Problem med Mörtstugan - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med Mörtstugan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem med Mörtstugan

Var och köpte en mörtstuga på Jula förra veckan (199:-). Blandade ihop en deg med havregryn, vaniljsocker sirap etc. (recept på fiskesnack.com)
    Satte ut mörtstugan i torsdags och vittja den sedan i fredags. 4 st små mörtar fanns i stugan och samtliga satt hårt fast i nätöglorna då de hade försökt ta sig ut, de var döda och kroppen var söndersliten runt huvet (vid nätet). Precis som de varit helt galna. Undrar om det är vanligt att det blir så här?
    Sen hade hela stugan tappat sin spänst och den var helt "säckig". Blir den så när den hamnar i vattnet ?
    Skulle vara glad för lite svar och tips och trix hur man ska fylla sin mörtstuga med fina mörtar.......

din stuga har nog haft besök av en jägare (gädda kanske lake) fisken har blivit uppskrämd i nätet. det är bara att skicka i mjärden igen så ska du se att du får fisk (minska ingångarna något, så kanske du slipper stora besökare i mjärden. jag fick en ädda på 9,4 i mjärde i vintras)

Kommentera

Småmört kan fastna i nätet på Jula stugor. Och de blir säckiga i vått tillstånd. Men för det priset så är de ändå OK tycker jag.

Förstärk och förminska ingångarna för att slippa brax och annan större fisk och förlänga livslängden på stugan.

/Martin

Kommentera

Tack för tipsen !
        Blir ut och vittja den ikväll.

Kommentera

Jag skulle rekomendera att du låter den ligga ute två dar istället för en.

Kommentera

Har också en Jula mörtstuga. Tröttnade på att mörten fastnade och att laga hål efter gäddattacker, så jag bytte till ett bättre plastat stålnät. Stugan blir stabilare, dock ej ihopfällbar, men den får plats i bilen (sedan), så det är ingen fara för min del.
            Mörtarna fastnar inte längre, och mer o större mört kommer in i stugan.
            Jag bytte även ingångarna. De är byggda av en sönderklippt Jula mjärde.

Biltemanät, Art. Nr. 20-403, 10 M, 54,90:-

Kommentera

Ursprungligen postat av Baitcaster
              Jag skulle rekomendera att du låter den ligga ute två dar istället för en.
              Hur ofta behöver man vittja en mörtstuga egentligen? Har planer på att dumpa en mörtstuga i vattnet där vi fiskar, men vi kommer knappast att ha möjlighet att titta till den mer än högst ngn gång i veckan.
              Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

Fortsätter temat problem med mörtstugan...

Har precis färdigställt en mörtstuga och har lite funderingar på hur den skall placeras. Det är fortfarande öppet vatten här nere och stugan har jag planerat att sänka ner på 3 meters djup ungefär.

Hur markerar ni stugan? Använder ni en tom "saftdunk" eller liknande?
                Jag vill ju inte ha besökare eller mörtstugetjuvar efter allt tråcklande.

Dessutom... Den väger ju inte direkt mycket.. Häller ni i sten för att förtynga skrället så den inte flyttar sig i hård blåst med mera. Eller behöver man ens det?
                *** I ain't here on Business, I'm only here for fun ***
                http://promisedland.blogg.se

Kommentera

Ursprungligen postat av magnus_isaksson
                  Hur markerar ni stugan? Använder ni en tom "saftdunk" eller liknande?
                  Jag vill ju inte ha besökare eller mörtstugetjuvar efter allt tråcklande.

Dessutom... Den väger ju inte direkt mycket.. Häller ni i sten för att förtynga skrället så den inte flyttar sig i hård blåst med mera. Eller behöver man ens det?

Jag knyter oftast en sjunkande tamp som når ut där jag vill ha min stuga, sedan skarvar jag på lika mycket nylonlina med ett par blyhagel på. När jag hivat i stugan, slänger jag även ut tampen, och fäster min nylon i en gren eller dyligt strax under vattenytan. När jag ska vittja så drar jag bara in repet med nylonlinan. Använder man en markör brukar det nästan vara garanti på att stugan blir stulen/tjuvvittjad/saboterad.
                  Har du ingen boj/dunk, så tar inte vinden den, och det enda du behöver bry dig om är strömmen...
                  mer minor i trålarna

Kommentera

Fan, det var ett riktigt bra tips. Man lär ju sig av misstag liksom.
                    Man får nog aldrig vara så naiv att man markerar sina grejer med saftdunkar som guppar hur synligt som helst. Det var mer för att få lite svar!!!

Skall direkt ta vara på detta tips!!! Precis vad jag behövde!
                    *** I ain't here on Business, I'm only here for fun ***
                    http://promisedland.blogg.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 119 visningar
                    0 gillar