Fiskevett ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskevett ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskevett ?

Jag fiskar på en rätt stor sjö där det ofta inte är särskilt tätt med båtar, framförallt de områden där jag fiskar. Aldrig haft en båt närmre än 500-1000 meter. Stället som jag kör på är heller inte särskilt uppmärksammat.

Igår när jag, brorsan och en vän var ute så hade vi lagt en markör på grundtoppen och drev över det gång på gång då det blåste rätt mycket. Efter ett tag kommer en båt, vilket vi först tror är en kontrollant (aldrig blivit kollad), eftersom den kom så pass nära, det var det tydligen inte. Båten med två personer som tydligen kastar med jiggar lägger sig 15!?!?!? meter ovanför oss och driver i samma takt som oss. Vi som körde diagonalt fick veva upp eftersom vi var rädda att de skulle kasta in i våra linor eftersom vi hade linorna en bit ut.

Vi vevade upp och åkte runt dom och började driva om. Inte långt efter kom den båten upp igen la sig ovanför oss och lyckades även köra på vår markör.

Till vår glädje fick de se oss drilla en gös medan de kammade noll. Efter typ 20 min drog de iväg.

Undrar nu till er som kanske är mer vana att ha båtar mer inpå er, detta är väl inte ok? lite avstånd håller man väl till andra fiskare? man kanske återkommer senare om någon redan ligger på platsen man tänkt fiska. I värsta fall lägger man sig ut på sidan och driver bredvid varandra men inte framför eller ovanför??
    Go Fish!

Nej, jag håller med dig. Inte ett okej beteende!

MEN jag blir fan inte förvånad längre. Finns så sjukt mycket idioter på sjön och även skärgårdsbor som tror att de äger stället och inte har ens ett uns av sunt förnuft.

Nej, visa hänsyn ifall någon ligger på den spoten du tänkt fiska på. Om det absolut inte går att flytta på sig så frågar man väl i alla fall? Tävlingar kör ju 100-150m ifrån som regel... det tycker jag är ett bra avstånd!

Kommentera

Dubbelt kastavstånd har väl alltid varit minimigränsen (om man inte är ute med kompisar och vill vara inom snackavstånd)?

Kommentera

Nej det är förbannat irriterande, men vissa kan inte ens föreställa sig varför det skulle vara irriterande, därför får man tyvärr leva med dessa fåntrattar.
        Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
        &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
        ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
        Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Jag har förbannat bra tålamod men där finns flera gånger som det slinter i skallen. Haft flera i sommar som tex kört mellan min båt och vassbälten som jag fiskar av eller som åker med stora båtar och glider så nära att man nästan kan nå dom med båthaken. Då oftast i fjärdar som är väldigt stora och knappt några båtar annars.

Att en semsterfiskare inte har koll på fiskeavstånd eller att inte skär av drifter kan jag förstå. Men när andra sportfiskare eller båtar med "coola" teamnamn etc blåser förbi 50 meter i 30 knop köper jag inte alls.

Allmän reflektering från sommaren är att saknas mycket av båtvett på sjön oavsett segel / motorbåt eller storlek på dessa.

Enkel grundregel för alla, håll lite avstånd. Är man osäker, håll avstånd och sakta ner så löser det nästan alla situationer.

Kommentera

Ursprungligen postat av Vert Visa inlägg
            Jag har förbannat bra tålamod men där finns flera gånger som det slinter i skallen. Haft flera i sommar som tex kört mellan min båt och vassbälten som jag fiskar av eller som åker med stora båtar och glider så nära att man nästan kan nå dom med båthaken. Då oftast i fjärdar som är väldigt stora och knappt några båtar annars.

Att en semsterfiskare inte har koll på fiskeavstånd eller att inte skär av drifter kan jag förstå. Men när andra sportfiskare eller båtar med "coola" teamnamn etc blåser förbi 50 meter i 30 knop köper jag inte alls.

Allmän reflektering från sommaren är att saknas mycket av båtvett på sjön oavsett segel / motorbåt eller storlek på dessa.

Enkel grundregel för alla, håll lite avstånd. Är man osäker, håll avstånd och sakta ner så löser det nästan alla situationer.
            Lite OT, men.
            Haha, ja teamnamn måste det vara den fånigaste sak sportfiskare tagit till sig de senaste åren...
            Senast ändrad av Bowen; 2013-08-20, 14:56.
            Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
            &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
            ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
            Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av Tobias Visa inlägg
              Nej, jag håller med dig. Inte ett okej beteende!

MEN jag blir fan inte förvånad längre. Finns så sjukt mycket idioter på sjön och även skärgårdsbor som tror att de äger stället och inte har ens ett uns av sunt förnuft.

Nej, visa hänsyn ifall någon ligger på den spoten du tänkt fiska på. Om det absolut inte går att flytta på sig så frågar man väl i alla fall? Tävlingar kör ju 100-150m ifrån som regel... det tycker jag är ett bra avstånd!
              Tycker jag med, minst.. Sen att dom helt ignorerar vår markör och driver rakt över den.
              Go Fish!

Kommentera

Jag försöker att vara så nertonad som det går för att inte få en svans av båtar efter mig som vill testa samma spots.

Kommentera

Det där händer mer eller mindre varje år numera, speciellt på tävlingsdagar verkar allt normalt vett försvinna. Rekordet är gubben som rammade oss på öppet hav med snipan för att fråga om vi fick nåt.
                  Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Jadu, vissa borde helt enkelt inte få vara på sjön.
                    Brukar låna en båt och ro ut en bit och fiska i Pukavik.
                    Varenda gång jag varit ute har några idioter kört bara några meter ifrån mig med sin snabba coola motorbåt med vattenskidor efter.
                    Brukar fortsätta kasta normalt, någon gång kommer det bli nytt pb .
                    Krokar jag fanskapen anser jag att det är deras eget fel då det klart och tydligt syns att jag står och kastar just där de kör fram och tillbaka.

Och om ni som gör detta mot förmodan sitter här och läser så säger jag bara en sak.
                    Väx upp för helvete!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 017 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art