När började ni fiska med era barn? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

När började ni fiska med era barn?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Har haft min son på snart 2 år med ett antal gångar nu i somras. Mest lite spinnfiske efter gädda från land mellan näckrosor. Mest mys o mycket fika men han har fått känna på ett par gäddor. Provade meta men det tyckte han troligen var ganska tråkigt. Han tycker det är roligt när jag kastar... Har också provat med båten och vertical vart hans mamma följde med men han somnade båda gångarna efter 2-3 min efter vi började köra med båten :-)
    Nyckeln här verkar vara mycket mys o fika. Man får ju passa på inte att pressa på för mycket. När man frågar om han vill med ut o fiska? är svaret nu: "jaaaaaaa!!" Det vill man ju inte förlora ...

Kommentera

Har varit några gånger och metat med min som på 2.5 vi fick hajborre och mört. Sen vet jag väll inte om det är så mycket fiske i traditionell bemärkelse, men man får ju ha lagom ambition

Annars har han "varit med" och fiskat sen han var några månader gammal. Föräldraledig pappa tar en tur med bilen, pojke somnar som en stock, bilen parkeras strategiskt och med baby vakt hinner man fiska nån timme innan det är dags att vakna. Gäller bara att se ut några lättillgängliga fiskeplatser där man kan ställa bilen i skuggan max 50 m bort.

Kommentera

Har en dotter på 3år o vi brukar meta från olika bryggor i båthamnarna här i kring.
        Som någon skrev är fika mycket viktigt när tålamodet kommer in i bilden.
        Bara hon ska fiska o man hjälper till när det behövs.
        Alltid flytväst på.
        Sen en hink åt fisken så man kan visa o berätta vad det är o känna på den innan c&r.
        Hon metar med ett Abu siesta metspö på 3m, är lite långt men skruvar man av korken i butten kan man ta ut dom 2 första sektionerna som blir en passlig längd o lättare för små händer att greppa.
        Mask är hon inte rädd för, hon kommer gärna med o gräver men hon vill inte sätta dom på kroken "för då smakar bullarna/godiset blä".
        Senast ändrad av trigger; 2013-08-13, 15:42.

Kommentera

Kommer få bli till att inhandla mer fika nästa gång samt lämna egna spön hemma låter det som, kul att fler än jag har tagit med barnen så tidigt, om man skulle tro på min sambo så var jag den enda i hela världen som ens försökte innan barnen är 10 haha.

Kommentera

Min grundregel - oavsett vilken aktivitet - var att aldrig ta med barnen på något innan de bett och tjatat om det en tid. Min andra regel var att när jag tog med barnen så var det dem det gällde. När jag tog med barn på fisketur var jag materialare, guide, avkrokare, uttrasslare, roddare, livräddare etc etc. Försöker man fiska själv blir man bara frustrerad och i värsta fall går frustrationen ut över ungarna (och då hade de förmodligen haft roligare om de lämnats hemma).

Kommentera

Jag har en 7 månaders. Så runt 2 år är en början?

Kommentera

Har inte lyckats få någon av kidzen speciellt intresserade av fiske. Känns som en "varannansgenerationsgrej" eftersom farfar aldrig lyckades få in min pappa på fisket heller. Men till farfars stora lycka fick han mig fisketokig redan som 5-åring och det blev därefter många år tillsammans bakom korkflötet. Det går inte att skylla på resultatet av försöken heller eftersom min pappa bl.a spöade farfars abborrerekord redan som 10-åring med en firre på 1,7 kg vid kanotklubbens brygga i Västervik där dom bodde, något som han aldrig lyckades överträffa innan han gick ur tiden.

Samma sak med mina ungar, vi har haft många givande fisketurer genom åren med gott om fisk men som aldrig lockat fram något större intresse. Värsta exemplet var när yngsta grabben precis fått ett nytt spinnspö och han på första båtturen fick en gädda på 4,2 kilo och efter det sa "-Pappa nu har jag ju fått en fisk, kan vi åka hem då?"...

Blir till att avvakta ev barnbarn och se vad som händer

Kommentera

Gör som lideri.

Så länge dom har fått mat så sover dom bäst o längst ute i vagnen.

Kommentera

Min dotter fiskade upp sin första brax när hon var ett, med en del hjälp av sin pappa. Nu 14 månader har hon fått sin första flytväst

Kommentera

Jag får mitt första nu i början av december, så jag misstänker att första passet blir angling i påsk...

/Ville

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 087 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art