Jag har haft det lite lugnare på jobbet idag och ägnat mig åt en liten statestikövning.
Jag gick igenom alla inrapporterade fiskar som har kommit in till fångstrapporten på www.hokensas.se.
Eftersom det är mina "hemmavatten" så var jag lite intresserad av att se hur det såg ut.
Jag har utifrån ganska dåligt formaterad data vaskat fram lite info. Jag har räknat med alla inrapporterade öringar, regnbågar och rödingar. Vitfisk och andra konstigheter i statistiken har jag bara strukit.
Så här ser resultatet ut:
2012
- 2080 fiskar fångade
- 2145 kg i total vikt
- 1,03 kg i snittvikt
- Största fisk 5,3 kg
- Minsta fisk 0,2 kg
2013 (2013-09-18)
- 1488 fiskar fångade
- 2328 kg i total vikt
- 1,56 kg i snittvikt
- Största fisk 5,9 kg
- Minsta fisk 0,4 kg
Man ska dock tänka på att folk har en tendens att rapportera stora fångster och inte de små. Så den egentliga snittvikten på det som tas upp ur sjöarna är nog betydligt lägre!
Jag gick igenom alla inrapporterade fiskar som har kommit in till fångstrapporten på www.hokensas.se.
Eftersom det är mina "hemmavatten" så var jag lite intresserad av att se hur det såg ut.
Jag har utifrån ganska dåligt formaterad data vaskat fram lite info. Jag har räknat med alla inrapporterade öringar, regnbågar och rödingar. Vitfisk och andra konstigheter i statistiken har jag bara strukit.
Så här ser resultatet ut:
2012
- 2080 fiskar fångade
- 2145 kg i total vikt
- 1,03 kg i snittvikt
- Största fisk 5,3 kg
- Minsta fisk 0,2 kg
2013 (2013-09-18)
- 1488 fiskar fångade
- 2328 kg i total vikt
- 1,56 kg i snittvikt
- Största fisk 5,9 kg
- Minsta fisk 0,4 kg
Man ska dock tänka på att folk har en tendens att rapportera stora fångster och inte de små. Så den egentliga snittvikten på det som tas upp ur sjöarna är nog betydligt lägre!
Kommentera