När började ni fiska med era barn? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

När började ni fiska med era barn?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

min dotter blir 5 i novemeber och jag tog med henne ut å fiska för första gången förra sommaren. har blivit flera fiske turer för våran del i år med.
    blir mete från brygga / land. nån timme eller 2 är väll max vad hon orkar med innan det blir för mycke gnäll.
    hon har dock följt med på kräftfiske sen hon låg i barnvagn och hon älskar verkligen det nu. jätte roligt me kräftor å sånt vettu.
    men äta dom är väll det hon ser fram emot mest, precis galen i kräftor. hon bräcker tamefan alla i å käka kräftor. suger ut hjärna å allt.

längtar tills jag kan ta med henne ut i båten på fiske men det får vänta i några år.

Kommentera

Jag hade med min dotter strax innan hon var två. Då tittade hon bara på men blev glad när det kom upp fisk. Denna sommaren, strax innan treårsdagen, har hon fått hålla i spöt själv. Tålamodet tryter snabbt men hon har lyckats få upp några fiskar på land.
      I slutet av sommaren följde hon med på två dygns karpfiske. Det fungerade finfint, men då spenderades mycket tid på att laga mat, bada, springa runt i skogen, hoppa på luftmadrass etc.
      Då var vi två vuxna och ett barn. Den typen av passivt fiske kan funka bra så barnen kan göra annat och meta lite mört när dom vill medan pappa också har chansen att dra upp något rejält!

Kommentera

Bra tråd måste jag säga!!

Inte hunnit läsa igenom alla inlägg, och säkert finns många bra tips, kanske upprepar jag något ni sagt tidigare.

Jag har fyra barn varav två är vuxna, och två är i mellanstadieåldern. De har fortfarande lite olika tålamod och det kan bli ganska korta stunder de fiskar. Det senaste de verkligen uppskattade var att pilka torsk. Storleken spelar mindre roll, men att det nappar, rycker och sprattlar en liten torsk eller sill att kroka av är jättekul.

När det gäller barn så har de ju inte så långt tålamod. Det som kan hjälpa till att dra ut turen lite längre i tid så att man som vuxen hinner fiska själv en stund är ju, fika, godis, möjlighet att leka, en håv, en spann, ett spö med snöre och en liten gummijigg utan krok att "vispa" runt med. Det viktigaste för framtiden är ju att fisketuren blir något roligt, så att det går att göra igen. Man får nog kallt räkna med att nåt malande timme efter timme efter pb fisken för egen del är ganska uteslutet. Stort fokus på kidsen några år, sen blir de trevliga fiskekamrater allt efter hand.....

skitfiske....

Edit: Glömde nämna startålder, håv och spann började kidsen med så fort de kunde gå, sen blev det väl nåt metförsök och pinne med kroklöst bete innan tvåårsåldern , sen lite i taget, runt 5 års ålder hanterade de sina första haspelset ...

Edit2: När jag tänker efter så såg jag nog till att mina hade sin minsta kramis med sig i kanot och båt de första åren också. Då var det lätt att säga "Mys du lite med *** så ska pappa paddla en bit till/kasta några kast till" Tycker att det har funkat ganska bra att ha barnen med i kanot och båt, om man tänker på att de har det bra, både aktivitet och möjlighet att slappna av....
        Senast ändrad av sparetime; 2013-11-15, 11:27.

Kommentera

Ursprungligen postat av gös ingvar Visa inlägg
          min dotter blir 5 i novemeber och jag tog med henne ut å fiska för första gången förra sommaren. har blivit flera fiske turer för våran del i år med.

längtar tills jag kan ta med henne ut i båten på fiske men det får vänta i några år.
          Tycker nog att en femåring är redo att följa med i båten, givetvis under förutsättning att båtturen är anpassad för hennes tålamod. Varför inte en kombinerad bad och fiskeutflykt med grillning och fika nästa sommar?
          Mina ungar var i femårsåldern första gången de bar sina ryggsäckar på första övernattningen, nalle, pyjamas, extra kläder, en burk corn flakes och sina knivar. De pratar fortfarande med glädje om våra utflykter i kanot, båt, på vandringsled ....över 15 år senare....

Kommentera

Min grabb var runt 3 år. Jag mäskade för mört och annan vitfisk. Han hade ett tre meters teleskop spö. Agnat med maggots. Han fiskade ända från morgon till kväll. Bara en till var hans svar när det nästan var kolmörkt.
            Sedan var han inte många år äldre när han var ute och trollade gös fram på nattkröken.
            En unge som var med på lång promenader långt ut skogen på fiskeutflykter.
            En gång vart han så slut när vi hade varit upp i Tyresta by nationalpark. Att på hemfärden fick sitta på mina axlar vägen till våran parkerade bil.
            En unge som alltid var så trött, åtminstone på helgerna. Att snacket om jobbiga ungar som inte vill lägga sig inte existerade.
            Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Började ta med min dotter når hon var 4mån, Hon sov i vagnen och jag fiskade.
              Genom åren har jag haft med många barn ut på fiske, det viktigaste är ,mat, fika, brasa, korv, och att kunna bjuda på en spännande upplevelse.
              För det vitigaste är faktist att barnen har kul,
              I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
              http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
              http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Jag måste väl ha varit 6 år gammal när jag metade upp en halv kilos brax tillsammans med pappa och farmor på en bit bröd... Min första fisk, nästan läskigt hur väl man kommer ihåg det ögonblicket

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 015 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art
                av .art