nätfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

nätfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

"Och det är sånt som formar min bild av nätfiskare som giriga, hänsynslösa idioter.
    De allra flesta nätfiskare är dessutom väldigt aggressiva, många gånger har jag blivit anklagad för att ha snott nät, trots att jag aldrig skulle röra ett nät, blivit instängd i vikar och påhoppad för att förstöra deras "fiske" genom min blotta närvaro. Kort sagt; nätfiskare är inte lika trevliga som sportfiskare."

hmm! misstänker att du inte ens träffat 1% av ALLA nätfiskare. och även om du gjort det så är underlaget för din induktiva slutsats ganska begränsad. men jag tar för givet att du skrev det du gjorde för att skapa debatt. för att på fullaste allvar resonera på det sättet är direkt farligt (mest för en själv, när man formar sin världsbild på så lösa grunder). att dom sura nätfiskarna du träffat (med undantag för dom två som i ungdomligt oförstånd agerade korkat) resonerar som dom gör, kan bero på att dom träffat några korkade sportfiskare och dragit alla sportfiskare över en kam. blir tvungaen att citera mig själv:

"sura fiskegubbar som inte kan ha normal hövlighet är som en grävling i kalsongerna, inte önskvärt. men att vi sportfiskare agerar som om vi var dom enda som var berättigade till att fiska, är också som en grävling i fillingarna. rent generellt så är det nyttigt att lyfta blicken och se saker i ett större perspektiv. bonka eller inte bonka, sportfiske eller nätfiske, mete eller spinnfiske, kg eller längd, ung eller gammal, lite prylar eller mycket prylar, korta spön eller långa spön osv osv. det finns plats för oss alla och en ödmjuk inställning till att andra har en avvikande uppfattning resulterar i en möjlighet till dialog och även självreflektion."
    achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
    \m/

Kommentera

Det är väl aldrig metoden utan det som rör sig i skallen på utövaren som ger det negativa resultatet. Alla sportfiskemetoder vi "rättläriga" använder skulle ju skada mer än ett nät om man alltid klubbade allt (för att sälja som minkmat osv.). Sportfiskeredskap för köttfiske skadar mer än ett nät anser jag eftersom uttaget blir snedvridet, man fångar ett par arter. Ett nät ser ingen skillnad på arter och förändrar inte balansen mellan arterna nämnvärt.

Häruppe ligger ståndkrok ute i havsvikarna hela vintrarna sen kommer det båtar med snörpvad och drar ihop vik efter vik, sånt märks kan jag säga! Att sen nät oftare läggs enligt texten på fiskekortet om vad man inte får göra gör ju att man blir jävligt het ibland! Eller 500 kroks långrev (nästan 2 kilometer lång...) i min hemmasjö som fiskepolisen hittade för ett par år sedan!!! Något som borde förbjudas är de uppköpare som finns här och där, huvudparten av det dom köper in är ju svartfiskat på husbehovsregler.

Kommentera

För några år sen satt jag en sommarkväll på ett av mina bästa abborrgrund och metade. Jag fick hela 15 abborrar av god matkaliber (ca 3-5hg/st) och därmed var maten ett förestående sykonmöte ordnad. (Det serverades rökt abborre, färskpotatis och stuvade kantareller. Till efterrätt knallade vi ut i gamla beteshagar, ”där som barn vi lekt”, och plockade smultron på strå.)

Nåja, någon kväll efter min fiskelycka lägger en granne tre 30m längor nät vid detta grund. Jag ser hur han placerar dem i U-form men med ca 10 m öppna hörn. Grundet är i princip avstängt från tre håll.

Några dagar senare träffar jag honom och han är bekymrad för abborren i sjön. Gösen är slut sedan många år och nu verkar det lika illa med abborrarna för han hade inte fått en enda mataborre, bara björknor.

Och vad lär man sig av detta? Jo att man kan göra stor skada på ett lokalt bestånd även med en trevlig kväll bakom flötet.

Naturligtvis var inte abborrarna på upphällningen i Gisslaren men sommartid förflyttar de sig inte speciellt mycket. De samlas runt ett antal produktiva ”matbord” och tar för sig av det som bjuds. Tömmer man ett sånt ställe kommer nästan inga nya dit den sommaren.

Efter den betan fiskar jag inte ut ett grund. Jag sprider mina gracer över flera ställen och tror mig på så sätt få kvar några större till nästa år. Min nätfiskande granne kan jag inte göra så mycket åt. Han har inte tid att meta timmar i sträck på sommaren och hans familj är betydligt större än min så vill han lägga nät får han gärna göra det. Men han sätter ut gäddsax på vintern och säljer gädda. Det gillar jag inte. Inte att han som fiskerättsägare säljer gädda men att han använder sax för att fånga dem.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
        64 svar
        15 181 visningar
        1 gilla
        Senaste inlägg .art