Teori om tusenbröder? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Teori om tusenbröder?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Teori om tusenbröder?

Hej gott folk.. Idag när jag letade skrot fann jag en gammal fiskebok som jag bläddrade igenom.. Jag hittade en intressant teori om tusenbröder(abborre) och tänkte höra vad ni tror? Det han menade var att i en liten småtjärn med bara tusenbröder i kan det efter en ganska inväcklad process utceklas monsterabborrar en kortare tid för att senare dö ut. Såhär menade han ungefär:

Vi säger att vi har en grupp på 20 tusenbröder runt decimetern som har blivit ca. 15 år pga. den låga ämnesomsättningen. De lever på små insekter och är inte stora pga. matbristen, på våren när de leker äter de sin egen avkomma när den kläcks och håller på så under en tid, vi går 5 år framåt, Tusenbröderna håller fortfarande på på samma sätt men de börjar bli äldre.
    Fem år senare har 10 av 20st dött. Nu när leken kommer är ju inte bröderna lika många så bara hälften av deras rom äts upp och hälften överlever och får 1 eller 2 somrar på nacken. Nu börjar de visa sig och de tidigare små 10centimeterna blir större och större då de kalasar på småfisken. Snart kan de i sin tur äta tusenbröder och nu har vi stora monsterabborrar i småsjön. De är dock gamla och ska snart dö ut. Då börjar processen om och tusenbröder kläcks och leker, och det ska ta ca. 30 år innan storabborren visar sig igen.

Vad tror ni? är detta galenskap?

Utan att värdera det vetenskapliga värdet av påståendet vill jag ändå hävda att det är en intressant arbetshypotes. Om de ekologiska förhållandena i sjön i övrigt är stabila över tiden, så finns chansen att den håller men understundom händer det oväntade händelser som påverkar ekologin tillfälligt eller på sikt och då kan såväl födotillgång som reproduktinsfaktorer förändras.

Se det som en tumregel som oftast funkar men inga regler utan undantag. Hittar du en intressant sjö. Håll koll på den! Du kan kanske göra stora fynd bland alla småttigheter!
    Senast ändrad av BeBest; 2005-06-08, 13:01.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Tror att nyaste FJ tar upp samma teori i en artikel, jäkligt intressant faktiskt.

Kommentera

Får jag gissa att boken ifråga heter "Alla våra fiskar i sötvattnen" av Curt Lindhè? Där beskriver han nämligen just detta. En intressant teori, och det ger ju ett visst hopp till de "hopplösa" sjöarna, även om man får vänta ett tag...
        Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

Ursprungligen postat av Flygfisken
          Tror att nyaste FJ tar upp samma teori i en artikel, jäkligt intressant faktiskt.
          Precis vad John gör i sin artilek , svar ja
          sigpic

Kommentera

En bra och intressant artikel för övrigt.
            There's only a thin line between standing on the shores fishing or looking like a complete idiot...

Kommentera

Ursprungligen postat av Petey21
              Får jag gissa att boken ifråga heter "Alla våra fiskar i sötvattnen" av Curt Lindhè? Där beskriver han nämligen just detta. En intressant teori, och det ger ju ett visst hopp till de "hopplösa" sjöarna, även om man får vänta ett tag...
              Faktiskt inte den boken..
              Och jo, de "hopplösa" abborrställena blir ju lite värda att testa när man hör detta

Ursprungligen postat av BeBest
              Utan att värdera det vetenskapliga värdet av påståendet vill jag ändå hävda att det är en intressant arbetshypotes. Om de ekologiska förhållandena i sjön i övrigt är stabila över tiden, så finns chansen att den håller men understundom händer det oväntade händelser som påverkar ekologin tillfälligt eller på sikt och då kan såväl födotillgång som reproduktinsfaktorer förändras.
              Jo, det finns ju mycket som kan sätta stopp för det men det är en intressant tanke!

Sammanträffande att FJ tar upp samma grej.

Kommentera

Det är onekligen en intressant teori, personligen tror jag (eftersom aborren gärna blir kannibal) att om någon/några individer drar iväg i storlek så har de gott om föda i dylika sjöar där det är så gott om snåaborre, att meta med en tusenbrodet torde vara suveränt på dessa "monsterabborrar"

Kommentera

Men hur gammal blir en abborre egentligen, 30år? låter rätt mycket i mina öron. Då kan ju inte teorin stämma rent tidscykliskt även om den rent teoretiskt stämmer.
                  Buster L och jag är polare!

Kommentera

Perch
                    Perca fluviatilis

Perch are the most common fish in Finland: one can find them in almost all lake and coastal areas. Perch live to a maximum age of 30 years and may grow up to 50 centimetres long, at a weight of about three kilograms. Their diet consists of worms, insect larvae and small fish. Occasionally, they prey on fish almost as large as themselves - such as eel pout. Perch spend their early mornings and evenings swimming in large schools hunting for food and their nights laying alone on bottoms or resting among aquatic plants.

Litet web sök, kanske de kan trots allt..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 077 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art