Sura tomtägare i stockholmsskärgård - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sura tomtägare i stockholmsskärgård

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

När tomtägaren inte störs men bara pinkar revir så brukar jag högaktningsfullt skita i dennes högljudda protester. Jag säger det dock igen att när folk har anledning att känna sig störda om någon fiskar i närheten så fiskar jag givetvis inte där. Tycker dock att deras intresse av en utsikt utan någon som tyst ligger och fiskar inte väger tyngre än mitt intresse att få fiska.
    Kan bara säga att jag håller med dig till fullo, är av samma åsikt själv. Dock ligger det ett litet dilemma över din å min åsikt och det är vem som har rätten att avgöra när man blir störd ? ? Vet man hur det ligger till, har fakta på handen så kan man med gott samvete vara så tuff som du säger. Men ska absolut inte käfta emot om man inte sitter på fakta.

TILL TS:
    Att som du gjorde åberopa allemansrätten kan man visst göra, saken är bara den att du därmed ålägger dig själv en hel del ansvar. Vilket du förhoppningsvis känner till.

(7 kap. 1 §). Allemansrätten medför på detta vis inte bara rättigheter utan också skyldigheter.

Den här typen av fråga ska inte blandas ihop med allemansrätten av flera anledningar.
    - Allemansrätten avkräver dig en massa skyldigheter som inte är så lätt att applicera till skärgårdsmiljö.
    - Fiske är en aktivitet som inte ingår i eller regleras av allemansrätten. rätten att fiska styrs INTE av denna rätt
    - Vilken rätt en sjöfarare har till annans vatten och/eller brygga regleras av sjöfartslagen och den säger helt andra saker.

Så därför bör du veta om du är en naturälskande person ute i naturen (Allemansrätten) eller en person som är ute och fiskar (lagen om fria handredskapsfisk i östersjön och våra stora sjöar) Eller en båtfarare som har ankratt eller förtöjt av skäl som är att anses som sjöfartsfråga så är det sjöfartslagen du ska åberopa. Med andra ord du har rätt att ankra och förtöja vart du vill även vid/mot annans brygga/strand i dessa fall. Men nämner du allemansrätten har du definitivt avskrivit dig själv den rätten, då har du enbart ålagt dig själv en drös skyldigheter som hänsyn skäligt avstånd mm.

Svensk lag är som en påse skit. Man vet vad som är i men ingen jävel vill gräva i skiten även om behov föreligger.

Om man inte vet vad man pratar om eller inser skillnad på vilken rätt som styr vad och om rätte du vill utöva slår mot tomt eller markägare mm så är det alltid bäst att inte säga något alls. man fiskar lugnt vidare bort från denna rabiata person som står och skriker på sin svartbyggda brygga som ofta ligger på annans mark.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Tack för all info, jag hade dålig koll på allemansrätten, men nu vet jag inför framtiden! Jag tog upp fisket och naturlivet efter några år i betongdjungeln, så har tappat en del sen 4H-åren.

Vi stod på andra sidan en farled när damen ifråga skrek på oss. Deras båtbrygga låg precis innanför kanalen ut i fjärden, det var därför jag kände att ett par fiskare kan väl inte störa så mycket om man tittar på vad alla båtar som åker förbi gör, men men vissa gör det, som tidigare nämnt, för att pinka revir.

Kommentera

Tjääna
        Jag brukar göra det enkelt för mig . Tänker alltid 100 m ,dvs från hus. Även från brygga/strand om det är folk på den. (kanske tänker jag fel) Om jag vet att ingen är hemma kan jag gå närmare. Gaphalsar skiter jag fullständigt i. Som tur är så är de flesta människor man träffar trevliga och det brukar sällan bli gap och skrik.
        m v h
        Bb
        [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
        [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
          Kan bara säga att jag håller med dig till fullo, är av samma åsikt själv. Dock ligger det ett litet dilemma över din å min åsikt och det är vem som har rätten att avgöra när man blir störd ? ? Vet man hur det ligger till, har fakta på handen så kan man med gott samvete vara så tuff som du säger. Men ska absolut inte käfta emot om man inte sitter på fakta.

TILL TS:
          Att som du gjorde åberopa allemansrätten kan man visst göra, saken är bara den att du därmed ålägger dig själv en hel del ansvar. Vilket du förhoppningsvis känner till.

(7 kap. 1 §). Allemansrätten medför på detta vis inte bara rättigheter utan också skyldigheter.

Den här typen av fråga ska inte blandas ihop med allemansrätten av flera anledningar.
          - Allemansrätten avkräver dig en massa skyldigheter som inte är så lätt att applicera till skärgårdsmiljö.
          - Fiske är en aktivitet som inte ingår i eller regleras av allemansrätten. rätten att fiska styrs INTE av denna rätt
          - Vilken rätt en sjöfarare har till annans vatten och/eller brygga regleras av sjöfartslagen och den säger helt andra saker.

Så därför bör du veta om du är en naturälskande person ute i naturen (Allemansrätten) eller en person som är ute och fiskar (lagen om fria handredskapsfisk i östersjön och våra stora sjöar) Eller en båtfarare som har ankratt eller förtöjt av skäl som är att anses som sjöfartsfråga så är det sjöfartslagen du ska åberopa. Med andra ord du har rätt att ankra och förtöja vart du vill även vid/mot annans brygga/strand i dessa fall. Men nämner du allemansrätten har du definitivt avskrivit dig själv den rätten, då har du enbart ålagt dig själv en drös skyldigheter som hänsyn skäligt avstånd mm.

Svensk lag är som en påse skit. Man vet vad som är i men ingen jävel vill gräva i skiten även om behov föreligger.

Om man inte vet vad man pratar om eller inser skillnad på vilken rätt som styr vad och om rätte du vill utöva slår mot tomt eller markägare mm så är det alltid bäst att inte säga något alls. man fiskar lugnt vidare bort från denna rabiata person som står och skriker på sin svartbyggda brygga som ofta ligger på annans mark.
          Vissa i skärgården skulle vilja inhängna den...... det spelar ingen roll om du befinner dej på kikaravstånd för dem, de vill helt enkelt inte ha kreti och pleti springande fritt och njuta av samma natur de hade råd med eller ärvt men inte du...
          Kristallklart, vad gäller närhet till brygga osv, allemansrätten reglerar detta rimligt, vad de tycker i övrigt kan du skita i totalt.
          Ett tips bara.... lovar...
          Ett gammalt exempel från förr (det finns fler tro mej)
          Iaf, vi kastade efter öring på bra ställe, tomtägaren var mycket flitig nätfiskare på samma plats, säkert med bra resultat..... tvärsäker på detta som följer, vi i båten stödde fullt ut varenda år av öringsutsättning i skärgården med pengar, skitstöveln i huset, inte ett öre, han köpte nät för pengarna garanterat (samt kikare för att hålla koll på kreti och pleti)
          Iaf, vi dök in på stället, klippte ett par fina fiskar direkt, nätena var för en gångs skull ur vattnet men svinet var hemma..... man anade kikarlinserna bakom fönstren, man ser en person som springer från huset kanske hundra meter, kastar sej ner i en större båt gör loss och kommer ut då vi låg kvar... börjar sedan köra i cirklar runt oss för att döda allt fiske, säjer så här, hade jag haft en grovkalibrig hagelbössa i båten vid tillfället hade han fått en salva direkt i vattenlinjen!
          Öringen i skärgården... en fisk normalt finansierad av länsstyrelse/staten samt privata entusiaster som vill ta dem på spö men tas av "sommarstugeägare" i nät nuförtiden på "deras" vatten!
          Senast ändrad av TAMTAM; 2013-10-08, 17:00.
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Det krullar sig längs ryggraden, huvaligen vilka människor det finns.
            Live long and skitfiske på er!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            15 209 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg .art