Arghh - så trött jag blir på detta kaggfisket - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Arghh - så trött jag blir på detta kaggfisket

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Arghh - så trött jag blir på detta kaggfisket

En massa smågnäll över en och annan klubbad gädda. Under tiden skövlar trollingfiskarna Vänern på tonvis av fisk. Det stora samtalsämnet och det sätt man mäter sina fångster i är om man fiskat "full pott" och när på dagen man lyckats med detta. "åkte i land klockan 11 - full pot". "35 kilo lax i bagaget". När ska attutyden förändras? Jag är väl medveten om att det inte alltid är varje dag man fiskar fullt. Men dessa guider och annat folk som kan vara ute i stort sett alla dagar. Läser på nätet om dessa dagligen och dess bedrifter. Duktiga fiskare - javisst, men någon måtta på kötteriet kan det väl vara? Jag gillar inte menatliteten bland många. Är själv ingen c&r-fanatiker. Men trolingfiskarna gnäller över att fisket blivit sämre i Vänern - tacka fan för det med de fylla frysboxarna hos tant moster, tant gräddelin och tjocka släktskapet. Är också övertygand om att det säljs mycket fisk till restauranter etc.

Som exempel kan läasas denna rapport nyligen: [edit - länk borttagen. Kändes inget bra att koppla ihop fiskare jag vet för lite om] (Bilden är bara ett exempel från ett specifikt fiske - ingen skam över dessa fiskare. (40 kilo??) Ville bara statuera ett exempel över en vanlig syn som många fiskare låter sig ståta med allt för ofta). Är man ute ett par ggr om året och har drömfiske så är det inte misstyckligt att man bordar all den fångsten. Det är upprepade bilder av detta slag har har svårt för.

Herregud - en "bra" full pott är över 40 kilo lax. Inte fan äter man detta själv. Den största anledningen till c&r är sällan ur biologiska värden utan för att bibehålla ett gott sportfiske. Hurvida odlade laxar är biologiskt viktiga i bevarandesyfte kanske inte är lika viktigt som med vildlax. Vill man behålla ett gott sportfiske håller man sans på uttaget. Svårare ämn så är det inte. Att gnälla på yrkesfisket (som fångar mindre fisk- officiella siffrorna) duger inte. Städa undan skiten framför egen dörr. Den lax som sätts i Vänern är dessutom inte utsatt för att fiskas upp. Det gör den givetvis till viss del, men utsättningarna kommer från vattenkraftsdommar och fiskeriverket. I första hand för att kompensera den fisk som normalt skulle förekommit i sjön. Den fisk som pga av fortum och andra inskränkningar medför att svag stam. I tillägg skapar man ju även gott sportfiske.

Håll Vänern i träda två år, låt guiderna betala för sig, allmän fiskevårdsavgift och en sänkning till max två fiskar per person och båt. Det skulle skapa ett bättre sportfiske. Städa också undan all svartförsäljning och bygg upp en metalitet kring fisket som inte handlar om kilo fångad fisk. Vilken fråga tror ni är vanligast på Vänern när man drillar fisk? Jo - "är den lovlig" (dvs får vi klubba den?) Jag personligen skulle hellre fånga en 10 kilos vild lax som jag får se simma tillbaks i det klara vattnet än att drämma klubban i en motsvarande odlad fisk. Sedan klubbar jag en och annan fisk själv på vänern. Jag är dock långt ifrån höjdarna och de övriga svartförsäljarnas resultat.

Vad jag vill komma fram till är att sluta gnäll på det försämrade fisket. Ni kan inte räkna med att yrkesfisket försvinner eller att fortum eller fiskeriverket kommer att öka sina utsättningar. Sansa er istället. Tänk vilken öringstam vi skulle ha i Vänern om all öring över 5 pannor måste sättas tillbaks. En 10 kilos öring är nästan för vacker för att fångas en gång.
    Senast ändrad av Danne; 2005-05-28, 13:47.

Ett liknande fenomen har vi även i Vättern. Där vi har mängder av trollingfiskare. Kan det egentligen kallas för sportfiske med 10 spön, djupriggar, ekolod??? Vätterns berömda röding är ju som bekant hotad, tycker det är skandal om denna skulle utrotas bara för att man tycker det är roligt att fiska. De åtgärder du förespråkar skulle antagligen behövas i Vättern med.

Mvh
    Ulf

Kommentera

Ursprungligen postat av Bogpappa
      Ett liknande fenomen har vi även i Vättern. Där vi har mängder av trollingfiskare. Kan det egentligen kallas för sportfiske med 10 spön, djupriggar, ekolod??? Vätterns berömda röding är ju som bekant hotad, tycker det är skandal om denna skulle utrotas bara för att man tycker det är roligt att fiska. De åtgärder du förespråkar skulle antagligen behövas i Vättern med.

Mvh
      Ulf
      oj vilket långt inlägg. finns ingen anledning att hetsa upp sig

Kommentera

Danne: Jag håller helt och hållet med ditt resonemang. Det är lustigt att en klubbad gädda framkallar så starka reaktioner när en blodig sönderslagen lax eller öring bara framkallar gratulationer... Jag kan tillägga att jag absolut inte är för att klubba gädda. Jag kör C&R stenhårt!
        http://eastfieldlures.blogspot.se

Kommentera

Bra skrivet Danne! Håller med till fullo. Det har blivit lite snedvridet i hela öring/lax-trollingbranschen. Med de kraftfulla åtgärder du beskriver går det att ha kvar en vild stam av fisk.

Bogpappa: Så sant att Vättern skulle må bra av samma åtgärder. Rödingen är starkt hotad, om 10 år kanske den inte finns där längre. Håller också med om att trollingfiske med många spön och avsikten att ta upp och klubba för att få en 30 Kg:s "full pott" är helt jävla fel, inget sportfiske där inte.

Kommentera

Ursprungligen postat av niklasguest
            oj vilket långt inlägg. finns ingen anledning att hetsa upp sig
            Finns många anledningar att hetsa upp sig! Om vi vill ha något att fiska på i framtiden krävs det nog att man hetsar upp sig lite.

Kommentera

Danne jag håller med inte fiskar man för att fylla frysen åt hela släkten utan fiskar gör man för att det är roligt

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Bogpappa

Mvh
                Ulf
                Det är väl ändå inte utrustningen som fiskar och köttar upp fisk? Vi kör 8-10 spön ibland utan att döda fisk, funkar sketbra. Ibland klubbar jag en matfisk som jag fiskat upp på ett handhållet spö... Det är skallarna på utövarna som måste förändras, regler bryts av dessa människor hur dom än ser ut.

Kommentera

Jag tror alla håller med om att man inte kan fiska mer än vad som tål att fiskas. Reglerna som är uppsatta för Vänern, dvs 3 fisk/per dygn/person finns kanske anledning att se över. Samtidigt får man väl respektera de på fiskeriverket som i sin yrkesutövning har gjort den bedömningen att det är vad som tål att fiskas? Och visst, en attitydförändring kanske behövs, men de som råkar få "full pott" fiskar lika många gånger "bom", så utslaget på gjorda fisketurer går det troligtvis många tiotals sjömil per fiskad lax. Trolling går ju till största del ut på att hitta fisken. Gör man det finns möjligheten att fiska "full pott", och naturligtvis finns det anledning att skryta. Skulle jag troligen själv göra om jag lyckades med bedriften. Som sagt tror jag att alla fiskar efter sunt förnuft.

Däremot är Vänern en död sjö vad gäller reproduktion av lax/öring. Det har kraftbolagen sett till genom sina dammar och turbiner. Och det är deras för*****de skyldighet att återställa detta så gott det går som en gång var. Men med skrotad kärnkraft lär det bli fler dammar = mindre lax/öring. Så varför skall inte den konstgjorda andningen kunna komma till gagn för den som vill ha lax på midsommarbordet? Med en livslängd på 5-6 år för lax/öring utan att kunna reproducera sig, kan det lika gärna tillfalla de fiskare som tar sig ut på Vänern.

Kontenta: Fokus är här förskjutet. Den stora ondskan och förstörelsen har kraftbolagens utbyggnadav älvarna stått för. En trollare som fiskar "full pott" gör varken till eller från i sammanhanget.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 061 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art
                  av .art