Verticalfiske hjälp... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Verticalfiske hjälp...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Verticalfiske hjälp...

Tja!
    Har i år börjat med verticalfiske och det är riktigt kul och spännande! Har ett riktigt bra ekolod och båt så jag ser mycke fisk och det är sjukt spännande när man ser att fisken visar intresse och rör sig upp mot betet!
    Problemet är bara att jag inte får nån fisk! Jag har haft några ryck och väldigt försiktiga hugg men ingen fast fisk...
    Jag begriper inte vad jag gör för fel... Jag ser ju att fisken finns där och vissa visar intresse men...
    Jag kör med lite olika storlekar och färger på jiggar (typ shad-modeller). Jag studsar dem i botten, jag håller dem nästan helt still strax över botten och även upp till nån meter över. Jag pimplar dem i olika hastighet... men ingen fisk!
    Kan problemet ligga i att jag fiskar i Dalälven runt Avesta vilket enligt mig kan vara ett av sveriges sämsta fiskevatten?
    Jag ska ut och testa igen imorgon efter en månads uppehåll så tips mottages :-)

//johnny

Du nämner ingenstans vilken fisk du jagar?
    Vanligast är väl gös antar jag, och där är mitt nästa tips att släppa ner jiggen till ekot och sen sitta blick stilla. Hugger det inte så veva upp en bra bit och släpp ned igen och sitt blick stilla.

Visst funkar andra saker ibland med. Men absolut stilla funkar mest ofta.

Vad gäller abborre vill den hellre ha kontinuerlig rörelse, för det mesta.
    Gädda villa rörelse med långa stopp, och den hugger ofta när man startar igen efter stopp.

Allt funkar givetvis tvärt om också.
    Men detta tycker jag funkar hyfsat ofta att ha som tanke mellan de olika arterna.
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Just nu är fisket runt Alingsås iaf sjukt trögt. Var ute igår morse på Mjörn och idag på Anten. 10 timmars fiske och en fisk typ sämsta fisket jag varit med om.
      Bloggen | Portfolio

Kommentera

@Bowen
        Håller du helt still även med fin-S typ jigg när det inte blåser alls, så jiggen verkligen är helt still?
        Bloggen | Portfolio

Kommentera

Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
          @Bowen
          Håller du helt still även med fin-S typ jigg när det inte blåser alls, så jiggen verkligen är helt still?
          Ja som standard. Märker att det hugger bäst när man lyckas var still på rätt höjd över fisken, när det blåser försöker jag agera gyro typ, och får mest fisk när jag är som mest stilla.

Men någon gång när fisken är alert men inte hugger, så har jag triggar med ett litet ryck precis när man ser ekot visa intresse och då smackar det till med ett karatehugg. Väldigt sällan har dessa tillfällen inträffat dock.

Men detta är bara mina empiriska erfarenheter och teorier. Ingen exakt enda sanning på något sätt.
          Senast ändrad av Bowen; 2013-08-02, 17:41.
          Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
          &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
          ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
          Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
            Men någon gång när fisken är alert men inte hugger, så har jag triggar med ett litet ryck precis när man ser ekot visa intresse och då smackar det till med ett karatehugg. Väldigt sällan har dessa tillfällen inträffat dock.
            Precis just så gjorde jag senaste gången jag var ute, såg ett fint eko.. ner med jiggen, la mig 1-1½ meter över blickstilla.. höll andan.. fisken intresserade sig gick upp för att titta.. då gjorde jag ett litet ryck och JVLAR !"#%!" vilket karatehugg! så lite sanning är det nog allt i det

Kommentera

Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
              Du nämner ingenstans vilken fisk du jagar?
              Vanligast är väl gös antar jag, och där är mitt nästa tips att släppa ner jiggen till ekot och sen sitta blick stilla. Hugger det inte så veva upp en bra bit och släpp ned igen och sitt blick stilla.

Visst funkar andra saker ibland med. Men absolut stilla funkar mest ofta.

Vad gäller abborre vill den hellre ha kontinuerlig rörelse, för det mesta.
              Gädda villa rörelse med långa stopp, och den hugger ofta när man startar igen efter stopp.

Allt funkar givetvis tvärt om också.
              Men detta tycker jag funkar hyfsat ofta att ha som tanke mellan de olika arterna.
              Ok, Tack för svaret! Ska testa imorgon som sagt :-) Och ja, det är väll gös jag siktar på men en fet bonusgädda skulle inte svida heller :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av octa Visa inlägg
                Ok, Tack för svaret! Ska testa imorgon som sagt :-) Och ja, det är väll gös jag siktar på men en fet bonusgädda skulle inte svida heller :-)
                Det svider alltid när man har en fet fisk på och det visar sig vara en gädda...
                Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Nja, inte om den är RIKTIGT fet :-)

Kommentera

Vilken storlek och typ av jigg är att föredra i erat tycke när man jagar gös? Jag har som sagt nästan bara shad...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 014 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art