Hur fiskar man pigghaj? vilka metoder? Snabba svar tack!!!!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Metoder på pigghaj SNABBT!"
Collapse
X
-
Dom är inte så kinkiga att locka till hugg. Svårare att hitta dom faktiskt...
Är dom där så tar dom på Torskpilk med makrillhäckla.
Bästa betet är annars Makrillbitar. Bläckfisk och annat "grått" agn attraherar torskfiskarna bättre.
Jag brukar köra med blysänke så att man har bottenkänning hela tiden. Vikten beror på hur djupt/strömt vattnet är. Ärligt talat så är det ett mycket tråkigt fiske om man inte säkert vet att dom finns just där du är...
Två upphängare brukar vara lagom. Jag använder en stålbom som upphängare, men jag brukar samtidigt reta mig på bommarna för de trasslar till det rejält med fisk på.
Dom sista tre metrarna brukar jag ha grov nylonlina, typ 0.90. Pigghajarnas sandpapperskinn skaver sönder linan rätt så snabbt.
För övrigt så behöver inte utrustningen vara särskilt grov. Du skall vara glad om du får en 5-kilos på kroken. Det är större risk att du får grov torsk på kroken, och utrustningen behöver kanske dimensioneras efter det.
Jag kör stenhårt med min Amb 7000 och ett spö som matchar betesvikterna.
Krokstorleken vet jag inget om... Grövre och längre än makrillhäcklans krokar - kanske dubbla storleken men inte mer. Hullingar på baksidan av krokskaftet är kanon. De håller kvar agnet mycket bättre.
Jag brukar fiska efter Torsk/Makrill tills jag märker att hajarna är hemma. Då byter jag tackel. Om inte annat så hinner du kanske få upp lite färskt bete.
Makrillhäcklan håller gott och väl för en eller två pigghajar, sedan skaver de sönder linan
Har du väl hittat stimmet så kan du ha mycket skoj under ett par timmar! Akta dig för piggen bara. Ta med en hovtång å dra loss den innan du kör igång med nästa...
Skall man vara riktigt seriös så kan man mäska med makrill-rens. Ta ett annat spö med rejält sänke och knyt på en nätkasse med renset i.
Varför är det bråttom?? Mig veterligen så brukar hajen komma inåt västkusten på sensommaren... Eller skall du någon annan stans i världen??
Kommentera
Foton
Collapse
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 290 visningar
1 gilla