Djup - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Djup

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Savbrink, prova Giant Chubby´n ifrån Salmo, finns på www.sportfiskecompaniet.se den går djup, har tyvärr satt min, men 2 nya
    är på ingång.
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Det finns ju jiggar...

För att fiska effektivt på +5 m så kör med jigg. Låt jiggen sjunka till botten och veva hem med täta vevstopp, där jiggen åter får dunka i botten. Relaxjiggar på 15-20 cm med blyskallar på 20-30 gr är lagom. Tackla om dem med en extra trekrok eller två. Ghosttail/Bull Dawg fungerar också, men ta bort krokarna (i allafall den understa) och tackla med en extra trekrok fäst via nosögglan med en bit tafs enligt samma modell som på shadjiggarna.

Kommentera

Jag ska testa att meta med lite strömming nu i helgen samtidigt som man jiggar eller låter vobblern sjunka, få se ifall det bli bättre så

Kommentera

Ssr?

Vad tror ni om att fiska med Super Shad Rap Countdown på djupare vatten? Själv har jag inte provat den så mycket än.

Kommentera

Det finns ju ett antal wobbler av typen ”Deep Diving”. De kan i sina bästa stunder gräva ner sig till 6-7 meters djup eller mer.
            Sjunkande wobbler kan starta från botten men lyfts vid invevningen under hand av linans bärighet. Det som hindrar en wobbler från att gå verkligt djupt hela vägen in till fiskaren är oftast linans lyftverkan när den dras snett genom vattnet. Grov lina lyfter bättre. Stor sked på wobblern drar ner bättre.
            Att jiggarna förmår hålla bottenkontakt lättare än många andra beten beror på att man just jiggar hem dem. De får tillfälle att dyka och ta nytt djup. En wobbler som vevas hem i ett svep klättrar i stort sett konstant uppåt om den inte har en riktig grävspade till nossked.
            Placerar man sig över det största djupet och låter wobblern sjunka till botten på ett grundare avsnitt ska det mycket till för att den ska följa en fallande botten fram till fiskaren. Åt andra hållet går det lättare att hålla bottenkontakten.
            En paternostertacklad flytwobbler kan vara en chansning som håller om sänket får chansen att studsa på botten.
            De nya vertikalwobblerna kan vara en lösning på problemet med att få kontakt med de djupast stående predatorerna. Likaså kan hyfsat stora balanspirkar göra susen.
            Vanlig vertikalpirk är definitivt inte fyskam när det gäller grov abborre sommartid. Har man hittat produktiva platser så kan en maskagnad Bergman göra mer nytta än en spinnare. Jag har själv fått styryk i min egen sjö av en som pimplade från båten medan jag i en allt mera vild förtvivlan måste hålla mig till min favoritspinnare i brist på bättre.
            Och kommer vi in på agnade krokar och stora djup så är mete med både levande eller dött agn bra. Prova att drifta över ett intressant område med en paternostertacklad död eller levande mört eller en bit makrill på släp.
            För den som är full i fan finns mycket djävulskap att hitta på!
            Senast ändrad av BeBest; 2005-05-20, 12:05.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

"Har man hittat produktiva platser så kan en maskagnad Bergman göra mer nytta än en spinnare"

Sätt på en eller två upphängare med enkelkrok 20-30 cm från pirken,angna med mask eller tångräka så kan det bli riktigt roligt .Dom största brukar föredra upphängaren dessutom kan det bli flera i taget.
              kalleh

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              64 svar
              15 311 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg .art