Skaffa akvarium med abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skaffa akvarium med abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Skaffa akvarium med abborre

Som rubriken lyder ska jag nu ta upp akvariet som ligger nere i källaren som syrran har haft tidigare. Jag tänkte nu ha en eller två små abborrar i det. Någon här på forumet som själv har abborre i akvarium och har tips på hur man fångar upp rackarna? Man vill ju inte att de ska vara allt för stora, är det bara sätta sig och meta eller ska man köra med sänkhåv för att få upp dessa?

Kan tillägga att jag är 15 år om det har någon betydelse, och ja.. vi har ett till akvarium så ni behöver inte vara rädda att akvariet inte kommer att städas eller att fiskarna inte får mat

Tack på förhand!

jag och min bror har haft en hel del abborre i våra akvarium under åren, jag har lagt upp några bilder här på fiskesnack med
    vi metade bara upp dom, och det var inte ens riktat mot abborre som vi skulle ha till akvarium specifikt. så stick till närmaste sjö där du vet att det finns abborre och meta med lite mask så ska du nog få några stycken som går bra att ha

Kommentera

Ursprungligen postat av teraner Visa inlägg
      jag och min bror har haft en hel del abborre i våra akvarium under åren, jag har lagt upp några bilder här på fiskesnack med
      vi metade bara upp dom, och det var inte ens riktat mot abborre som vi skulle ha till akvarium specifikt. så stick till närmaste sjö där du vet att det finns abborre och meta med lite mask så ska du nog få några stycken som går bra att ha
      Okej tackar! Man kanske kan ställa lite fler frågor till dig eftersom du verkar vara lite erfaren, vad matar du dessa med och hur fungerar det med vattentemperaturen. Klarar de sig bra på 18 grader eller ska man skifta och lägga i några isbitar på vintern eller?

Kommentera

Jag har själv inte haft abborre i akvarium men jag håller på väldigt mycket med akvarium. Har för tillfället sju kar hemma,
        Vad jag hört så kan abborre vara svår att få att börja äta i akvarium. Dessutom är det en ganska aggressiv fisk vilket gör att om du håller flera i samma kar blir det lätt att en mobbar ihjäl de andra.
        Du kan mata dom med mask bland annat.
        Eftersom abborre är en kallvattensfisk så är de känsliga för höga temperaturer, de kan/bör alltså inte gå längre perioder i för varmt vatten. Det optimala vore att ha en kylare till akvariet som kan hålla en lagom temperatur året om, men dessa är dyra... Ibland verkar det gå bra att hålla dem året runt i 18 grader, andra gånger fungerar det inte.
        Sist men nästan viktigast är att du har ett tillräckligt stort akvarium för dem. Hur stort är det du har? Jag skulle inte ha dem i ett kar mindre än 250 liter.
        Om du vill läsa mer så står det en del info om du söker runt lite på zoopet.com

Kommentera

Ursprungligen postat av OscarD Visa inlägg
          Okej tackar! Man kanske kan ställa lite fler frågor till dig eftersom du verkar vara lite erfaren, vad matar du dessa med och hur fungerar det med vattentemperaturen. Klarar de sig bra på 18 grader eller ska man skifta och lägga i några isbitar på vintern eller?
          Fungerar bra med innetempraturer. Går att mata med både daggmask samt maggot och levande fisk dock inte haft någon lycka med död fisk.

Kommentera

haha nej du behöver inte lägga i några isbitar! klarar sig bra om det bara är vanlig temperatur. men se till att ha det bra syresatt, speciellt om det är/blir varmare för värmen tar lätt bort syret i vattnet. maten är enkelt löst, du kan ta mask, maggot, räka eller små små fiskbitar (mört och liknande) till och med tänk på att du säkert kommer vara tvungen att ''svälta'' fiskarna (ja det låter hemskt xD) i ca 1-2 veckor, annars kanske de inte äter något då de måste vänja sig vid deras nya hem. du ska givetvis mata fiskarna om dom blir för smala, man vill ju inte ha ihjäl dom

:EDIT: såg efter att jag postat detta att Skruttapan svarade under tiden jag skrev. han säger att man kan ha levande fisk vilket funkar utmärkt så länge abborrarna kan äta dom, plus att det är riktigt roligt att se!
            Senast ändrad av teraner; 2013-08-08, 19:22.

Kommentera

Okej tack för informationen! Så det är bättre att bara ha en? Tänkte först ha två stycken efter som abborren är en stimfisk, kanske inte funkar likadant i ett akvarium Okej 18 grader ska jag nog kunna ha det. Allt verkar ganska klart men man kanske ska lägga det här på is då man bara har ett akvarium ledigt på 60L.. Så 60 liter är alldeles för litet för en abborre?

Kommentera

Ja 60 liter blir ganska tight för abborre. Jag skulle valt att försöka få tag på spigg eller någon liknande liten fisk. då kan du dessutom ha flera av dem

Kommentera

Ursprungligen postat av teraner Visa inlägg
                  haha nej du behöver inte lägga i några isbitar! klarar sig bra om det bara är vanlig temperatur. men se till att ha det bra syresatt, speciellt om det är/blir varmare för värmen tar lätt bort syret i vattnet. maten är enkelt löst, du kan ta mask, maggot, räka eller små små fiskbitar (mört och liknande) till och med tänk på att du säkert kommer vara tvungen att ''svälta'' fiskarna (ja det låter hemskt xD) i ca 1-2 veckor, annars kanske de inte äter något då de måste vänja sig vid deras nya hem. du ska givetvis mata fiskarna om dom blir för smala, man vill ju inte ha ihjäl dom
                  Okej tack! Nu har man lärt sig lite, allting finns klart och färdigt är i princip bara att stoppa ner en abborre men är 60 liters akvarium för litet? Om det är så får jag nog lägga den här idén på hyllan ett tag. Det är inte så att när man ''svälter dom så där'' att de börjar käka på varandra? Man kanske inte ens ska fundera på att ha fler än 1 abborre i ett 60 liters akvarium. Om det nu funkar tänkte jag ändå bara ha de tills de blir runt 1 hg max och sedan släppa tillbaka de i sjön igen och hoppas att de överlever efter att inte behövt jaga egen mat och skydda sig mot andra fiskar :P

Kommentera

Okej tack! Nu har man lärt sig lite, allting finns klart och färdigt är i princip bara att stoppa ner en abborre men är 60 liters akvarium för litet? Om det är så får jag nog lägga den här idén på hyllan ett tag. Det är inte så att när man ''svälter dom så där'' att de börjar käka på varandra? Man kanske inte ens ska fundera på att ha fler än 1 abborre i ett 60 liters akvarium. Om det nu funkar tänkte jag ändå bara ha de tills de blir runt 1 hg max och sedan släppa tillbaka de i sjön igen och hoppas att de överlever efter att inte behövt jaga egen mat och skydda sig mot andra fiskar :P

du bör nog ha ett större akvarium om du ska ha fisk upp till 1hg, vi har två st borrar på 8cm i ett 60L här hemma men det är nog gränsen

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 128 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art