Vart får jag tag i ett bra bottenmetarspö för tuffare fiske??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vart får jag tag i ett bra bottenmetarspö för tuffare fiske???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vart får jag tag i ett bra bottenmetarspö för tuffare fiske???

Hej hittar inga bra spön för mitt fiske!

jag behöver ett spö i längd 11-13ft och ska klara kast vikter upp till 100gr.
    ska fiska havs öring i strömmade vatten så ska kunna bända upp en 5+ öring i strömmen utan att man ska tro att spöt går av. dock måste det vara med känslig topp.. har provat carpspön men ser inte nappen pga att det är för hårda spön.. så behöver ett feeder spö som klarar av lite krut!...

hoppas på att någon här vet nått bra spö.

mvh johan

Fiska havsöring med vad för beten?
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Anrar att han menar tubfluga o sänke

Kommentera

Nej det lär inte va tubfluga eftersom han metar och tittar på spötoppen.

Har du en 100grams tyngd för att det är så strömt? Metar du havsöring på botten? Spännande..
        Bloggen | Portfolio

Kommentera

Snubben frågade om ett tips på spö, har ni kanske ett tips på ett spö så ge han det ist för att ifrågasätta hans fiske metoder.

Kommentera

Ursprungligen postat av kimpalaja Visa inlägg
            Snubben frågade om ett tips på spö, har ni kanske ett tips på ett spö så ge han det ist för att ifrågasätta hans fiske metoder.
            Så vi ska ge tips men får inte fråga mer om fiskemetoden? Alright.
            Bloggen | Portfolio

Kommentera

Kan detta vara nått kanske ?

//hc

Kommentera

Känslig topp( quiver ) i ström som kräver 100 g är nog en omöjlighet , ett spö på ca 2 lb kanske fungerar .
                Testa att fiska uppströms och gör mothugg när linan slackar .
                "HalvDan var här"

Kommentera

Tjena. Fiskar oftast med 50-60gram. Men spön som tål det brukar vara rätt mjuk ryggrad i. Kastar uppströms mot ett kraftverk och vevar imot mig, och kollar på toppen. Kör samma tackel som spinnfluga. Fast jag har mask på kroken. Brukar kunna ge grymt med öring då man inte ser nappen med ett vanligt spinn spö. Kör sj med mitt match spö, hehe går slita ont men ser nappen sjukt bra. Dock när man försöker bända upp fisken så de inte fastnar i linor på botten, så är det för klen rygg rad. Så 5+ öringarna lossnar behöver som sagt spö med känslig topp med bra ryggrad.

Kommentera

Jag skulle endå rekommendera ett ganska standard spinnflugespö eftersom du behöver kraften i dom.

Jag har några stycken och jag känner minsta lilla nafs på dom, känner man hur smolten nafsar då är det inga problem med bottenmetet i övrigt.

Själv kör jag aldrig i så pass strömt vatten på HÖ bottenmete (rom, mask, maggot) utan håller mig på ställen där runt 30-70g duger. Där har jag fastnat för shimano beastmaster 10" 20-50g, sökte ganska länge efter något som tickade in tillräckligt många av mina boxar, det är inte helt optimalt men jag är nöjd.

Måste jag gå upp i kastvikter från det blir det ett av mina laxspön... Men det är inte så roligt att drilla "småfisk" (dvs, normalt sett stora bitar som på laxspön blir mjäkiga mörtar, under 4kg ungefär...) på dom grejjerna...

Det jag helst tar fram då för mete är ett 14" bft target (40-120g) som har en ganska känslig topp och kastar perfekt mellan 60-100g långt utan att man måste snärta (snärtningen brukar göra att jag tappar allt bete annars).
                    Senast ändrad av hewzter; 2013-09-08, 14:49.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                    7 svar
                    1 526 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34