Havsöring, sommartid !? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöring, sommartid !?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Havsöring, sommartid !?

Suttit och läst litteratur och funderat. Havsöringen smiter ut i strömmimngsstimmen snart, beroende på strömmingstillgång och vattentemperatur.
    Det verkar åxå som att havsöringen går in på grunt vatten titt som tätt under sommaren under nätterna för att vila i tångruskorna. Min lilla ide är att det borde vara möjligt att flugfiska på dessa öringar, på nätterna. Vad som behövs är att hitta troliga viloplatser.....

Vad tror ni om detta, det borde vara helt moöjligt, är det någon som har testat detta tidigare ?? Vilplatserna borde ligga i anslutning till stora fjärdar, gärna grundklackar med djupt vatten utanför, kanske hyffsat skyddade för dyningar också.
    Visserligen tas det inte mycket HÖ på sommartid, men det kan ju åxå bero på att man inte fiskar på dessa områden nattetid, eller ? Funderar på att testa detta, ska bara börja identifiera möjliga viloplaster runt kända havsöringsfjärdar, typ gålö, muskö. Dessa borde vara bra då strömmingen snurrar runt där med.

Vad tror ni, hör gärna fler åsikter om detta..

Finns en artikel om detta i en äldre Fiske-feber då det är en kille som fiskar öringarna med kastdobb och fluga.

Försök hitta den tidningen, står massor av tips där.

Känner f.ö. en som fick massa stora havsöringar på sommaren en gång då han av en slump såg massa som var uppe i ytan och vakade. Då fiskade han flera dagar i sträck men landade även flera 5+, men han sa det att man fick kasta en miljon kast inan fisken satt.

Har själv både spinnfiskat och flugfiskat på sommarvakande havsöringar runt Gotland, dock utan resultat. Dom kommer ofta upp vid pallkanter nattetid där.

Kommentera

Tveksamt

Har hört talas om dylika satsningar och det verkar som om det isåfall är ute vid de yttersta skären som man kan ha framgång. Jag fiskar mycket havsöring och jag skulle vilja påstå att det redan nu börjar bli kört. Det handlar inte om i första hand huruvida öringen går landnära utan mer om huruvida de är intresserade att hugga på konstgjort när de är inne i strömmingsracet, ju närmare sommaren man kommer desto mer verkar det vara så att de verkligen vill vila när de går landnära.

Kommentera

Ursprungligen postat av SlippoRagg
        Har hört talas om dylika satsningar och det verkar som om det isåfall är ute vid de yttersta skären som man kan ha framgång. Jag fiskar mycket havsöring och jag skulle vilja påstå att det redan nu börjar bli kört. Det handlar inte om i första hand huruvida öringen går landnära utan mer om huruvida de är intresserade att hugga på konstgjort när de är inne i strömmingsracet, ju närmare sommaren man kommer desto mer verkar det vara så att de verkligen vill vila när de går landnära.
        Öringen blir mera selektiv och ännu knepigare med stigande vattentemp. Att de lever mera pelagiskt sommartid gör ju inte sommarfisket lättare direkt. Visst slumpfångas det en och annan fisk sommartid, speciellt kvällstid. Vissa har kört djuptrolling i typ Jungfru-Nämdöfjärden mitt i Juli med gott resultat. Det är nog ganska svårt att få någon vid landfiske sommartid, men testa kan man alltid..

Kommentera

En bra början skulle ju kunna vara om vi hjälptes åt att sammla platser där vi sett HÖ vaka sommartid.

Det lär knappast vara så att man vill hålla platserna hemliga, eftersom fisket efter HÖ sommartid inte är hög prioriterat direkt.

Kommentera

Hold your horses

Ursprungligen postat av Storfiskaren
            Jag har fiskat sommartid mellan kl22.30 och 00.30 och fångat fina starka havsöringar. Jag har förlagt fisket till samma ställe som jag fiskat dem under våren. I mitt fall är det Stenungssund. Nu är klockslagen inte direkt "nattetid" men jag har haft lyckade fisketurer på mina givna klockslag.

Lycka till!!

Skall nämnas att det är inte tal om sjunktafs elle dyl. De smackar på i ytläge så det plumsar i mörkret. Flugorna jag använt med lyckat resultat är de som varit av inslag av vitt/silver med en stjärt av rött inslag baktill.

Återigen! Lycka till !!!
            Men vänta nu, pratar vi om västkusten eller ostkusten ??? Jag trodde vi talade om Stockholms skärgård och där är helt andra betingelser än på västkusten ....

Kommentera

Strömmingen då?

Har aldrig i hela mitt liv fiskat efter havsöring, så idiotförklara gärna denna komentar: men om nu havsöringen går ut och kalasar strömming, varför inte leta upp strömmingen, och meta med just strömming? (givtvis från båt då iofs)

Kommentera

Jodå, jag pratar om stockholms skärgård. Visst är det andra betingelser här, men man kan säkerligen dra lärdom av våra sydligare fiskebröders erfarenheter.

Meta med strömming är känt, men jag vill ta dem på fluga

Kommentera

Aldrigfåtthavsöring

Har för mig att det stog en artikel om Havsöring på sommartid, i sthlms skärgård. Och det var just kring strömmingsstimmen han fiskade efter dom. Det var i gamla fiskejournalen tror jag.
                  Skitfiske.

Kommentera

Ursprungligen postat av guest
                    Har för mig att det stog en artikel om Havsöring på sommartid, i sthlms skärgård. Och det var just kring strömmingsstimmen han fiskade efter dom. Det var i gamla fiskejournalen tror jag.
                    Skitfiske.

Japp, det känner jag igen, han hade en stor båt, och grova spön att fiska med!
                    han fick väldigt fina havsöringar på uppåt 7-8 kilo ibland, och väldigt fina gäddor och abborrar, han koncentrerade sig liksom på rovfiskarna som hängde runtomkring strömmingsstimmen! väldigt intressant var den artikeln iaf.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 132 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art