C&R-hysteri ... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

C&R-hysteri ...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • C&R-hysteri ...

    Mycket har sagts om C&R ... mycket bra ... även en och annan korkad sak. Nästan alla har sin egen åsikt om hur det ska gå till men jag tror inte någon avsiktligt skadar fisken ... man gör väl sitt bästa för att fisken ska klara sig om man nu inte ska äta den eller använda den som levande bete (som i sig är ganska grymt).

    För en del verkar C&R endast gälla Gädda ... för andra även finare fiskar som Öring/Lax.

    Tycker att det börjar gå lite väl långt i Fotoalbumet där det hela tiden påpekas om C&R m.m. Det förtar tyvärr lite av den goda stämningen ... kan vi inte enas om att försöka tänka på vad vi skriver som kommentarer till bilderna ? Kommer bli mycket roligare då ...

    Hoppas ni håller med och skriv gärna vad ni tycker här.
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

    Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

  • #2
    Håller med till 100%

    Kommentera


    • #3
      Håller med till en viss del.. Eftersom om någon fångat en stor firre av vilekn art som helst. Så är det Tio gånger roligare om den är isläppt av fångstmannen igen, så att eventuellt någon annan kan fånga den... Det är därför som jag frågar iallafall.....

      Kommentera


      • #4
        fast numera kan man ju fylla i C&R ja/nej så slipper man ju frågandet iaf.
        fast istället blir det ifrågasättningar kanske. varför/varför inte

        Kommentera


        • #5
          Jag håller med dig, Bergman. Snart kan man ju undra om man ska fiska överhuvudtaget. Snart kanske de kommer med kroklösa drag bara för att man inte ska skada fisken.....

          Ang. kommentarerna kan man väl fylla i en ruta om det är C&R eller ej?!

          Kommentera


          • #6
            Då kan man ju fråga sig om en stor firre är värd mer än en mindre för beståndet ... en stor firre behöver mer föda än en liten osv ...

            Missförstå mig inte nu ... jag är verkligen emot onödigt lidande och dödande men någon måtta får det vara.
            C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

            Bli medlem i Sportfiskarna Här!
            Svar på vanliga frågor hittar ni Här
            Fiskesnacks regler hittar ni Här
            Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

            Kommentera


            • #7
              C & R hysteri!

              Det är ju upp till var och en vad dem gör med fisken!

              Men att fånga fisk och sen kasta den i närmaste dike eller papperskorg är onödigt...

              Så länge fisken kommer till användning tex i någon kulinarisk maträtt eller liknande så är det oki...

              Men att ta upp en gädda över 5 kilo tycker jag personligen är ganska onödigt. Den blir ingen god som matfisk. Så då tykcer jag att man kan släppa tillbaka den...

              Vad skulle man annars göra med den?

              Fångar jag tex HÖ eller gös så tillämpar jag inte C & R, bara för att dem fiskarna är så himla goda. Fångar jag flera stycken på en och samma dag så brukar jag endats behålla en stycken till matbordet...

              Nog sagt om C & R!!!

              Med sunt förnuft kommer man längre än man tror!

              Kommentera


              • #8
                Det är ju upp till den som fångar fisken att avgöra vad som gäller.
                Men en stor fisk kan ju vara rolig att fånga en gång till. Klart man ska ta upp matfisk, men inte mer än vad man behöver.
                Ibland har man väldigt bra fiske, chansen till att det skall upprepa sig ökar ju om man kan sansa sig och börja returnera fisk när man fått tillräckligt.
                Det finns många som hävdar att stor gädda ska tas upp för att "skydda" t.ex. ädelfisk från att bli gäddmat.
                Då bör man tänka på att en stor gädda håller rent från sina egna artfränder också. En tiokilosgädda äter mindre mängd fisk än 10st enkilosgäddor.

                Kommentera


                • #9
                  Det finns Kroklösa Gäddflugor... Hade själv tänkt testa dem i Sommar och vår..

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  14 887 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art
                  av .art
                   
                  Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                  22 svar
                  3 182 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Nextline  
                  Startad av geson, 2010-08-05, 15:29
                  9 svar
                  949 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg anteman
                  av anteman
                   
                  Startad av BigF, 2011-09-30, 16:59
                  26 svar
                  8 351 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Kr0nbl0m  
                  Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                  12 svar
                  2 662 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                  Arbetar...
                  X