Ett sent 1:a april skämt.... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ett sent 1:a april skämt....

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ett sent 1:a april skämt....

Jag är medlem i en sportfiskeförening där vi arrenderar ett P&T vatten med öring och regnbåge.
    Hitills har det varit upp till var och en att idka catch & relaese.

Nu vill några medlemmar ha ett beslut på att detta C & R fiske bestämt upphör då det "sticker sönder fisken". Som stöd till detta beslut hävdar man ha en vetenskaplig studie som någon gjort i norra sverige genom att man bl.a dukit och studerat fisk under drill samt efter C & R och man menar på att stot del av den återsatta fisken dör av stress en tid efter återutsättning...

E detta ett påhittat "bevis", ett 1:a april skämt eller finns det någon bland Er som tagit del av denna "vetenskapliga" studie eller hört om någon liknande?

MYCKET tacksam för Era åsikter!

Har inte medlemmarna givit någon referens till studien? Om dom inte kan hänvisa till någon studie så verkar det väldigt påhittat…

EDIT: eller i alla fall väldigt ovetenskapligt
    Senast ändrad av J.E; 2005-05-20, 16:24.

Kommentera

Ursprungligen postat av dallas
      Jag är medlem i en sportfiskeförening där vi arrenderar ett P&T vatten med öring och regnbåge.

Nu vill några medlemmar ha ett beslut på att detta C & R fiske bestämt upphör då det "sticker sönder fisken". Som stöd till detta beslut hävdar man ha en vetenskaplig studie som någon gjort i norra sverige genom att man bl.a dukit och studerat fisk under drill samt efter C & R och man menar på att stot del av den återsatta fisken dör av stress en tid efter återutsättning...

E detta ett påhittat "bevis", ett 1:a april skämt eller finns det någon bland Er som tagit del av denna "vetenskapliga" studie eller hört om någon liknande?

Tror faktiskt dom kan ha rätt till viss del.

Fiskar men med superklena UL-spön och drillar fisken alldeles för länge samt har förstora hullingförsedda krokar så gillar nog inte fisket detta. Regnbågen är ju som alla vet en väldigt känslig fisk som gärna vänder på magen.

Att man dock helt skulle förbjuda det vore ju tråkigt då man inte skulle få fiska så länge om man fick sin "kvot". Se till att vara med på styrelsemötet dpå dom skall besluta och säg vad du tycker !

Kommentera

Jag har hört talas om en liknande studie men kom ihåg att det då gäller rinnande vatten! I rinnande vatten kan laxartade fiskar få mycket svårt med mjölksyran och har då problem att hålla sig kvar i strömmen och kan dö av överansträngning och utmattning.

Detta torde dock inte vara något problem i en sjö! Där kan fisken stå och återhämta sig bäst den vill utan att riskera fortsatta ansträngningar.

Dessutom gäller problemet främst stora laxfiskar, då kampen kan bli väldigt lång och utdragen, även då dels pga rinnande vatten.

Jag tror därför inte att man allmänt kan säga att fisk dör vid C&R. Då skulle vi ju inte ha några karpar att fiska efter men de verkar ju klara sig hur bra som helst trots långa drillningar.
        Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

Kommentera

Ursprungligen postat av dallas

Låter som en skröna...

Kommentera

frågade

kanske är lite off topic men jag skrev ett brev till fiskeriverket och frågade lite om C&R på gädda/gös här är brev med svar:

Hej Dan,

Vad jag vet så har det inte gjorts några undersökningar i Sverige på överlevnad på gädda och gös vid catch and releasefiske.. Om något broskligament skadas i samband gällocksgreppet på gädda vet jag inte, men personligen tror jag att överlevnaden på återutsatt fisk är relativt stor om fisken behandlas varsamt.

Hälsningar
            J R

>>> "Info www.danforsberg.com" <info@danforsberg.com> 2005-01-18 09:58:36 >>>

Hej fiskeriverket.
            Är en hängiven sportfiskare som har en liten undran.
            Jag har läst att stora fiskar tar skada av att hänga i käken (undersökningen är gjord på ngn australisk fiskart, tror det var baramundi)
            Själv fiskar jag mycket efter gädda i isjöar, 99% av dessa sätter jag tillbaka i sjön om de inte skadats (t.ex. krokade i gälbågen eller blöder) Detta försöker jag givetvis göra så skonsamt för fisken som möjligt. För att landa en stor gädda använder jag mig av det s.k. gällocksgreppet då man för in en hand bakom ena gällocket och lyfter gäddan in i båten, varpå den läggs på en avkrokningsmatta, greppet bakom gälen får gäddkäften att öppna sig och efter avkrokning, fotografering, vägning och mätning får gäddan simma tillbaka.
            Nu undrar jag om gäddan tar skada av denna behandling, att slemskiktet är känsligt vet jag, men just detta att lyfta gäddan i käken... Enl den australiska undersökningen ska större fiskar få problem med att ett broskligament i käken går sönder och får därför problem med sväljreflexen och går en plågsam svältdöd tillmötes. Tror ni att detta även gäller gäddan? Bör man kanske rentav använda en stor håv istället? Har man undersökt detta eller allmänt hur gäddan och gösen klarar sig efter återutsättning av sportfiskare?
            mvh /Dan Forsberg, Linköping
            Senast ändrad av danbanan; 2005-05-21, 11:55.

Kommentera

Dan, Barramundin har en konstig ryggrad formad som ett ?-tecken, såg det själv på ett museum i Australien, så jag tror denna fisk är extra känslig.
              Regnbågen är ju den tåligaste salmoniden, därför så populär i fiskodlingar,
              tror inte dom dör av C&R såvida det inte gälarna är skadade.
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Här har du en stor PDF fil om C&R från fiskeriverket.

Kommentera

Dan... editera gärna bort hans namn och sätt dit initialer eller så istället, eftersom det är brott mot PUL att lägga ut folks namn på nätet, utan deras medgivande. Låter löjligt och petigt men det är bättre att undvika problem.
                  Matpaus? Fisken kan ju finnas i nästa kast!

Kommentera

Tack allihopa...

....för era synpunkter.
                    D verkar stämma överens med mina egna oxå!

Tycker det är beklagligt att man använder argument av denna typ för att införa ett sorts dolt kyllskåps-/kagg fiske!

För mig är det obegripligt att ta upp mer fisk än man behöver och bonka dem vare sig man vill eller inte...

Undrar just hur långlivad man skulle bli om man bonkade allt i t.ex. Tjounajokk, Em eller Alta...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 021 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art