makalösa abborar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

makalösa abborar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• makalösa abborar

Nu ska jag berätta om i förrgår (tisdags).
    Min vana trogen var jag ute och flötesrodde på ST. Rängen söder om linköping.
    Gäddorna behagade inte vara med och jag såg stora regnmolnsom tornade upp sig i horisonten, dags i gitta tänkte jag. Plockade ihop grejjerna o drog igång motorn, nästan hemma drabbades jag av fiskemani. Inte fan ska man komma hem efter flera timmar och inte ha kännt ett hugg! Jag slände på en liten blå shadjigg (modellen med "räfflor" i) på UL spöt, och tänkte att nog fan hinner jag dra några kast över grundet här, det var vindstilla och löjorna sprattlade friskt i ytan. Första kastet: en gädda runt 2kg, nästfäljande 20 kast: 8 aborrar mellan 0,4 och 0,7kg. jag har fiskat många och långa pass efter dessa aborrar, dragrodd, mete, spinn, ALLT har jag försökt med och varit glad om jag fått EN fisk i det spektrat (om man bortser från monsteraborren jag fick i höstas på 1,45 http://www.fiskesnack.com/fotogaller...id=7&sort=date )
    Alla aborrarm tog den lilla jiggen på väg ner mot botten inom ett område på kanske 3x3m, Abborar i den kalibern går väl för tusan inte i stim? och nappviljan när regnet är på väg brukar ju inte vara den största.
    är det någon som har en bra förklaring till det inträffade, maken till koncentration av fisk på en sån liten yta!
    någon som vart med om något liknande?
    (kan föresten med gott samvete säga att alla aborrar simmar kvar i sjön)
    Jag är fortfarande paff!

Kul.

Kraftiga väderomslag brukar kunna sätta fart på fisken!
    Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

Jodå, även större abborrar kan gå i stim, jag och olivfishing (även kallad Krokko) var ute en höstdag och jiggade, helt plötsligt så kokade vattnet och
      olivfishing krokade sitt PB 1,525 och den var i medelstorlek i stimmet på 10-15 fiskar. Själv fick jag plåster på såren med en på 1,050....
      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Jo stora abborrar i stim är inte alls ovanligt, när man väl hittar dem kan man dra bra många iaf vintertid på pimpel. Tror dina borrar gått in på grynnan för lek. Borde vara dags snart. Har för mig att de leker när ytvattnet är 8-10 grader om jag inte minns fel.

Kommentera

Ursprungligen postat av danbanan
          Nu ska jag berätta om i förrgår (tisdags).
          Min vana trogen var jag ute och flötesrodde på ST. Rängen söder om linköping.
          Gäddorna behagade inte vara med och jag såg stora regnmolnsom tornade upp sig i horisonten, dags i gitta tänkte jag. Plockade ihop grejjerna o drog igång motorn, nästan hemma drabbades jag av fiskemani. Inte fan ska man komma hem efter flera timmar och inte ha kännt ett hugg! Jag slände på en liten blå shadjigg (modellen med "räfflor" i) på UL spöt, och tänkte att nog fan hinner jag dra några kast över grundet här, det var vindstilla och löjorna sprattlade friskt i ytan. Första kastet: en gädda runt 2kg, nästfäljande 20 kast: 8 aborrar mellan 0,4 och 0,7kg. jag har fiskat många och långa pass efter dessa aborrar, dragrodd, mete, spinn, ALLT har jag försökt med och varit glad om jag fått EN fisk i det spektrat (om man bortser från monsteraborren jag fick i höstas på 1,45 http://www.fiskesnack.com/fotogaller...id=7&sort=date )
          Alla aborrarm tog den lilla jiggen på väg ner mot botten inom ett område på kanske 3x3m, Abborar i den kalibern går väl för tusan inte i stim? och nappviljan när regnet är på väg brukar ju inte vara den största.
          är det någon som har en bra förklaring till det inträffade, maken till koncentration av fisk på en sån liten yta!
          någon som vart med om något liknande?
          (kan föresten med gott samvete säga att alla aborrar simmar kvar i sjön)
          Jag är fortfarande paff!

Händer att man får mer än 1 5hg+ borre på samma ytan även op sommaren. Men det är naturligtvis vanligare på vårkanten då lekabborrarna samlas i stlrre kjoncentrationer innan leken på lämpliga plaster
          sigpic

Kommentera

Vart leker borrarna då? Såg att nån ovanför sa grynnor ... andra platser? Har varit helt dött med borre på mina "hotspots" ... visserligen är jag ute tidigare än vanligt. Hur e det med tempraturer? såg att nån skrev 10 grader i ytan så leker dom?
            Gone Fishing!

Kommentera

Abborren leker grunt, gärna där årsgammal vegetation finns att tillgå. Honorna lägger romstrumpan runt vasstrån i en cirkel som klibbar fast på vassen. Jag har märkt att abborren gillar grunda lekplatser som har tillgång till en djupbrant precis. Detta kanske är för att kunna retirera snabbt om någon fara hotar. Lektoppen varierar, men i Östersjön iaf mitten av maj-juni.

Skickar med en bild på en typisk romsträng samt en lekplats. Djupet vid vassen är kanske bara 20 cm, och sluttar ut i en djupränna på 2-3 meters djup!
              Bifogade filer

Kommentera

Tackar och bockar Olof

Förklarar kanske varför jag inte lyckas ta någon än
                Gone Fishing!

Kommentera

när vi fiskar borre fiskar vi uteslutande med blå/vita shadjiggar.. gav mig ett par fina borrar förra sommarn topp på dryga 5hg
                  Bifogade filer
                  Fish On!

Kommentera

Ursprungligen postat av Ixu
                    när vi fiskar borre fiskar vi uteslutande med blå/vita shadjiggar.. gav mig ett par fina borrar förra sommarn topp på dryga 5hg
                    Missförstå mig inte men det där ser ut som Fladens stenhårda Shaddar? :S

Prova en annan jigg och dra större borre
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 021 visningar
                    1 gilla