Yamaha F50 AETL 4-takt -04 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Yamaha F50 AETL 4-takt -04

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Yamaha F50 AETL 4-takt -04

Hej på er.

Tänkte höra med er som har Yamaha-motorer 4-takt om ni har samma problem som jag.
    Det som händer med min motor är att var och varannan gång jag ska starta, efter att tex ha driftat av ett område och ska göra en förflyttning, så missar den att starta på första vridet, startmotorn släpper helt enkelt från svänghjulet och så fortsätter startmotorn att snurra så länge man vrider nyckeln, men den startar alltid på 2:a vridet. Det brukar röra sig om 5-10 minuter som motorn varit avstängd.
    Motorn har betett sig på samma sätt sedan den var ny och Yamaha menar att det inte är något fel, utan att detta kan inträffa.

Om det är någon som haft liknande problem skulle det vara intressant att få reda på det.

Micke

har samma probbs med min motor på moppen.. fast den kan ta på första ibland men sen på andra missa och ta på tredje igen.. har också en fyrtaktsmotor.. det är förövrigt yamma som gör den motorn också tror jag.. just elstart verkar vara lite kinkigt
    Fish On!

Kommentera

Yamahas utombordare har ju sitt "primestart" som påstås ge så pålitliga starter.......

Micke.

Kommentera

Inga problem än så länge!

Kommentera

Har en F-50 Yamaha -01 och jag har exakt samma problem och har haft sedan motorn var ny. Den är 100% ig att starta men just det när man startar och stoppar med jämna mellanrum så hoppar den över första försöket men tar alltid på 2:a. Jag håller med dig att det kan vara irriterande men vet inte vad man kan göra åt problemet.
          Buster L och jag är polare!

Kommentera

Jag tror ju inte att man skulle acceptera detta på en lika ny bil eller mc. Speciellt inte när Yamaha påstår sig ha så pålitliga motorer i sin reklam.
            Visst kan man ju tycka att problemet inte är så stort, den startar ju till slut ialla fall.
            Jag verkar inte vara själv om problemet ialla fall.

Micke.

Kommentera

Bigmike,
              du har helt rätt. Jag fattar inte varför man ska behöva acceptera en sådan sak. Motorerna är ju hur pålitliga som helst men just detta irritationsmoment borde Yamaha se till att få bort.
              Näst gång jag är hos försäljaren ska jag påtala detta.
              Ju fler som klagar desto större är chansen till förändring.
              Buster L och jag är polare!

Kommentera

Har samma motor från 98-99 har haft problemet men det verkar ha gått bort av sej själv kommer inte ihåg något spök på mycket länge faktiskt, i övrigt kan jag bara säga vilken kanonmotor det är, går perfekt och snålare än en smålänning på soppan! (inget ont om smålänningar
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Hej på er.
                  Nu har de felsökt men kan inte hitta något. De skulle byta komponenter till primestarten för att se om det kan vara den som bråkar. Enligt Yamaha finns det någon del som är fylld med något vaxliknande material som tydligen inte ger rätt "värden" vid dessa körförhållanden med korta körtider.
                  Vi får väl se vad som händer.

Micke.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 093 visningar
                  1 gilla