blya ner wobblern för gös? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

blya ner wobblern för gös?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag förstår bara inte vitsen med att ha tafs på? Trollar man efter gös så behövs det inte. Skulle en gädda hugga så går det ju att landa den också med lite tur
    Ursprungligen postat av Cisco Kid
    Tror ni gösen skyggar för tafsen vid trollling ? Ska den då inte skygga för krokar, ringar och beteslås ? Vid mete med levande så kan jag kanske hålla med, men vid trolling med wobbler så köper jag det inte. Det är möjligt att tafsen kan ändra gången en aning på wobblern..? Testa att blya med spiralsänke/bly...

Kommentera

Ursprungligen postat av savbrink
      Jag förstår bara inte vitsen med att ha tafs på? Trollar man efter gös så behövs det inte. Skulle en gädda hugga så går det ju att landa den också med lite tur
      Med lite tur !? Om du har otur då ?
      12 hours
      1,440 casts
      2 followers
      1 strike
      DAMN!, I hope it's this good again tomorrow.

Kommentera

Ursprungligen postat av catch&eat
        En dum fråga kanske men vad är det som gör en bild till en skrytbild?
        En ganska dum fråga eftersom du förstår vad jag menar...jag kanske skulle ha klargjort för dig med att skriva "skrytbilder" ?
        12 hours
        1,440 casts
        2 followers
        1 strike
        DAMN!, I hope it's this good again tomorrow.

Kommentera

Gösen skyggar helt klart för proleader vid mete tycker jag, men om trolling kan jag inget... och eftersom det var det saken gällde så fortsätter jag att knipa igen...

Kommentera

Jag skulle vilja låna ett uttryck av den dansken Sörbrik, "man måste se lite realistiskt på det hela också". Det är väl ungefär vad CK försöker få fram. I den bästa av världar hugger inte gäddan, då skulle man kunna köra tafslöst. Men det är huvudlöst och väldigt chansartat att fiska gös utan nån form av tafs. Speciellt i grumligare vatten om man nu vill tro att gösen skyggar för vajertafsar men inte propellrar, skrikvobbler eller dyl. Har även gjort jämförelser vintertid vid ismete, där tunn vajer (Surflon etc) har gett absolut fler fisk än motsvarande floucarbon. Sen tror jag det är andra faktorer som spelar roll i sammanhanget varför vissa får mer en dag. Hitta fläckarna är absolut en viktig faktor. Påfallande ofta är det små ytor som producerar hugg varför det lönar sig att fiska systematiskt när man väl hittat ett område, inte bara åka runt på måfå.

Kommentera

Ojdå det blev rätt så Offtopic det här, blya var det ja. Päronsänke/gummisnodd på huvudlinan precis på samma sätt som vid laxtrolling, funkar perfekt, alt kusaamoparavan. Det går även att sätta en utlösare på paravanen om man vill det, för drillningens skull.

Kommentera

Gummisnodd!

Jag brukar trolla med ett betong- eller järnsänke tio meter framför betet. Häng upp det med en gummisnodd. IR-sänke av järn och Eco weight av betong finns. Tänk på framtiden och undvik bly! Tänk på att man t ex kan sätta ihop tre 15g Eco weights med ytterligaren en gummisnodd. Plötsligt har man 45g... Den vikten har funkat bra både för gös och gädda under sommarens varmast del. Jag kör med tafs för att inte missa fina gäddor och drag.

Kommentera

tack för alla svar!

var ut och släpa en blå svart hi-lo på ca 15 cm fick 3 fina gäddor med vikterna 5,5 4,5 4 kg alla tre hade hela wobblern långt ner i käften...så köra utan tafs blir det inte iaf. var i och för sig inte i den sjö jag brukar fiska gös i men gäddan har lika stygga tänder för det.

det värsta som kan hända måste ju vara att tappa drömgäddan pga av att man kört utan tafs.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 070 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art
                  av .art