Havsöring, sommartid !? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöring, sommartid !?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Flygfisken
    Japp, det känner jag igen, han hade en stor båt, och grova spön att fiska med!
    han fick väldigt fina havsöringar på uppåt 7-8 kilo ibland, och väldigt fina gäddor och abborrar, han koncentrerade sig liksom på rovfiskarna som hängde runtomkring strömmingsstimmen! väldigt intressant var den artikeln iaf.
    Kan det vara artikeln med "Värtanlegenden" Bertil Person ni tänker på?
    Han metade ofta med strömming kring Blomskär på försommaren. Han fick en del stort. Inte bara öringar...

Kommentera

Ursprungligen postat av Flyrodder
      Exempelvis sydkusten i Skåne skiljer sig från Stockholms skärgård genom att de ständiga bränningarna skapar sämre levnadsbetingelser för småfisk. Huvudfödan för de kustnära öringarna är där kräftdjur som också äter plankton fritt i vattnet under de mörka timmarna. I Stockholms skärgård är strömmingen basföda, men en del menar att fisken ändrat diet det senaste årtiondet när strömmingen minskat. Närheten till havet ger dessutom en lägre temperatur under sommarhalvåret än i Stockholms inre skärgård där den låga syrehalten försämrar fiskens tillgodogörande av födan. Stockholmsöringen lämnar därför den inte skärgården när tempen går över 10-12 grader. Ofta ser man hoppande öringar i mellanskärgårn redan i Juli, men det är oftast tidiga lekvandrare. Undantaget är ovanligt kalla somrar då det tagits öringar på Ingarö bl.a. Om man ska fiska riktat efter stockholmssöring under sommartid ska man fiska lång ut, nattetid till tidig morgon då fisken går in och vilar och smälter födan på tång- och ålgräsfladerna. Jag har flera gånger i skymningen sett hoppande blanka öringar i skymningen landnära vid Sandhamn och har hört talas om bra fångster långt ut sommartid.
      Intressanta teorier!
      Som kuriosa kan nämnas att jag fått öring på spinnspö under 11 av årets månader. Den som saknas är, -just det, Juni. Har försökt spräcka nollan en tid, men det faller nog mest under epitetet "fix idé". Spontant tror jag att de Juli/Augusti-öringarna jag fått har varit sk. lekvandrare...

Kommentera

Ursprungligen postat av prylis
        Kan det vara artikeln med "Värtanlegenden" Bertil Person ni tänker på?
        Han metade ofta med strömming kring Blomskär på försommaren. Han fick en del stort. Inte bara öringar...

Han hade även med sig turister och folk som var villig att betala en slant för att få uppleva bra mete med strömming.

Kommentera

Ursprungligen postat av Flygfisken
          Han hade även med sig turister och folk som var villig att betala en slant för att få uppleva bra mete med strömming.
          För egen del har jag planer på att ta ut vissa som "gör så gott de kan" på en heldag på värtan... Inga namn, men ALQ, BBRF, Lambar och KG? kommer iaf. att bli tillfrågade...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          64 svar
          15 209 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg .art
          av .art