Dagens lärdomar från ett trevligt torskfiske utanför Barsebäck - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dagens lärdomar från ett trevligt torskfiske utanför Barsebäck

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dagens lärdomar från ett trevligt torskfiske utanför Barsebäck

Var ute med Spinnaren från Limhamn idag och drog en hel del torsk. Puttrade ner mot Barsebäck i två knops motström men väl på plats var det ändå ganska gynnsamma förhållanden med mycket bulor och bra storlek på fisken.

Kom hem med en hel del fin fisk och några goda lärdomar på köpet.

Har länge tänkt testa det här med assist hooks som alla speedjiggare kör med. Alltså en kroklös pilk med en enkelkrok dinglande vid sidan istället. Vad som lockade mig var att kunna förvara alla pilkar kroklösa i lådorna så att man slipper alla sammantrasslade rostiga trekrokar som det annars alltid blir. Istället kan man satsa på fina (och dyra) krokar eftersom man egentligen klarar sig med endast en krok även om man byter pilk 10 ggr.

Jag ville också på allvar testa att bara köra med cirkelkrokar på både pilk och upphängare. Detta för att slippa alla felkrokningar och istället få fina läppkrokningar som är lätta att kroka av och som gör det lättare att sätta tillbaka småtorsk.

Så jag riggade några gummiräkor med Owner SSW cirkelkrok 7/0 samt tillverkade några assist hooks med samma krok, lite 50lbs dacronlina jag hade liggande samt lite krympslang.

Resultatet blev över förväntan. Fick torsk på både upphängare och pilk och de krokade i stort sett sig själva och alla kom upp med kroken dinglande i mungipan där kroken ska sitta. Det kom annars upp en hel del felkrokad fisk på båten som det tyvärr ofta gör vid bulefiske.

En annan lärdom jag fick är att aldrig använda beteslås eller hakar vid havsfiske. Jag vet inte hur många gånger jag har läst det på andra ställen med jag tänkte väl att de små Öresundstorskarna inte rår på ett kraftigt beteslås. Jag fick en dublett där båda torskarna var av fin storlek (5+3 kg kanske) och när de kom upp stod den nedre beteshaken vidöppen i kanske 85 grader. Pilken hade redan försvunnit, assist kroken hängde däremot kvar med torsken som tur var. Hädanefter blir det bara fjäderringar på allt.
    A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Bjussa på en bild! Hur långt ner längs med pilken hänger kroken?
    Googlade assist hooks och det ser ju onekligen intressant ut.
    Både för enkelheten i förvaring och snyggare krokningar, precis som du skriver.

Det händer väl inte jätteofta att jag är ute på sundet och hivar upp torsk men det är aldrig fel med förbättringar, oavsett område.

Kommentera

Ok. här är ett par bilder...

Click image for larger version

Name:	IMG_20130802_152137.jpg
Views:	1
Size:	436,2 KB
ID:	1769254
      Här är assist kroken påhängd bredvid ett 110g Wiggler. Jag mätte lite dåligt när jag knöt den (och glömde räkna med lekandet), egentligen ville jag ha den lite kortare. Men det funkade ändå.
      OBS! Ett möjligt problem som jag råkade ut för en gång var att kroken krokade sig runt själva pilken och iom att det är en cirkelkrok fastnar den i så fall där. En "vanlig" assist hook har inte det problemet. Upplever jag det som ett återkommande problem så kanske man får tänka om kring cirkelkroken som assist hook på en pilk...

Name:	IMG_20130802_152204.jpg
Size:	343,7 KB
ID:	1769255
      Här är den upphängaren jag körde med. Tog nog de flesta torskarna på denna.

Jag ska nog beställa hem lite 150-200lb kevlarlina från Kina och knyta ett gäng assist hooks på redigt vis. Inte för att brottgränsen är så viktig men en 150lb kevlar lina tål en hel del stryk om man säger så...
      A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Har också beställt några förpackningar av denna krok: http://www.subprof.com/tienda/produc...SSY+HOOK+9260+

De säljer även färdiga assist hooks till rimliga priser plus att de ligger i EU.

Kommentera

Du tacklar som jag gör när jag fiskar torsk/sej med pilk men jag håller med dig om att din stinger/assist hook blev lite lång (men funkar säkert oftast ändå).

Ville bara kolla så att du även är med på att haken är en svag länk - använd fjäderringar och solida ringar endast. Det går snabbt att skifta ändå med rätt fjäderringstång.
          Sätt förresten aldrig en stinger direkt i fjäderringen - jobbar sig genom ringen under drillning och...

Solid ring

Name:	solid_ring.jpg
Size:	3,2 KB
ID:	1769279

Finns exempelvis här (inklusive några tips)
          Senast ändrad av Hejan; 2013-08-03, 08:20.

Kommentera

Jo solida ringar är tjusigt, men tycker att ett lekande funkar bra också. Har kollat runt efter solida ringar i Sverige men verkar inte finnas nånstans. Om jag lägger en större order från Ebay el annat ställe så passar jag nog på att beställa ett gäng ringar också. Men känns inte värt att beställa endast några paket ringar med tanke på frakt o annat meck.

Nä, hakar och beteslås sätter jag aldrig på igen. I alla fall inte på en länk som ska hålla krok/fisk under en fight. Kanske för att hänga på kroklösa pilkar om assist kroken sitter i en fjäderring bredvid.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hejan Visa inlägg
              Ville bara kolla så att du även är med på att haken är en svag länk - använd fjäderringar och solida ringar endast. Det går snabbt att skifta ändå med rätt fjäderringstång.
              Sätt förresten aldrig en stinger direkt i fjäderringen - jobbar sig genom ringen under drillning och...
              Personligen tycker att de ovala fjäderringarna från Dart eller Lundgrens fungerar riktigt bra att fästa stingers i, särskilt om tafsmaterialet är rätt så grovt. En gång har stingern börjat "vandra runt" i fjäderringen men den var ändå inte i närheten av att lossna, men 100% säkert är det inte skulle jag tro.

Kommentera

Ursprungligen postat av JAWest Visa inlägg
                Personligen tycker att de ovala fjäderringarna från Dart eller Lundgrens fungerar riktigt bra att fästa stingers i, särskilt om tafsmaterialet är rätt så grovt. En gång har stingern börjat "vandra runt" i fjäderringen men den var ändå inte i närheten av att lossna, men 100% säkert är det inte skulle jag tro.
                Du gör givetvis som du själv vill men själv gör jag då inte om det efter att ha tappat en grov sej på det viset.

Ovala ringar kan möjligen vara bättre. Lekande funkar säkert fint.

Kommentera

Ok, fick hem lite leveranser i dagarna från Spanien. Lite lös krok (VMC faultless O'shaugnessy hook 9260) samt några färdiga Owner assist hooks.

Name:	IMG_20130807_170431.jpg
Size:	434,4 KB
ID:	1769394
                  Kroklådan. Aldrig mer pilkar med krokar som trasslar in sig i allting i lådan.

Name:	IMG_20130807_170209.jpg
Size:	355,4 KB
ID:	1769393
                  Några provriggade pilkar. Mitten och till vänster egenknutet, Owner till höger. Den till vänster pimpade jag med lite mylarslang.

Name:	IMG_20130807_170540.jpg
Size:	543,4 KB
ID:	1769395
                  Pilklådan. Inget trassel. Inga rostiga trekrokar.

Kalle

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 014 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art
                  av .art