rädda för ljud - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

rädda för ljud

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Eftersom jag till 90 % fiskar gädd så är det lite ont om odlade sådana Jag har inte märkt av någon större skillnad då jag har smygit fram eller dundrat in i viken, det nappar lika dåligt ändå.

Kommentera

Ursprungligen postat av jögge
      Det händer att det nappar bra även när man förtoväsen (framförallt små gäddor) men övervägande delen av mina 10+ har tagits när man är försiktig och smyger sig fram! Även de fiskekompisar jag har som är långt mer rutinerade gäddfiskare än mig är försiktiga på detta vis. Men visst kasta ankaret 5-6 meter upp i luften så att det ger ett riktigt plask så skall nog gäddorna komma nyfiket planande i ytan för att se vad som händer! Som sagt gör det som känns rätt för dig, och prova dig fram.

tyvärr så är jag inte bortskämd med 10+:are, men det har jag trott var på grund av att jag har fiskat mycket i vikar och på ganska grunt vatten (och mycket på åland där stora gäddor inte är lika vanligt förekommande som i stockholms skärgård). jag har i min enfald inbillat mig att dom stora gäddorna (10+ och uppåt) gärna befinner sig på djupet och helst då vid någon friliggande grynna. om man då "enligt min uppenbart förvirrade teori" släpper i ankaret lite oförsiktigt, eller står och snackar i båten så bör det inte ge någon märkbar effekt på en gädda 5-6 meter ner och 20-30 meter bort. "om man betänker att gäddan förvånansvärt ofta finns i vikar som också härbärgerar många småbåtar, och sommarstugor (inte i vattnet då!) så börjar man ju fundera på om dom verkligen blir skrämda av ljud.". SJÄLVKLART iaktar man normal försiktighet, men att ljud skulle påverka gäddfisket negativt är jag inte så säker på. gäddan är inte en "rädd" fisk, då den inte har några naturliga fiender (i vissa lite mer filosofiska resonemang kan man kanske hävda att människan och allt vi skapat (tex båtar, bilar mm) är naturlig, men jag antar att gäddor inte är så filosofiskt lagda).
      achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
      \m/

Kommentera

Ursprungligen postat av Zil
        Eftersom jag till 90 % fiskar gädd så är det lite ont om odlade sådana Jag har inte märkt av någon större skillnad då jag har smygit fram eller dundrat in i viken, det nappar lika dåligt ändå.
        Kanske var otydlig eller missuppfattade tråden själv. Mitt påstående handlar förstås om öring och inte gädda.

Kommentera

Ekolodsekon brukar ju splitta strömmingsstimmen, nån som vet om Gäddan reagerar negativt på ekoljud?

Kommentera

Ursprungligen postat av Danne
            Kanske var otydlig eller missuppfattade tråden själv. Mitt påstående handlar förstås om öring och inte gädda.
            Jag förstod det

Kommentera

Ursprungligen postat av ALQ
              tyvärr så är jag inte bortskämd med 10+:are, men det har jag trott var på grund av att jag har fiskat mycket i vikar och på ganska grunt vatten (och mycket på åland där stora gäddor inte är lika vanligt förekommande som i stockholms skärgård). jag har i min enfald inbillat mig att dom stora gäddorna (10+ och uppåt) gärna befinner sig på djupet och helst då vid någon friliggande grynna. om man då "enligt min uppenbart förvirrade teori" släpper i ankaret lite oförsiktigt, eller står och snackar i båten så bör det inte ge någon märkbar effekt på en gädda 5-6 meter ner och 20-30 meter bort. "om man betänker att gäddan förvånansvärt ofta finns i vikar som också härbärgerar många småbåtar, och sommarstugor (inte i vattnet då!) så börjar man ju fundera på om dom verkligen blir skrämda av ljud.". SJÄLVKLART iaktar man normal försiktighet, men att ljud skulle påverka gäddfisket negativt är jag inte så säker på. gäddan är inte en "rädd" fisk, då den inte har några naturliga fiender (i vissa lite mer filosofiska resonemang kan man kanske hävda att människan och allt vi skapat (tex båtar, bilar mm) är naturlig, men jag antar att gäddor inte är så filosofiskt lagda).
              Självklart får man stora Gäddor även på djuparevatten framförallt när det börjar bli väl varmt i grundområdena! Att vi står och snackar har inte jag heller märkt skulle försämra fisket något. Men är det högt fisketryck på en plats så blir gäddorna försiktigare och då speciellt de stora. Är vattnet riktigt klart kan man även se gäddor som gliderundan trots att man gör allt för att inte skrämma dom. För mig känns det då bra att försöka optimera chanserna genom att vara försiktig. Jag kan mycket väl ha fel, men det här sättet har funkat bra i den krets jag fiskar och jag ser ingen anledning att ändra på ett vinnande konsept! Heltklart är medelvikten högre på gäddorna i s-holms skärgård än på Åland (fiskar själv främst gädda i ö-h skg och Dalälven dock även i s-h skg). Men en stor fisk har levt längre och sett mer än en liten och därigenom lärt sig att undvika/skygga för vissa situationer(tror jag).

Fortsätt du fiska på de sätt du trivs med, så kör jag mitt race och vi är båda glada och nöjda! Lycka till med fisket!

Kommentera

Jögge: Varför fortsätta med sitt sätt, då utvecklas man ju aldrig

Håller på att testa mig fram men det är svårt att mäta skillnaden då man inte kan svara på om fisken hugger bättre eller sämre om man är tyst eller inte... vem vet, den kanske hade huggit ändå.

Kommentera

Ursprungligen postat av Zil
                  Jögge: Varför fortsätta med sitt sätt, då utvecklas man ju aldrig

Håller på att testa mig fram men det är svårt att mäta skillnaden då man inte kan svara på om fisken hugger bättre eller sämre om man är tyst eller inte... vem vet, den kanske hade huggit ändå.
                  Självklart har jag testat mig fram. Har fiskat gädda sedan 80 talet någorlunda seriöst och riktat efter stora sedan typ 96-97! Jag fick inte alls lika många och stora i början på kariären som idag. Beroende på bristande teknik, okunskap om gäddornas uppehålls platser i olika situationer och inte minst hur jag släppte ner ankaret med en metallisksmäll! (Ibland nästan planade man in på fiskeplatsen) Jag provar helatiden nya vinklingar på tex tackel och ändrar och finjusterar metoder. Jerkfiske började jag med inna många på denna sida hade slutat med röd/vit flöte. Så nog provar jag mig fram och kör intefast i gammla mönster i onödan, men återkomm med frågan om ca 20 år då har jag nog stutattill mig och körtfast i fiskemönstren, kanske?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 209 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art
                  av .art