden trycker upp båten mot bommen eller grannen. Bra att ha om man ligger vid en brygga oxo.

Lycka till med nya båten, vad blev det?
          En bättre begagnad Rana 425 med en Mercury 18 hk, allt årsmodell 86 pris 8 tusen, kom nu inte och säg att det var dyrt.

Kommentera

Ok, då förstår jag att de inte krävde klass 3. Men oavsett vad de tycker kan det ju vara kul och slippa få båten stulen, både lås och kedja kan man ju flytta över på nästa båt om man vill.

Kommentera

Ursprungligen postat av Zil
              Ok, då förstår jag att de inte krävde klass 3. Men oavsett vad de tycker kan det ju vara kul och slippa få båten stulen, både lås och kedja kan man ju flytta över på nästa båt om man vill.

Så sant som det är sagt (skrivit) tanken är att jag skall köpa klass 3, eju inge
              kul och så att båten blivit stulen bara för att man gjort fast den med skitsaker.

Kommentera

Kolla vid gud att växelhuset går ner. Drivaxeln brukar rosta fast i drivaxeln. Om man slarvat med impellerbyte. Kan den sitta fast. Drivaxeln är inte rostfri på Mercury. Långt in på 90-talet blev dom det.
                Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 289 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art
                av .art