UL spö för multifiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

UL spö för multifiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• UL spö för multifiske?

Jag söker ett UL spö, >7-8 gram, avsett för multirulle. Jag har en Ambassadeur 1500 som är superkit'ad, dvs hybridlager mm godis.

Fenwick gör ett enhandsspö med maxvikt av 8-10 gram. Är det någon som testat detta?

Mitt skönaste spö är ett Fenwick BLH 9'6" med kastvikt upp till 18g. Jag köpte det osett och begagnat men det blev väldigt lyckat ihop med min SX Mörrum 1601c. Kasten har mycket god längd och känslan i spöet är fantastisk. Dels trivs jag med spöets aktion dels är själva rullfästet det behagligaste jag hitintills greppat. Spöet har fått matcha gäddor och regnbågar och gjort det till fullbelåtenhet. Mjukt och fint har det på ett bestämt sätt lotsat in dem till mig.
    Får du möjlighet att känna på Fenwickspöet så gör det men köper du osett så tror jag inte du blir besviken. Fenwick gör bra spön och de nya med titanringar är antagligen ännu bättre än mitt!
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

BeBest, låter som en kanon-utrustning! Hur små beten kan du skicka iväg utan problem? Har du kittat rullen något eller kör du original? Funderar själv på att skaffa lilla Mörrumen alternativt någon av Daiwas modeller.
      www.mag.nu

Kommentera

Ursprungligen postat av Åsunden
        Jag söker ett UL spö, >7-8 gram, avsett för multirulle. Jag har en Ambassadeur 1500 som är superkit'ad, dvs hybridlager mm godis.

Fenwick gör ett enhandsspö med maxvikt av 8-10 gram. Är det någon som testat detta?
        Det är svårt att hitta riktigt bra multispön till lättlätt fiske, men jag skulle tippa att Du är inne på helt rätt spår. Men eftersom spöet kostar vad det kostar skulle jag försöka villkora köpet om det inte går att testa innan.

Jag har provat åtskilliga och det är en riktig djungel, mycket beroende på vilken typ av beten Du vill använda och hur tung spolen är, om Du kör med nylon eller flät osv. Hela vilkorsmatrisen förändras om Du skulle byta lina eller lätta spolen så det är hopplöst att ge några klara riktlinjer.
        Jag har brukat använda 4g ABU killer från 1971 vid mina "förstörande test", bara för att det är nära nog omöjligt att kasta utan trassel.

Det är aldrig försent att ge upp!
        www.utreel.com

Kommentera

Vad är det för fel på haspelrulle till UL-fiske nu då?

Det borde ju vara ett mer "driftsäkert" alternativ.
          Dessutom finns det nästan obegränsat med fina UL-haspelspön.

Kommentera

Ursprungligen postat av Slemgädda
            Vad är det för fel på haspelrulle till UL-fiske nu då?

Det borde ju vara ett mer "driftsäkert" alternativ.
            Dessutom finns det nästan obegränsat med fina UL-haspelspön.
            Inget fel alls. Haspel är utmärkt och driftsäkert. Tycker dock själv att multisar är roligare, lite mer "hantverk" att använda liksom.
            www.mag.nu

Kommentera

är man ute efter trasselfritt så är abumatic utmärkt. min snart 5 åriga son använder den. undrar om inte åsunden fick med sig den från åland av misstag? om åsunden börjar rapportera in fångstresultat, anser jag det bekräftat!
              achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
              \m/

Kommentera

Ursprungligen postat av Noisey Cricket
                BeBest, låter som en kanon-utrustning! Hur små beten kan du skicka iväg utan problem? Har du kittat rullen något eller kör du original? Funderar själv på att skaffa lilla Mörrumen alternativt någon av Daiwas modeller.
                Rullen är i originalskick. Nuvarande lina är väl grov och ska bytas till en PP 0.13. Tidigare hade jag en 0.22 Vanish-lina men den blev aldrig min kompis! Lättaste betet jag testat är en Vibrax storlek 1. Det gick bra och blev minst lika långt som med haspel. Har även kastat mina jiggtackel (leke, ca 1g sänke + 3" jiggkropp med Kamasan B983 #4) runt 10 meter men det är inte ”på riktigt” utan mera för att få ut lite lina redan från start innan jag börjar ro med jiggen på släp.
                Uppåt klarar spöet lätt beten på ca 20 g med den äran. Kombinationen är tänkt att primärt användas till abborre, harr, regnbåge och öring men kliver det fram en större gädda och vill vara med så räknar jag med att det ska bli en lustiger dans det också.
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Låter utmärkt, BeBest. Tänkte skaffa mig något liknande för borre. Kul när även mindre fisk kan bjuda på riktig dans.
                  www.mag.nu

Kommentera

Åsunden, en variant kan vara att köpa spöt med mitt eget namn, Push-Up LTJ. Spöt är avsett för det lätta jerfisket med beten 5-30gram. I.o.m den utpräglade toppaktionen jobbar spöts första tredjedel med betet perfekt, olika vikt på betet jobbar olika mkt med toppen s.a.s. mittersta tredjedelen krokar och drillar du fisk på. nedre tredjedelen träder i kraft när stor fisk måste tämjas eller styras med våld intill båten. En klockren dirigentpinne helt enkelt!
                    Spöt har en utpräglad "fast tip action" för att hantera lätta beten smidigt samt att arbeta med lätta beten perfekt, snabba krokningar och även krut i nedre delen då stor fisk hugger. Prototypen ar varit väldigt omtyckt hos dem som testfiskat och haspelverionen har visat sig jättebra för jiggfiske, UL-jerk samt ytbeten.
                    Spöt kommer i handeln nästa vecka!
                    6 fot långt och endelat för att få rätt aktion, lätta enbenta spinringar, triggerhandtag osv.
                    Toppaktionen lämpar sig oxå perfekt för att smidigt och enkelt enhandskasta mkt långt och med bra precision!
                    Senast ändrad av Push-Up; 2005-05-26, 11:23.
                    Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                    Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                    Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 181 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art