När började ni fiska med era barn? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

När började ni fiska med era barn?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• När började ni fiska med era barn?

Hej, som rubriken säger så undrar jag vid vilken ålder ni började ta med er era barn ut och fiska?
    Jag har en liten grabb hemma som är 2,5 år nu och jag har provat att ha med honom i vår lilla roddbåt i en liten insjö nu i sommar, mest för att se hur han reagerade på att ha flytväst och att sitta still i båt mm,
    vi kom väl ungefär 5 meter ifrån bryggan innan jag insåg att det inte ens är möjligt att han honom i båten än, även fast vi var två vuxna.
    Nu är jag ju medveten om att alla barn är olika men jag tänkte mest på kul se hur ni har gjort.

Jag har börjat lära dottern fiska fast en mer barnvänlig variant där jag har tagit en bit bambupinne och knutit fast ett flöte och ett gammalt drag utan krokar, så hon har alltid fångat en fisk. Även vant henne med flytväst fast vi står på land. Dock tryter hennes tålamod så det blir inte långa stunder än.

Kommentera

När mina var i den åldern tyckte jag att fiska från land fungerade bäst och då med metspö. Ingen rulle som ska vevas och aldrig lång lina att dra in. Alltid lite äventyr att gå i land på en ö för barn
      När grabben fyllt fyra började det fungera med lite "trolling" och även lära sig kasta. När han var äldre och dottern var sisådär 3 år fick hon sova middag i båten och vi fick en lagom tur.

Det viktigaste är att ha regler i båten, precis som hemma .
      Sommaren hon fyllde fyra fick hon inte åka med ut i båten mer efter midsommar då hon inte lyssnade och "stimmade" runt fast hon blev tillsagd två gånger. Efter det har det alltid vart lugna turer...

Kommentera

Min dotter är 3 år och vi brukar åka och meta i hamnen.
        Tålamodet är väl sådär om det inte nappar.
        Händer även att hon är med ut i båten. Då får hon vara med och kasta och invevning. Men hon kan inte hantera rullen själv än.
        Självklart flytväst både i båt och från land.
        Samma här med stränga regler i båten.

Kommentera

morfar tog med mig och fiskade när jag var typ 3 år och sen dess har jag fiskat direkt jag har fått chansen

Kommentera

Har tre grabbar (3,6,9) och alla har varit med och fiskat. Man får anpassa fisket efter barnen, större delen av tiden går åt att hjälpa dem så det blir inte mycket fiske själv. Yngsta grabben var 2.5 när han var med första gången, han hade inte ork till att fiska själv men tyckte det var spännande att se när man drog upp fisk.

Mellangrabben fiskar själv så länge det nappar minst var 10-20:e minut annars finns det mycket annat spännande att hitta på.

Äldsta grabben har varit med och fiskat sen han var 6 och fiskar gärna, men samma där att om nappen uteblir för länge så tryter tålamodet.

Mete är det lättaste för att hålla dem igång, de bryr sig inte så mycket om storleken på fisken så länge de får fisk ^_^ äldsta grabben varvar mete och spinn, så när han tycker metet blir tråkigt kastar han en stund och vice versa.

Har dock endast fiskat i från land med dem, de större skulle nog klara att sitta still i båten men den yngsta skulle nog få myror i brallorna ganska snart.

Hittade en intressant och rolig artikel om det hela häromdagen.
            Catch-M-Alls-Dads-Guide-to-Fishing-with-Kids
            Mina posters https://printler.com/sv/print-shop/6464-martin-jansson/

Kommentera

Brukar dra och fiska med min 3åriga dotter. Nästan alltid mete från land. Mitt trix ligger i att mäska med en burk majs kvällen innan och sedan meta med majs så hon inte behöver trassla med en levande mask. Hon skiter högaktningsfullt i om fångsten väger 1 hekto eller 10kg, det är att fånga något som räknas. Hon har fått ett teleskopspö för ismete med en UL rulle, lagomt stort spö och inte för tungt. Pappa kastar ut och hon vevar in fisken.
              Failure is simply an opportunity to begin again, this time more intelligent. Henry Ford

Kommentera

Började med sonen för kanske två år sen och då var han 3 år. Blandad utflyktstur med lite fiske och främst då mot mindre fiskar för att inte pröva tålamodet. Även haft med liten håv för att fånga löja etc. Vi brukar även ha en stor hink i båten så fiskarna kan vara kvar lite och få titta på dom innan man släpper tillbaka. Fiskade mer mot vitfisk och en del brax vilket det är lite mer drag i.

I år har vi fiskat mer gädda och även haft turen i finväder att landa några kring 7 kg. Perfekt för att visa hur man handskas, hur tänder etc ser ut och även lite roligare drillningar. Han håvar hellre än att stå och kasta.

Nu som 5 åring har han börjat få köra båten vilket uppskattas.

Kommentera

Köpte ett spö med rulle till dottern nu i år . Valde ett komplett sett med Shakespeare ugly stick med tillhörande rulle tycker det funkar super bra lagom långt till henne hon är 4 år så det kan jag rekommendera .

Kommentera

Fiskar massor med min son. Han fyller 5 i november.

Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	538,1 KB
ID:	1769498
                    Bara ett kast till..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg