Man hör ju en hel del om gäddfisket i Stockholms (inkl. Norrtälje, Trosa, Furusund med flera närliggande områden) och Blekinge skärgårdar, men inte så ofta om fisket efter övriga delen av ostkusten, både området mellan dessa två (Östergötland och Smålandskusten bland annat) samt hela kustområdet norr om Stockholms skärgård ända upp till Norrbotten borde ju teoretiskt sett kunna innehålla en hel del fisk om de bara utforskades. Bytesfisk som t.ex strömming finns ju efter hela norrlandskusten med, och även annan bytesfisk som löja och mört. Vad tror ni, är dessa vatten sämre än de två förstnämnda eller helt enkelt bara inte speciellt utforskade?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Outforskade gäddvatten
Collapse
X
-
Outforskade gäddvatten
Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/
"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug LarsonTaggar: Ingen
-
Östgötska skärgården, som är min referensram. Hyser gott fiske men har inte samma fisketryck som t ex 08-skärgård osv. Därigenom kommer det inte upp lika mkt grov fisk, alternativt att de inte rapporteras i samma utsträckning. Samt ska påpekas, har blivit sämre på senare år...Team Gorilla.
"No Monkey Business"
--Mer fiske, mindre fruntimmer--
Kommentera
-
Ursprungligen postat av AlessandroNja, jag har mina tvivel kring att det finns några jungfruliga vatten i Sverige efter gurka. Gurkan är trots allt en av Sveriges populäraste sportfiskar...
Kommentera
-
Tror inte på det, för kallt i lapplandia för att det skall bli riktiga mega-gurkor,
dessutom för klart i vattnet. Dessutom är C&R inte alls lika utspritt, gurkorna
konkurrerar om fettfene fiskarna och skall bonkas och slängas som rävmat är tyvärr en vanlig attityd.How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke
Kommentera
-
Självfallet finns det grov gädda längs Norrlandskusten. Det behövs inga vidsträckta skärgårdar för att skapa goda förutsättningar till deras tillväxt.
Jag har sett reportaget om fina fisken vid Sundsvall, Höga kusten, alla stora älvmynningar osv. Minns speciellt en intressant läsning från Alnö där Anders Forsberg kammade noll på wobbler i de traditionella gäddmönstren och modellerna medan hans guide drog gädda på gädda med hjälp av stora blåsilvriga skeddrag. Ett annat handlade om gäddtrolling i Luleå med Rapala Sliver.
Gäddorna finns men man måste ha ändamålsenliga medel att ta dem med.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Dock finns det braxen och annat man kan knapra på inne i Åviken, angående
Lödde så är inte alla storgurkor där som vandrar ut och in i Öresund. Personligen tror jag dom håller mycket till vid varmvatten utsläppet vid Barsebäck (endast en personlig teori), skall bli intressant och se om fångsterna av gurka och randiga kommer att minska i Lödde nu när Barsebäck
stängs av?How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 029 visningar
1 gilla
|