Sura tomtägare i stockholmsskärgård - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sura tomtägare i stockholmsskärgård

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sura tomtägare i stockholmsskärgård

Hejsan,

Jag och min polare brukar fiska en del i Stockholmsskärgård, och ni som brukar röra er i trakterna vet att det bor folk på i princip alla öar. Frågan jag har gäller det faktum att vi brukar stöta på riktigt griniga människor när vi fiskar av en del vikar och vassar som påstår att vi inte får stå 10-20m utanför deras brygga. Nu undrar jag bara kort vad som egentligen gäller?
    Senast detta hände var i lördagsmorse då en ack så bitter och morgontrött dam stod och ropade från sin brygga kl. 06.30 att vi skulle förflytta oss till nästa vik i samband med att vi krokade av dagens första gädda, hon åberopade "Hemfriden". I samband med att vi flyttade oss så ropade vi tillbaka om allemansrätten och det roliga var att i nästa vik så var det ju någon annans brygga vi hamnade bredvid.

Vad gäller egentligen i skärgården? Jag vet att det finns privatägda sjöar eller delar av sjöar, men äger de vattnet utanför sin brygga i skärgården också? Kan man strunta i vad de säger eller ska man avlägsna oss enligt lag?

Tacksam för svar!

Skitfiske!
    //siralex

Det korta svaret är att det är fritt kustfiske på våra kustband och att de inte har någon som helst rätt att säga åt er att åka därifrån.

Kommentera

sen är ju frågan om man verkligen måste fiska 10m utanför någons brygga,lite hänsyn från bägge håll brukar alltid fungera bäst...
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Jag tittade på en karta precis, vi stod mellan 35 och 45 m ifrån damens brygga!
        Klart att man har respekt för personer som bor där, men ja. Vill mest veta, jag menar viken kändes sjukt het. Var rätt tråkigt att åka därifrån! :P

Kommentera

Även om nån har rätt att göra saker så kan det ibland vara onödigt provocerande. På samma sätt som jag inte uppskattar fiskare brevid vår badbrygga så fiskar jag själv inte nära andra.

Är det igenbommat för säsongen eller ingen finns i närheten så kan man ju köra lite omkring. Dock så tycker jag inte att man ska fiska på platser som är rena badplatser. Främst för att aldrig chansa på att man förlorar ett drag där andra badar.

Kommentera

Allt står på länstyrelsens hemsida, tror det är 50m från brygga eller tomtgräns. Sen är det bara sunt förnuft.
            sigpic
            www.bjornsfisketrosa.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av BjörnsfiskeTrosa Visa inlägg
              Allt står på länstyrelsens hemsida, tror det är 50m från brygga eller tomtgräns. Sen är det bara sunt förnuft.
              Kommer du ihåg om det lag eller rekommenderat avstånd?

Kommentera

Nu är jag själv en äldre grinig jävel men minns mina år med liknande upplevelser. Min erfarenheter har lärt mig att det finns idioter på båda sidor. Har själv suttit med barn å familj på bryggan när en gäng idi.... absolut måste köra vattenskoter precis utanför vår strand. Som byggarn säger, det handlar om hyvs, hänsyn och respekt så går det mesta bra.

1: Allemansrätten har ingenting med fiske att göra, Allemansrätten handlar om rätten att vistas och eller transportera sig över/på annans mark/vatten.

Så här skriver naturvårdsverket: TS läs det i fet stil
                Vad allemansrätten i stort sett innebär är troligen känt för de flesta svenskar. Det är den begränsade rätt var och en har att använda annans fastighet – mark och vatten – främst genom att färdas över den, åtminstone till fots, och under en kortare tid uppehålla sig där. Denna rätt gäller även om inte ägaren eller den som annars bestämmer över fastigheten har samtyckt till att marken används på sådant sätt. Men allmänheten får inte ta sig sådana friheter att markägaren och andra fastighetens invånare tillfogas någon nämnvärd olägenhet eller skada: hemfriden (i vidsträckt mening) och markägarens ekonomiska intressen får inte kränkas.
                Det som är oklart när det gäller hus i skärgården är att tomtgränsen är otydligt, finns dom där tomten går ut i vattnet och vad som kan vara störande för hemfrid blir därmed svårt att se. Det är dock den som färdas där som har skyldighet att kolla upp vart gränser mm går eller i annat fall hålla sig väl på avstånd från hus och tomter för att inte riskera att upplevas som störande.

Man ska också ha klart för sig att allemansrätt endast gäller mig som person, och i den rätten ingår INTE båt, bil, motorcykel och liknande. Allemansrätten gäller mark och inte tomt eller direkt närhet till tomt vilket då kan ses som störande och kränka hemfriden.

men äger de vattnet utanför sin brygga i skärgården också?
                I princip JA, allt vatten och land ägs av någon som då är mark och/eller vattenägare. Men det är skillnad på markägare och tomtägare. Tomtägarens rätt tar slut vid staketet, därefter tar markägarens rätt vid. Ofta är ju tomt och markägare samma person om det är en jordbruksfastighet. är det en sommarstuga med ett svartbygge till brygga som det ofta rör sig om så kan man som fiskare vara lite tuffare. Men det gäller att man själv är på det klara med vad som gäller. Så tänk på det när du fiskar så går det oftast bra. 50 m eller 5 m eller 500 ! ! det handlar inte om meter utan om att visa hänsyn. Jag kan ligga vid bryggan tills jag ser att det är mmänniskor i huset då avlägsnar jag mig.
                Senast ändrad av Exxet; 2013-10-08, 09:25.
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Den här typen av regler bygger, liksom allemansrätten, på sedvänja. Sökt konkret lagstöd för den ena eller andra uppfattningen men det slutar med att det blir fråga om en avvägning. Tomtägarens intresse ska balanseras med rätten att nyttja naturen. Man kan ha i åtanke att även om strandskyddet är totalt uppluckrat i sthlms skärgård, pga giriga kommunpolitiker, så var tanken att inga hus skulle byggas närmare än 300m från stranden. Detta för att allmänheten skulle ha fri tillgång till just vattnet närmanst land. Nu ser verkligheten tyvärr inte alls ut så som samhället en gång avsåg. Därför måste intressena som sagt var balanseras. Har varit med om en gubbe som kom nedspringandes från sitt hus en regnig dag i april med vattentemp på 5grader och skrek att han skulle spöa oss för att hans barn inte vågade bada. Jag sa att jag inte såg några barn med gummiankor som låg och plaskade i det varma vattnet och fortsatte fiska. Under högsommaren, då folk faktiskt badar osv är det givetvis helt andra spelregler.

Tycker det är viktigt att visa respekt men samtidigt inte vika ner sig för idioter som tror att de äger hela världen. När tomtägaren inte störs men bara pinkar revir så brukar jag högaktningsfullt skita i dennes högljudda protester. Är oftast inte ens kul att fiska under sådana förhållanden men viker man ner sig bildas en ny sedvanligrättslig regel om vad som är okej och vad som inte är okej. Jag säger det dock igen att när folk har anledning att känna sig störda om någon fiskar i närheten så fiskar jag givetvis inte där. Tycker dock att deras intresse av en utsikt utan någon som tyst ligger och fiskar inte väger tyngre än mitt intresse att få fiska. Snackar vi bad, barn, osv är det en helt annan femma och då är det bara att bita i det sura och välja en annan vik.

Sammanfattningsvis.
                  Off season - närmare är okej
                  Bad säsong - riktigt stora avstånd
                  Revirpinkare - stå upp för din rätt
                  Folk som har fog för att känna sig störda - be om ursäkt och dra

Måste bara påpeka att jag träffat många idioter i skärgården men även många trevliga som kommer ner och frågar hur det går och bara tittar på. Galna mannen som jag pratade om tidigare har en son som nu börjat fiska. Hoppas detta ökar förståelsen.!
                  Fiskerapport på http://teamconkeso.blogspot.se
                  sigpic
                  Skitfiske!

Kommentera

Jäkligt bra sammanfattat av Gurchan ovan !!

Ämnet har varit uppe här ett antal ggr tidigare och om jag inte minns fel även denna länk: http://www.sportfiskewebben.se/Fiske...S/Default.aspx

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 022 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art