Hur fiskar man torsk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur fiskar man torsk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur fiskar man torsk?

Ja som rubriken lyder... hur fiskar man torsk?
    Vilket drag/bete är bäst och vilken teknik ska man använda sig av?
    Jag fiskar mest i Västhamnen i Helsingborg och har sett folk få upp torsk och skulle vilja ge mig på ett försök.

Tacksam för alla svar

Hittade efter mycket efterforskning denna sida som säkert kan hjälpa dig.

http://bit.ly/142eySq

Kommentera

Då kanske vi ska stänga ner FS helt och hållet eftersom Google finns och har svar på allt. Är väl inget fel att fråga. Och att googla på "fiska torsk" är nog en lite väl vid sökfras om man söker info om torskfisk från land i Hbg.

Till TS: Fiskar inte i Hbg själv men om du fiskar från land skulle jag tippa på att kvällar och morgnar är bäst. Klassiska torskdrag som Wiggler 40-60g. Kanske en liten gummiräka som upphängare.

Snacka även med de som drar upp torsk på plats. De flesta jag har snackat med delar gärna med sig av tips och erfarenheter.

/Kalle
      A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Hej!

Sån wiggler funkar jag brukar lyxa till med att beta den med räka, lite pyssel att få den att sitta kvar bara men får knyta å ha sig, Annars kan du ju kasta i något bottenmete också om det går... beta med räka eller strömming.

Kommentera

Man kan även söka här på fiskesnack, men de resultaten kommer också upp på google.. första träffen jag fick beskrev tydligt hur man gjorde för att fiska torsk.. vilket gjorde att jag lärde mig något idag också.. så att söka är inte så dumt.. det är när man inte hittar informationen som man söker efter (om man tar 3 minuter av sitt dyrbara liv till att söka) som man kan ställa frågor i forum och låta andra delge eller söka upp informationen åt en.

Eftersom TS är tacksam för alla svar så var väll det ett svar om något. Många blir tillochmed förvånade över hur enkelt redan befintlig information finns och därför missat helt att testa att söka efter den. Jag har också gott samma väg men lärt mig och är idag en bättre människa , sen handlar det lite om glimten i ögat, det var ju knappast så att jag bad TS dra åt fanders och söka efter informationen innan han fick ställa sina frågor.

Kommentera

Nä jag tror inte det var din avsikt heller, däremot tycker jag kanske att det vore ännu bättre att skriva ner ett snabbt tips rörande det han frågade om än att lägga ner samma tid på att snickra ihop en "google it" länk.

/Kalle
            A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Tack för tipsen... ska in till affären där jag handlar mina drag imorgon och kommer nog även rådfråga honom... men wiggler och räka ska jag lägga på minnet

Kommentera

Ursprungligen postat av Kalle Mandelstam Visa inlägg
                Nä jag tror inte det var din avsikt heller, däremot tycker jag kanske att det vore ännu bättre att skriva ner ett snabbt tips rörande det han frågade om än att lägga ner samma tid på att snickra ihop en "google it" länk.

/Kalle
                Jag håller med det hade varit lite snyggare och snällare, jag skyller på att jag inte hade fått mitt kaffe än :P

Kommentera

wiggler och räka ska jag lägga på minnet
                  Krabbefärgad wiggler 40-60 gr
                  Click image for larger version

Name:	1513-1 - 1571-1_originalkrabbafluo.jpg
Views:	1
Size:	5,0 KB
ID:	1769242

Ev. jiggar med 40-60 gr skalle , dessa brukar funka http://www.fiskedags.nu/sv/beten/jig...rop-shot/shad/

Torsken går nere på botten så fiska djupt, om det inte är för skitigt tycker jag jiggar är att föredra, man bara låter dom sjunka ner på botten, rycker uppåt några gånger, sedan vevar man in slaklinan under tiden den sjunker ner för att sedan rycka igen OSV.

Om wiggler skippa räkan och släng på en gummimak, det är bara att fästa den i den övre ringen på draget, ev ha den som upphängare.

Click image for larger version

Name:	gummimakksandeels.jpg
Views:	1
Size:	45,6 KB
ID:	1769241
                  Senast ändrad av jorgen.mansson; 2013-08-01, 17:22.

Kommentera

Då jag fick min Torsk på dryga 20 kg > http://www.fiskesnack.com/fotoalbum/...id=0&sort=date
                    fiskade jag uteslutande med en stor jigg och 2 st häcklor.
                    Just den där damen högg på en svart/vit sej imitation, att hon plockade upp den just då jag körde med mitt gäddspö gjorde resan fulländad!
                    Senast ändrad av msjodin; 2013-08-01, 18:37.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 014 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art