vilket jerkspö / hur lång lina? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

vilket jerkspö / hur lång lina?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• vilket jerkspö / hur lång lina?

Har tänkt införskaffa mig ett jerkspö, men vad föredrar man? 1delat eller 2delat spö?
    och hur lång lina bör man ha? 135m?

Personligen föredrar jag endelade jerkspön. Dels för att jag tidigare varit med om att spöt har holkat ur och delarna har separerat. Kanske jerkade för hårt, eller så satt inte delarna fast ordentligt. Men efter den händelsen gick jag över till endelat.

2-delat använder jag mest till haspel, eftersom det inte är lika mycket "tryck" som krävs för att fiska då. Men sådana där saker är väl en smaksak. Vissa säger att aktionen blir bättre med ett spö på 1-del, men det har jag inte märkt något utav.
    Den främsta fördelen med 2-delat är att transporten blir lättare tycker jag.

135 meter lina både räcker och blir över!

Kommentera

Det är det jag funderar på. Då bilen är en Golf för tillfället.
      Finns ingen plats i bagaget då basar tagit upp all plats där, bokstavligen talat. bilen är ju trång överlag så får fundera lite

Kommentera

Du har väl takräcke? Kör som rörisarna gör, sätt dit ett 3 tums rör som sitter permanent med stålband sen en skruvmuff i ena ändan så den går att öppna. Funkar finfint Annars brukar det gå att ha spöt vid passagerar sätet mellan dörr och stol.

Kommentera

Hej!
          Jag använder ett BFT Bandit 7,3" -180gr 2 delat, har inga problem med det att det ska holka ur. Är mycket nöjd med det spöet.
          http://www.cwcab.com/rods-Bft_Bandit.html
          På min Ambassadeur Predator rulle har jag ca 30m 0.30mm nylonlina och ca 120m 0.28mm Fireline tracer braid, mycket mer lina behöver man inte tycker jag personligen.

Kommentera

Ursprungligen postat av johanhhh Visa inlägg
            Du har väl takräcke? Kör som rörisarna gör, sätt dit ett 3 tums rör som sitter permanent med stålband sen en skruvmuff i ena ändan så den går att öppna. Funkar finfint Annars brukar det gå att ha spöt vid passagerar sätet mellan dörr och stol.
            Nä, på golfen är de inget takräcke. Men hade heller inte åkt runt med rör på taket, det vet jag Men bilen ska säljas så blir kombi efteråt-

Ursprungligen postat av albatrossen Visa inlägg
            Hej!
            Jag använder ett BFT Bandit 7,3" -180gr 2 delat, har inga problem med det att det ska holka ur. Är mycket nöjd med det spöet.
            http://www.cwcab.com/rods-Bft_Bandit.html
            På min Ambassadeur Predator rulle har jag ca 30m 0.30mm nylonlina och ca 120m 0.28mm Fireline tracer braid, mycket mer lina behöver man inte tycker jag personligen.
            Så 2 delat är inge problem alltså, härligt! känns mer praktiskt å

Kommentera

2 delat är inget problem, har 3 spön som är 2 delade och aldrig varit med om att dom har lossnat

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              64 svar
              15 019 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg .art
              av .art