rödlistade fiskar. Varför inte bojkotta skiten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

rödlistade fiskar. Varför inte bojkotta skiten?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det är rätt mycket ben i mört..

Det där med Ål är ju larvigt faktiskt om det är sant.
    Men om du kikar på reservat diskussionerna ovan vill kommunerna helst ha fritids fiske kvar åtminstonde till viss del.

Kommentera

Referenser

Hej Esobus och övriga intresserade!

På denna sida om man klickar på "Länk till publikationer" kan man nå de senaste dokumenten, bla den stora rapporten om just abborre och gädda Rekryteringsproblem hos Östersjöns kustfiskbestånd" samt även mitt examensarbete som lades ut i dagarna. Om man vill gå vidare i vissa frågot kan referenslistorna i dessa dokument vara till nytta.

Mvh Olof

Kommentera

Så bra!

Får läsa på riktigt sedan!
        MEN du jobbar med planktonen, har ni sett något?
        En kort sammanfattning av ett mycket intressant sorgebarn skulle vara skoj!

ed, Arbetet ser ju trevligt ut! Hoppas det går att läsa B&W, färglasern ligger nere. Gillar appendix! Så om jag tar fram zoohåven och mitt trogna zeiss mikroskåp vilka plankon vill jag hitta och vilka inte?

Måste läsa noggrannare, men har du sett indikationer på varför olika orter har olika plankton bas, speciellt om det är ett nytt påfund?
        Det andra är, kan man dra någon paralell i dett och med det faktum att strömmingen på senare år blir mindre fet?

Btw, och hur blir Olof, E? Fast det är på länksidan, och inte arbetet.
        Senast ändrad av esobus; 2005-05-18, 12:34.

Kommentera

Man kan säga att det har skett stora förändringar i växt och djurplanktonsamhällena i vissa områden i Östersjön. De har visat sig att de drabbade områderna saknar de viktiga lite större djurplanktonen som copepoder och cladocerer. Zooplanktonsamhället där består nästan enbart av små rotatorier, vilka mitt försök inte visat sig alls lämplig som föda för abborren vid nykläckt stadium. Om ingen tillväxt sker när abborren just börjat äta extern föda är det mycket osannolikt att den kommer överleva och bli stor.

De områden som är drabbade är främst kuststräckor som är exponerade mot utsjön. Detta är främst kustträckor runt Kalmar sund, Öland, Gotland, Åland samt Sthlms yttre skärgård. Där rekryteringen av abborre fungerar är det i vikar som är skyddade. Dessa har en mer intern produktion av djurplankton. Det har föreslagits att zooplanktonsamhällena vid de exponerade kusterna är beroende av djurplankton från utsjön, att föras dit med strömmar. Samtidigt har vissa viktiga djurplankton för abborrens tidiga utveckling minskat drastiskt i Utsjön, dels p.g.a minskade strömmar, salthalt och predation av skarpsill.
          Övergödning tror man kunna påverka djurplanktonsamhällena genom minskat näringsinnehåll (viktiga fettsyror i mindre konc.) samt även artskiften.
          Så ser det ut idag!

Visst kan du gå ut och fånga lite djurplankton att analysera! Bra släkten att hitta vid denna tiden är som nämnt ovan cladocerer som Bosmina och copepodnauplier, som är båda viktiga för abborren. Men att man hittar dem behöver ju inte betyda att det finns många av dem, går att fixa ett räknetäckglas så kan man räkna ut antal/liter etc

Silltillväxten är jag inte så inläst på, men artikeln "Decreasing weight-at-age of Atlantic herring (Clupea harengus) from the Baltic Sea between 1986 and 1996: a statistical analysis. M. Cardinale, and F. Arrhenius" behandlar det bra, finns många teorier, salthalt, födotillgång, strömmar, konkurrens etc.

Kul att du gillade min rapport, har tagit ett tag att få ihop allt..
          Appropå E på fiskeriverket sida så är det ett stavfel, ska vara O Rättas nog till inom kort!

Edit: Jag råkade kryssa fönstret, fick skriva om alltihop en gång till..
          Senast ändrad av Olof; 2005-05-18, 21:35.

Kommentera

Den bifogade trassel kartan var intressant!

Jag lovar att läsa det mer noggrant litet senare. Just nu är det mycket som 'drar'..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            15 209 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg .art
            av .art